Het begin van iets nieuw!! Altijd spannend.

Maar de vorige reisverhalen mogen niet verloren gaan en deze kan je nog altijd lezen via volgende link:

Dus vanaf nu kan je ons volgen op deze persoonlijke blog.

Hij is ook bedoeld voor onszelf, want ons geheugen is niet meer wat het geweest is en zo kunnen wij onze eigen reisroutes nog volgen :-)

Ik zou zeggen veel plezier ermee.... hopelijk evenveel als wij tijdens onze reizen!!

We beginnen met de eerste keer varen in 2019, de rest vind je dan op de vorige blog. (zie link)

Donderdag 7 februari 2019 (zon, bewolkt en wel wat wind)

Ja, februari!! Zoals gezegd stond er veel op het programma, een beetje té veel want we hadden zelfs geen tijd om ook maar een korte trip te maken.

Maar nu gingen we richting Wintam om bij Clothilde straks een pintje te gaan drinken. Ja wadde!!! Royersluis gesperd zeker!!!! Dan maar naar Wijnegem en een dagje Lier, ook leuk!

Maar.... in Lier aangekomen geen enkele bolder op die hele lange steiger!! Hoeveel tegenslag kan je hebben!

Dan maar naar Duffel voor de sluis.

Daar staan de bolders ver uit elkaar maar we trekken op de één of andere manier wel onze plan :-)

Ronny en Liliane zijn komen aperitieven en daarna in Duffel iets gaan eten, gezellige avond gehad!!

Vrijdag 8 februari 2019 (regen)

Triestig grijs weer vandaag, via de Rupel naar Klein-Willebroek.

In de sluis van Duffel even moeten wachten op een binnenschip. Maar daarna vlot naar Wintam. Daar ongeveer een half uurtje moeten wachten en tegen 14u30 lagen we vast in Klein-Willebroek aan de steiger van de Ronny, met elektriciteit, kunnen we morgen een beetje wassen. Het zal toch geen weer zijn om buiten te komen. Ondertussen is het hier een beetje gaan stormen, gelukkig liggen we veilig vast!!

Zondag 17 februari (zon, 16°)

We zijn ondertussen niet van onze plaats geweest!! Maar nu is het wel lente geworden :-)

16° en volle zon, alleen 's nachts vriest het nog, dus moeten we 's morgens gewoon een beetje geduld hebben!

We zijn hier blijven liggen omdat we donderdag, op valentijn, naar een concert van ons Tina zijn gaan kijken in Londerzeel. Gezellig en romantisch!!

We hadden de oude jeep van Jelle en Tina en hier in Willebroek lig je geruster dan aan de kade in Clothilde. Vrijdag met de auto naar Antwerpen voor een pensioenfeestje van iemand van Brabo. Wat een feest was dat!!!! Alle bier op en 42 gin tonics!!!!

Dan heb ik nog een hele hoop hapjes gemaakt (helemaal alleen) en dan moest ik deze nog ronddragen ook!!!

Achter de toog ook maar met 2 man dus je zal wel begrijpen dat we stikkapot waren.

Uiteindelijk alles afgesloten en terug richting Klein-Willebroek, moesten we nog helemaal te voet naar het kerkschip want de jeep mag Antwerpen niet meer in!!!

Dus Gisteren rustig wakker geworden en besloten om toch nog een dagje te blijven liggen. pfff rusten!

Daarna kleine wandeling, terrasje bij de RYAC en daarna met gezelschap op ons achterdek, in het zonnetje, lekker warm!!

Nog een pintje gaan drinken in de nieuwe Fevaca (Volante) en de dag zat er weeral op!

Nu gaan we langs de sluis van Klein-Willebroek de Rupel op en gaan we richting Temse.

Bijna helemaal alleen aan de steigers, iedereen staat hier op het droge, het is tenslotte nog maar februari!

2 dagen prachtig weer gehad en een mooie fietstocht langs de Durme gemaakt, met overzet.

Daarna terug aan boord op het achterdek met ons 2 met een lekker kasteelbier, of 2 of 3 :-)

Dinsdag 19 februari 2019 (zon, 14°)

We keren terug naar Antwerpen, In Temse is het toch heel duur voor ons, 50 euro voor 2 nachten! En je krijgt daar niets voor in de plaats buiten 2 bolders om vast te maken!!

Dan maar naar onze plaats in Antwerpen, daar is het ook goed en we moeten dringend koffie gaan halen bij nespresso, wij zonder koffie vallen, dat kan niet!!!!!!

Tegen negen uur al onderweg dan hadden we nog even meetij en een uurtje tegentij. Maar dat is niet zo erg, dan zijn we iets langer onderweg :-)

Marc had zich alleen vergist in het dicht en open zetten van de mazout en de motor gaf het na 5 minuten op! Ja, die draait niet zonder drinken hé!!!! gelukkig lagen we nog vast aan de steiger want stilvallen op stromend water is geen cadeau!

Tegen 11u15 aan de wachtsteiger van de royersluis! Even geduld a.u.b., het is de royer hé!!

Ondertussen is er telefoon binnengekomen van Marc zijn werk, hij moet vannacht en dondernacht werken! Hij was van wacht en had al zoiets verwacht omdat er te weinig springers zijn. Gelukkig waren we al op weg naar onze thuishaven, iets makkelijker omdat daar de auto staat :-)

Om 13u30 volledig vast en aan de elektriciteit.

Donderdag 21 maart 2019 (zon met lichte bewolking, 13°)

Het begin van de lente en we zijn nog eens weg!

Richting Tholen, lang geleden.

Daarna naar Dintelmond om te tanken en daar zijn we nog niet geweest :-)

Om 10u30 vertrokken en maar 1 sluis. Nog eens door de haven, vind ik ook wel leuk eigenlijk, er is zoveel te zien!

Het was ook redelijk druk, maar zo hoort dat in een wereldhaven.

Goed gevaren en tegen 13u30 recht de kreekkraksluis in, tien minuten later terug buiten. Vlotjes hier, bij de Hollanders!!

Ondertussen hadden we, ieder op toer natuurlijk, een loempia gegeten uit de airfryer. Toch een top-apparaat voor op de boot. Dé aankoop van 2019 geweest.

Straks of morgen rondrijden met onze nieuwe elektrische scootertjes. Hopelijk wordt dit dé aankoop van 2019!!

Morgen geven ze trouwens schitterend weer :-)

Tegen 15u20 langs een vissersboot aan de kopse steiger bij Duivendijck. Propere vissersboot, amai!!!

Het clublokaal aan het water is alleen op zaterdag open, dus dat halen we niet. We blijven hier 2 nachten liggen. Het kost ons weeral 56 euro maar deze keer wel met elektriciteit. En goed wifi, dat is ook iets waard :-)

Bij het "hof van Holland" een Ciney gaan drinken aan de toog, gezellig praatje met lokale mensen, tof!!

Dan ineens terug naar boord, geen van ons beiden had nog zin om nog rond te wandelen. Dat doen we morgen wel!

Lekker pita-vlees van onze goede beenhouwer gegeten met een gebakken patatje en verse looksaus, meer moet dat niet zijn :-)

Vrijdag 22 maart 2019 (mist, zon, 17°)

De dag begon met een hele dikke mistlaag. Toen ik de eerste keer uit bed kwam, zag ik de huizen aan de overkant niet eens. Toen ik om 7u10 opstond was er een vage schim zichtbaar. Ze geven nochtans een zonnige dag op, hopelijk trekt de mist op tijd weg!!

Tegen elf uur op de scooter naar Bergen op Zoom. Dat zouden we met de fiets nooit, echt nooit, gedaan hebben!! Een gezellige stad en zalig weer op het terras.

Een paar winkeltjes meegepikt en langs een andere weg terug. Geen terras meer tegengekomen, zelfs geen café!! Dan maar op de boot een ricard gedronken en wat geluierikt, moet kunnen!!

Later terug naar het "hof van Holland" aan de toog, dezelfde mensen terug tegengekomen. Voor de rest niet veel te zien in Tholen.

Zaterdag 23 maart (bewolkt)

Helemaal overtrokken maar tot hiertoe weinig wind, is ook al iets.

We gingen tegen 10u vertrekken, maar om negen uur waren de koorden al los!! Typisch!! :-)

11u45 beginnen tanken, 1300 liter aan 1,28 euro = 1664 euro

Om 13u aan de kant in Jachthaven Waterkant, vlak bij het clubhuis.

Even een tapasschotel gaan eten en terug naar het havenhuis dat daartegen open was.

Voor 1 nacht 43,50 euro!!!! Zonder elektriciteit en de wifi werkt voor geen meter!!!

Amai, wat een bevalling!! Ondertussen al 15u, geen elektricitiet, geen wifi en seffens nog te laat om nog eens weg te rijden!!

Maar uiteindelijk werkte de havenmeester een beetje mee, elektriciteit, wifi en toch nog een eindje gaan rijden richting Dintelmond centrum, leuk stadje met winkels en 2 terrassen. Langs een waterweg gereden waar op het einde alleen kleine jachten kunnen draaien, spijtig!

Het was ook vrij koud op de step, noorderwind!!

's Avonds in de brasserie van de haven gaan eten, top uitzicht, top eten, top bediening!!

Zaterdag 24 maart 2019 (volle zon 16°)

Wakker geworden in de volle zon, zalig!!

We zijn vandaag al vertrokken want morgen geven ze hier 6 beaufort, dan is het plezier er snel af in zo'n open water, vinden wij, dus tegen negen uur de haven uit.

Tegen 10 uur op het schelde-rijnkanaal. Mooi weer, geen wind. Wel meer scheepvaart dan gedacht voor op zondag.

Om 12u15 met de touwen vast in de sluis waar we weer direct in mochten, tof!!

Tegen 15u30 lagen we terug op onze plaats en we hebben genoten van deze korte trip.

Donderdag vertrekken we terug maar dan in de andere richting.

Naar zondagse gewoonte zijn we de 3 clubs nog afgegaan om een pintje te drinken :-)

Donderdag 28 maart 2019 (zon, beetje wolken, 15°)

We gooien de trossen alweer los!! Deze keer richting Turnhout, hopelijk laten ze Marc deze keer gerust want hij staat volgende week in zijn wachtweek 2, dus hij kan opgeroepen worden.

Vanmorgen eerst de vervangwagen naar Ruisbroek gebracht, de trein van 9u41 naar Centraal, daar de cloud-bike naar het Chengenplein, even nog langs den Delhaize en naar de boot, pffff!

De motor draaide al en tegen 11u15 zijn we al vertrokken.

Houtdok uit en direct terug achteruit want den deugniet (bunkerboot) was net binnengevaren en Marc had de ais niet in de gaten gehouden én zijn marifoon vergeten op te zetten, allemaal met zo snel, snel te vertrekken!

Fouten, fouten, fouten!!

Dan via het Albertkanaal naar de sluis van Schoten. Nu komen we de waterbus ook tegen, heb deze zelf al genomen om naar Wijnegem te gaan, héél makkelijk!

De golven vallen nu wel mee, er is geen wind natuurlijk en weinig scheepvaart. Toen we aan de eerste sluis in Schoten kwamen, ging er juist iemand eruit en wij konden er direct in :-)

Tegen 12u45 waren we de eerste 2 sluizen en bruggen al gepasseerd.

14u15 en we liggen aan de steiger tussen sluis 5en 6 en de zon komt terug piepen, wat een timing!

Bijna direct onze stepjes op de kant en een kleine tocht gemaakt. Spijtig genoeg was de zon al snel weer verdwenen, redelijk fris op de step maar met onze winterjassen en handschoenen was het toch nog aangenaam.

Na een km of 8 een cafeetje, daar konden we niet voorbij!! Veel volk, maar gezellig is anders. Er zijn toch nog mensen die het nog niet begrepen hebben!

Terug verder en 4 km verder, vlak bij de boot "de kolonie" mooie zaak, spijtig dat de toiletten-geur er bovenuit kwam, de mensen met hun jas aan bleven zitten omdat het te koud was en ze géén lekker donker bier hadden.

Dan maar terug aan boord, daar is het altijd goed toeven :-)

En met gisteren een bijeenkomst van de kookclub "Les Petits Chefs" ben ik toch een beetje moe.

Vrijdag 29 maart 2019 (zon)

Wat een prachtige morgen, gewekt worden door het zonnetje!!

Tegen 8u40 waren we klaar, maar rond negen uur zouden ze ons Tina interviewen op radio JOEFM, dat mochten we niet missen en dan zeker niet juist in een sluis liggen!!

Dus om 9u15 bellen naar de sluis want we zagen een beroepsschip van de andere kant komen, of we dan direct in de sluis mochten als hij buiten kwam?? Neen, eigenlijk niet! Want er komt er ook nog ene van achter jullie, was het antwoord. Ok, wij hebben tijd, dus even wachten. De sluismeester kwam even naar de boot met de fiets om te vragen of we dan ook nog de volgende van de andere kant wilden voorlaten? Pffff!! Ok dan maar!!

Maar eerst om 11u30 in de sluis, allee toch de eerste 2 gewoon doorgegaan. Dan was het weeral wachten op een tegenligger!!

Het zit ons niet mee vandaag. Gelukkig zalig weer om te varen, maar ik had ook weer graag op tijd aan de kant gelegen om met dit weer nog een tripje met de step te doen.

Om 13u45 de vierde sluis uit en dan kunnen we even doorvaren. Na brug 11 direct aan de kant want de steiger in Brecht was vrij en nu het al zo laat is stoppen we maar waar we kunnen, hier hebben we terug elektriciteit.

Toch maar even een pintje gedronken in het clubhuis want er was volk :-)

Tegen 16u de stepjes op de kant en even een toertje gemaakt. Veel lange rechte wegen, voor in de zomer als het heel warm is, ideaal! Nu was het nogal eentonig. Brug 10 is in reparatie, er lag een ponton dat ze met de hand opzij trokken. Toen we met de step over gingen kwam er net een boot aan. Toch maar even gevraagd of we gewoon moesten oproepen morgen om door te varen. Hij "dacht" dat er morgen wel iemand ging zijn, dat hopen we dan maar!!!

Daar aan de brug bij frituur-eethuis "de Linde" een steak gaan eten, amai dat draait daar op volle toeren.

Heel lekker!!!

Met de step terug vertrokken en het ponton lag gewoon aan de kant, dus de fietsen moesten helemaal omrijden, raar!! Want boten komen er nu toch niet meer?!?!

Zaterdag 31 maart 2019 (bewolkt)

Om acht uur uit ons bed, rustig weer en af en toe de zon, maar het zou 18° worden. Vandaag naar Turnhout, 1 sluis en verschillende bruggen.

Eerst nog een koffietje met de havenmeester en dan op weg. Vlotte doorgang want alle bruggen openen snel.

Aan de kant in Turnhout waar we altijd al gelegen hebben en we betaalden voor 18m en 2,5 euro elektriciteit. We blijven tot dinsdag, lekker luierikten!!

Natuurlijk eerst richting clubhuis, maar eerst een afslag naar "het boothuis", is terug open en je kan er terug iets eten. Een kleinigheid gegeten want ik heb geen brood meer :-)

Daarna een toertje op de step, amai, we zijn al veel weggeweest! Weer zonder terras!!

Maar het clubhuis brengt soelaas, en daar hebben ze Leffe :-)

Op tijd terug aan boord, ik ben een beetje moe en mijn gezicht weet van de zon! Met een frans brood en een paar tapa's in elkaar geflanst zijn we weer aan het genieten!

Spijtig genoeg heb ik weeral last van mijn ogen met de zon, en met zonnebril! Moet daar toch eens naar laten kijken want een mens zou bang krijgen dat de zon te fel gaat schijnen, dat kan niet hé!

Zondag 31 maart 2019 (bewolkt)

Geen zon vanmorgen, het was vroeg toen ik opstond, 6u30, maar de wijzer van de klok zei dat het al 7u30 was! Een uurtje minder mogen slapen, nu we onderweg zijn en niets moet, zal die aanpassing wel meevallen :-)

Lekker ontbijtje, echt zondag! Met verse pistolets, eitje, vers fruitsap en prettig gezelschap. Zalig!

Morgen 1 april, ik zou graag iets uithalen met de Marc :-) heb een hele dag om na te denken!!

Maandag 1 april 2019 (zonnig)

Ja lap!!! ik zal geen grap moeten uithalen!!

Marc is, weeral, opgeroepen om te gaan werken en dat was geen grap.

Om 7u30 telefoon, om 8u22 zat hij al op de trein om dan in Antwerpen een taxi te nemen naar Kieldrecht.

Heb ik deze dag maar aangegrepen om de boot vanbinnen te kuisen en te strijken. Gelukkig hebben we elektriciteit!

En morgen en donderdag moet hij ook nog werken, met de nacht!

Dus blijven we hier maar een dagje langer liggen en gaan we woensdag en donderdag terug dezelfde weg naar Antwerpen. En dan ook nog terug de auto komen oppikken, pfff!

Vanavond was hij maar om 11u15 terug aan boord, ocharme!

Woensdag 3 april 2019 (zon, bewolkt maar frisjes)

Marc is van de nacht gekomen en we zijn direct vertrokken. We zijn toch maar langs de andere kant gevaren want er waren 4!! geladen schepen voor ons en die gaan hier maar gemiddeld 4 km/u.

Dus proberen we langs het Kempisch kanaal. Dat is een heel stuk om maar dan kunnen we "misschien" doorvaren.

Ondertussen ben ik gisteren door mijn linker, lees goede, knie gegaan. Hopelijk komt dat goed want nog een prothese dat zie ik helemaal niet zitten!!!

Op het kanaal Schoten-Dessel maar 1 tegenligger op een smal stuk tegengekomen. In Dessel direct in de sluis. We hadden geluk, want hij ging juist vertrekken naar de volgende sluis voor een beroeps door te laten.

Ook de derde sluis recht ingevaren en de beroeps moest weer op ons wachten!

Je mag ook al eens geluk hebben :-)

Tegen 16u30 aan de kant voor de sluis 10 in Herentals. Ja, we zijn de clubsteiger voorbijgevaren. Dat komt ervan als je meer dan 20 euro vraagt om alleen maar vast te maken om een pintje te komen drinken. Nu hebben we ook ons pintje op een mooi achterdek!! 's Avonds met de step even naar het centrum om naar een frituurtje te gaan, lekkere frieten en heel proper frituur, onthouden!

Donderdag 4 april 2019

De wekker stond op 6u15, het was nog donker! Maar tegen 7u was het licht genoeg om door te varen. Kwestie van op tijd in Antwerpen terug te zijn, want ik moet de auto nog gaan oppikken in Turnhout. En Marc moet straks terug gaan werken. Daar gaat ons weekje vakantie! 7u20 al op het Albertkanaal.

Om ongeveer 10u25 vaarden we onze haven in en Willy was daar direct om mee te helpen en hij begon, na een koffie, direct te polieren :-) ocharme de Marc!!

Ik met de Cloud-bike naar het station, de trein naar Turnhout op en met de auto terug. Even naar den Delhaize want Marc moet straks werken en dan moet ik toch voor een schoofzakje zorgen!! Amai, dat is wat anders dan verlof!!!

Donderdag 2 mei 2019 (licht bewolkt)

We vertrekken naar Lier voor onze eerste clubuitstap van Sodipa.

We vertrekken vandaag met 4 boten, morgen nog 3 en er liggen er al 2.

Er zijn er spijtig genoeg 3 afgevallen maar we maken er het beste van. Nu is het redelijk weer, wel wat frisjes, maar ze geven heel slecht weer!

Vandaag is er niets speciaals gepland, morgen aperitief op ons en de Batelier zijn achterdek, zaterdag markt (als het weer het toelaat) en zondag fietstochtje naar Emblem, met lunch :-)

Om 10u30 stipt vertrokken zoals afgesproken, juist achter een geladen schip dat niet erg snel ging, pech!!

Tegen 14u!! de sluis in Viersel uitgevaren, nu nog naar de steiger en onze eerste aperitief zal een feit zijn!!!

En wat een avondje is dat geworden op ons achterdek, gelachen!!!!!

Vrijdag 3 mei 2019 (zon, wolken, fris)

De zon komt er af en toe door maar het blijft tamelijk fris. Alleen achter glas is het goed.

Vanmorgen al heel vroeg bezig met de voorbereidingen voor vanavond, allemaal samen op het achterdek van de Batelier (zie foto) om terug te aperitieven. Op een gegeven moment zaten we er met 21!!!!

Stijn en ik zorgen vanavond alle twee voor enkele hapjes en dan nog wat "snossel" op tafel. Meer moet dat niet zijn, Nils en Luc gingen voor de coctails zorgen!!

Fantastische avond gehad, weeral een zere buik van het lachten!!

Zaterdag 4 mei 2019 (zon, wolken, regen, wind, hagel)

Vannacht heeft het flink geregend!!

Maar toen ik vanmorgen opstond was het zalig rustig en scheen het zonnetje.

Direct begonnen met de eerste voorbereiding voor de lunch in Emblem. Aardappelsalade a la nicoise, couscous met gegrilde groenten en worstjes en een wrap met sla en gerookte kip en zo.

Meer werk dan ik dacht!! Ze hadden wel gevraagd of ze niet moesten helpen maar zo groot is mijn keuken ook weer niet. Morgen de rest.

Tegen 11u naar de markt geweest en met z'n allen afgesproken in "la Bananas"

Af en toe een hagelbui maar dan zaten we juist binnen achter een pint :-)

Verder een luie namiddag en daarna met allemaal naar de chinees. Heel lekker weeral. Toen we terug aan de boten waren is iedereen op z'n gemakje aan boord gegaan, het kan niet alle dagen feest zijn!!!

Zondag 5 mei 2019 (zonnetje, wolken, 10°)

Ja, 10°!! Voor hetzelfde geld was het er 25°!!

Vanmorgen de lunch verder afgewerkt. Met de fiets naar het clubschip in Emblem en daar onze lunch samen verorberen! Fredje had nog voor een pot rode bonen gezorgd (zij zijn met de boot naar Emblem gevaren)

We hebben maar de kleine lus genomen, 10 km, want er was een koude (lees, zeer koude) noorderwind.

Gezellige ontvangst, iedereen tevreden en een deel ging sneller weg want zij moesten tegen 19u in Wijnegem zijn want de sluis draait op zondag maar 1 keer.

We zijn nog met 4 boten over, dus 's avonds nog eens bij ons op het achterdek, wat dacht je, aperitieven!! Met vuurtje deze keer, was lekker warm! Alle overschotjes op tafel en het was nog veel te veel :-)

Maar wederom een hele toffe avond, er zijn er al die spreken over de volgende clubuitstap!!!

Maandag 6 mei (bewolkt)

Vandaag iets later opgestaan, buiten wat opruimen en kuisen, geen planning!

Normaal gingen we nog een toertje varen (1,5 week!) maar morgen gewoon naar Antwerpen, Marc zijn nieuwe e-scooter valt regelmatig uit en dan kan je nergens heen als je ergens naartoe vaart. Ik kan bijna niet wandelen met mijn knie.

De Paxos en Bolero liggen hier vandaag ook nog, dus gezelschap hebben we wel!

Maar tegen 1 uur kon de Marc zich niet meer houden, geprobeerd om een compromis te sluiten en naar de steiger van Viersel gevaren. Dan maar alleen een tochtje met de scooter langs de kleine Nete, heel mooi en in het dorp Viersel verschillende café's en broodautomaten. Ook een bakker maar die was gesloten op maandag.

Stijf bevroren van de kou kwam ik terug aan boord maar wel heel tevreden :-)

Nog verse frietjes gemaakt in de air-fryer, met verse tartaar en verder niets, lekker!!!

Dinsdag 7 mei 2010 (zon, lichte bewolking)

Zoals gezegd vandaag terug richting Antwerpen. We hebben nochtans bericht terug gekregen van de invoerder van de scooters dat de error aan het kabeltje ligt van het stuur naar het frame, maar dat kan Marc niet zelf repareren, spijtig genoeg! Anders hadden we ineens kunnen doorvaren.

Om 8u30 waren we de sluis van Viersel al door en richting thuishaven. Redelijk goed weer op dit moment. Morgen zou het minder zijn en dan zijn we 38 jaar getrouwd. Dan gaan we in Antwerpen eens lekker eten!!

Woensdag 8 mei 2019

Vandaag gaan we niet varen en toch blijven we niet in Antwerpen!

Deze nacht het geweldige idee gehad om eens 2 dagen naar de zee te gaan, was 4,5 jaar geleden!

Eerst naar Knokke, lekkere garnaalkroketten gaan eten. Dan naar Blankenberge waar ik een hoteltje had gevonden met zicht op zee.

Mooie kamer, ruime badkamer en alles op en aan!!

Zalig genieten en de zon is hier ook al beginnen schijnen :-)

's Avonds gaan eten in het casino, speciaal zo tussen de roulette en de black-jack zitten te eten!!

Daarna géén gokje gewaagd maar een lekkere borrel gedronken aan den toog, wij kennen er namelijk niets van :-)

Donderdag 9 mei 2019 (zon en 12°)

Mooi uitzicht uit onze kamer hé, zelfs met balkon maar daar was het dan toch nog wat frisjes voor :-)

Tegen 8u30 al aan het ontbijt. Alles erop en eraan, zelfs een glaasje cava!

Daarna direct doorgereden, maar niet langs de autostrade maar via Zeeland terug naar Antwerpen.

Rond 11u15 terug op de boot en om 13u al terug vertrokken richting Wintam :-)

De Royersluis duurde weer een eeuwigheid en Wintam deed juist de deur dicht toen wij in Hemiksem waren, ze wilden niet wachten!!

Maar ja, we hebben tijd!! We gingen maar tot bij Clothilde vandaag, morgen onze ligstoelen en zwemtrap ophalen bij ons Tina en het bilgewater uit de boot pompen, dan kan dat ineens naar het containerpark.

Tegen 16u35 waren we Wintam buiten en tegen 17u00 aan de kant bij Clothilde, amai! dat is 4 uur om eventjes van Antwerpen naar Ruisbroek te varen!!

Vrijdag 10 mei 2019 (beetje regen, zon en 14°)

Vanmorgen opgehaald door ons Tina om even mee te rijden naar de garage, het is geen weer voor haar om terug te komen lopen.

Ondertussen had Marc de bildjes al uitgezogen, viel wel mee, niet zoveel water gelukkig.

Onze 2 ligzetels nog mee en losgemaakt richting Vilvoorde. De zwemtrap waren we weeral vergeten!!

Dat komt later dan wel :-)

1 sluis en verschillende bruggen.

Aan de Vredesbrug in Willebroek moesten we even wachten tot er een tegenligger wat korter bij kwam en dan konden we mee door. Maar de sluis van Zemst riep zelf al op voor de brug van Kapelle wat onze bestemming was, de sluis stond voor ons al open!!

Eenmaal binnengevaren, gingen de deuren toch niet dicht en ondertussen was het beginnen gieten!!

Dat is niet de eerste keer hier in de sluis.

Volgens mij hadden ze ons gemist met invaren want 10 minuten later gingen de deuren wel dicht en toch was er geen andere boot :-)

Grote sluis, dus dat duurt toch wel even, daarna verder langs de brug van Humbeek waar nog steeds geen brug inhangt. Dat gaat dan voor ons wel vlot maar wel erg voor de mensen die hier over moeten rijden, een heel eind om naar de verbrande brug om te rijden.

Aangekomen aan de steiger in Vilvoorde lag er een kleine aan de ene kop van de steiger en een grote hotelboot uit Amsterdam (Gandalf) aan de andere kop. Wij konden er net niet tussen :-(

Naast de aanlegplaats van de waterbus aan de kant, veel moeilijker om af te stappen maar beter dan geen plaats.

Maar we beginnen met een Ricard, ook goed!

Tegen 17u naar het centrum, met de step. Na wat geshopt te hebben naar de Kuyper voor een lekkere paardensteak, Lekker!!! Met verse frieten, gewone sla en zelfgemaakte mayonaise.  Mmmmmmmm!!

Daarna gewoon terug naar de boot en daar nog iets gedronken.

Zaterdag 11 mei 2019 (zon, wolken, 14°)

Rustig wakker geworden en na een tijdje de boot verlegd naar de steiger, terug plaats! En zoveel makkelijker om af te stappen :-)

Tegen elf uur wilden we vertrekken om een computerkabel te zoeken, deed mijn stepje deze keer toch niets zeker!!

Ook de batterijen verwisselen haalde niets uit. Marc begint het stilletjes aan beu te worden :-(

Pfff, misschien toch niet de aankoop van 2019???

Gelukkig hadden we de oude step mee (eigenlijk voor als Marc zijn stepje niet meer mee wou)

Dus wij op zoek naar een computerwinkel! De helft die je op google-maps terugvindt bestaan niet meer en de andere helft had de kabel niet.

Dan maar een hamburger bij de Quick gaan eten, nog een paar winkeltjes bezocht en dan naar Flamenco Feria.

Begon om 14u maar er was eigenlijk nog niet veel te zien. Nog een sangria gedronken, nog wat tapa's gegeten en teug naar boord.

Ondertussen was het al aangenaam weer en nog een hele tijd op ons achterdek, een beetje haken, wat babbelen en tegen 8 uur een pizza van de Pizzahut laten komen. Marc had hier al weken goesting voor. Hopelijk de komende dagen iets gezonder eten!!

Zondag 12 mei 2019 (zon, 15°)

Goed geslapen, maar tegen 9 uur zijn we toch al onderweg. Tot in Klein-Willebroek. Maar van de sluis in Zemst moesten we wachten op de Gandalf, we lagen gelukkig al in de sluis aan de bolder dan lig je toch niet de hele tijd te dobberen. Ging die Amsterdammer eerst nog water tanken voor de sluis, gevolg, 1u15 moeten wachten .

Maar we zullen maar denken, we hebben weer alle tijd ;-)

Om 12u15 aan de steiger van de RYAC, lang geleden dat daar voor ons nog eens plaats was. Kunnen we de club ook nog eens iets gunnen en hier staat een grote vuilbak, want die puilen ondertussen uit!

Liliane en Nettie hadden al gereageerd op de whatsapp oproep dat ze hier straks gaan zijn, gezellig!!

Vrijdag 17 mei 2019 (bewolkt, miezerig, 18°)

We moesten ten laatste tegen 7u30 door de kleine sluis in Willebroek en tegen 7u40 waren we al op de Rupel! Wij zijn vroege vogels :-)

Nu we zo op tijd vertrekken hebben we geen stress voor de Royer want straks moet Marc terug vertrekken naar zijn werk.

Spijtig dat het zonnetje het laat afweten, de voorbije dagen, schitterend weer gehad. In de zon toch, de wind maakte het wat frisser.

Woensdag kwam ons Magda mij oppikken om samen met ons pa naar Lommel te gaan, naar het glazen huis.

Tof om met ons drietjes zo nog eens een uitstapje te maken. :-) Spijtig van de fille onderweg, om 9 uur vertrokken en om 11u30 op de markt in Lommel,amai!! Veel stilgestaan!!

Dan maar direct iets gaan eten en daarna naar het museum. Was de moeite, ze waren aan het glasblazen en ik denk dat ons papa wel genoten heeft!!

Dindag en donderdag moest Marc, weeral, onderwacht gaan werken en dus zat ik alleen.

Een beetje werk aan de boot, een beetje haken, eens rondrijden met de step en genieten van het goede weer! Ik geniet daar wel van maar als je dat met twee kan doe is het zoveel leuker!!

Nu dus terug naar Antwerpen, maar dat is maar voor 2 weken want op 3 juni vertrekken we naar Roubaix. Opening vaarseizoen van de VPF, en dat is het begin van onze officiele vakantie. Marc moet op 6 juli terug werken maar niet zijn volledige blok en dan is hij terug 4 weken thuis (deze keer zonder wachtweek!!)

Dus dan kunnen we terug een mooie trip maken. Maar we weten nog niet waarheen :-)

Om juist 12 uur de Royer weer uit, dit is toch altijd wachten hé?

Maar we zijn "ruim" op tijd zodat Marc kan gaan werken.

Maandag 3 juni 2019 (wolken, beetje zon, 22°)

We vertrekken op vakantie!!!! :-)

Even wat technisch werk: motoruren: 4640

Electrogroep: 3134 uren

Dan kunnen we na de zomer kijken hoeveel alles gedraaid heeft :-)

We vertrekken om 9u30 want er zou een schudding naar buiten zijn om 10u.

Vandaag gaan we "proberen" tot in Asper te varen, ja ik weet het, dat is een heel eind varen en normaal doen wij zoiets niet maar dat is om de Schelde tot Merelbeke te overbruggen en aan de sluis kunnen we wel liggen maar dat is niet ideaal, we zien wel!

Tegen 9u30 stipt de koorden los en nog even van het zonnetje genieten. Ik vrees dat we haar vandaag niet veel meer gaan zien.

Om 11u30 was het laag water en we gingen normaal nog aan de palingsteiger liggen om een betere tij af te wachten. Om 11u45 zijn we de Royer maar uitgevaren en er lag een grote aan de steiger, dus zijn we maar heel rustig doorgevaren tegen 600 toeren.

We lagen met heel veel jachten in de sluis en die gingen allemaal naar Gent, zij volle bak.

Tegen Wetteren hebben we hen allemaal ingehaald :-) dan was het 17u30

Maar....... voor ons twee zwaargeladen boten die aan 3 km/u richting Merelbeke gingen.Al die jachten de sluis in en wij hingen vast achter die grote bakken.

Eindelijk aan de sluis!! Kwamen er ons nog 3!!! spitsen voorbij en die gingen mee de sluis in, wij pasten er net niet meer bij :-(

De volgende dan maar, iets voor 20u gingen we de sluis in en tegen 21u15 aan een mooie kade (voor jachten) in Gavere. Ik denk een rustige plaats! Dat was meer dan 12uur onderweg, pffffff!!

En wat denk je, dat welverdiende aperitiefje heeft enorm gesmaakt!!!

Dinsdag 4 juni (zon in de voormiddag, regen in de namiddag)

Rustig hier aan de kant in Gavere. Vanmorgen met een foto te gaan nemen ontdekte ik hier een camperplaats met een gebouwtje, dus denk ik dat hier ook wc's en douches zijn.

Tegen 7u20 zaten we al aan de koffie met warm worstenbrood maar tegen dat we met 2 gedoucht waren en alles aan de kant stond kwamen er juist 3 grote boten langs, pech!!

Maar toch maar doorgevaren, een geluk, want we mochten met de 4de die al in de sluis lag nog mee voor die andere 3. Voila, ieder om beurt al eens pech :-)

In Oudenaarde aan de kant en wachten tot ze de gerepareerde stepjes brengen, het is al wel bevestigd dat ze zeker komen.

Uiteindelijk was het al 15u20 voor de stepjes afgeleverd waren en we moesten ze toch even testen? Dus rond gereden naar de haven in Oudenaarde om eens te kijken wie er allemaal lag, daarna nog even naar de markt. Konden we die terrasjes niet laten liggen in de stad van het bruine bier!!! Nog zalig weer, dus genieten.

Niet verder gevaren maar op de boot nog iets gedronken, lekker gegeten en 's avonds op ons achterdek naar het schouwspel van de storm gekeken. Amai, de bliksem sloeg aan de andere kant van het water in een bouwkraan en alle lichten gingen uit! Later hoorden we dat zelfs de elektriciteit van de gevangenis uit gevallen was. En water dat er uit de lucht gevallen is!! Gelukkig duurde het allemaal niet te lang.

Woensdag 5 juni 2019 (bewolkt)

Vanmorgen de wekker gezet om 6 uur!! Ik was al op voor die afging natuurlijk :-)

Toen ik me aan het klaarmaken was hoorde ik Marc op het bovendek rommelen.

Ik dacht dat hij de bladeren van de storm van gisteren aan het opruimen was, neen hoor. Tegen dat ik boven was lagen we al los en volgden we een spits die ook door de brug moest. Zo vertrekken we zeker op tijd!

Om 10u10 zijn we door de eerste open sluisje van het spierekanaal gevaren. In de laatste sluis op de Schelde kwamen er op het laatst nog 3 jachtjes bij en die hebben we eerst in het kanaaltje laten varen. Zo kunnen wij heel rustig varen en is er geen druk want het is hier héél smal en ondiep.

De eerste sluis, drie boten erin, dan wij, daarna nog 3 en nog een sluis van 2.

Als iedereen versast was in colonne naar de drie brugjes en daarna op dezelfde manier nog 2 sluizen. Ging vlotjes en heel rustig. Na Lees-Nord vaarden we Frankrijk binnen en direct een ponton met "grasmaaier" in de weg, maar die mannen gingen direct opzij voor ons en ze moesten voor ons hun ponton zelfs ontkoppelen, wij zijn een beetje breder dan de jachten. Een beetje verder dubbel rood aan de brug en de eerste 3 jachten lagen aan de kant. Ze zouden om 1 uur komen en het was al 1u25 toen wij aankwamen. Ja, het is duidelijk, we zitten in Frankrijk!! :-)

Nog 5 diepe sluizen en verschillende bruggen verder eindelijk op onze eindbestemming. Langs 1 kant mooi groen en langs de andere een héél drukke baan. Om 18u30 lagen we vast.

Direct een biertje met een hapje, daarna nog iets klaargemaakt om te eten en direct naar ons bed. Zo moe!!

Donderdag 6 juni (zon, beetje wolken, beetje "koude" wind)

Vannacht heeft het flink geregend, amai. Maar vanmorgen wakker geworden in de zon, dat trekt er al een beetje meer op :-)

Tegen de middag gaan kijken naar het opzetten van de tent en samen een aperitiefje gedronken, gezellig.

Maandag 10 juni (zon, wolken, beetje regen, 19°)

Het was tot hiertoe een heel leuk weekend, alleen spijtig dat het weer wat is tegengevallen, dat er een aantal dingen zijn voorgevallen tijdens de diners van VPF, maar daar hebben we eens flink mee gelachen!

Morgen varen wij om 10 uur naar de 1ste sluis, tot hiertoe alleen, dat is wel ontspannen varen.

Normaal gingen we naar Duinkerke maar er is tot de 16de een sluis gestremd en daarna de rest tot de 27ste, we nemen geen risico en varen gewoon terug naar België en zo richting kust, we wachten het weer ook nog een beetje af.

Dinsdag 11 juni 2019 (rustig weer, geen regen)

We stonden ingepland voor de sluis van 10 uur, dus rustig alles klaar maken, kwamen ze vragen of we toch al konden vertrekken. Dan moesten ze de brug (er is er maar 1 heel de weg) maar 1 keer open draaien. Brave mensen als wij zijn hebben we dan maar direct losgegooid en zijn de eerste 2 gevolgd. Rustig varen want het is een smal en ondiep kanaal met veel overgroeiing in dit eerste stuk.

Toen we met drie voor de brug lagen ging ze direct open en gingen we aan de steiger voor de sluis wachten. Kwam er natuurlijk nog een boot door de brug :-)

Dat was er één van 10 meter dus konden we gelukkig samen door de sluis. Ging allemaal supervlot met dank aan de voltallige equipe die ons het hele weekend bijgestaan heeft.

Ze hadden gezegd dat er tussen sluis 1 en 2 een mooie steiger was, met elektriciteit, kwamen we vlak voor de tweede (dus de voorlaatste) sluis, lag die steiger daar toch zeker!!

Maar ze waren op ons aan het wachten dus wij de sluis maar in.

Maar tussen sluis 1 en 2 was ook een steiger, maar geen elektriciteit, en daar hebben we ook rustig gelegen. We hebben een groep voor zo'n situaties en dat gaat ook!

De overschot van de spaghetti opgebakken (lekker!) en dan met de e-scooters op verkenning.

Dag en nacht verschil met Roubaix, Rustig, proper en geen raar volk.

Natuurlijk nog een terrasje meegepikt en langs de beenhouwer en bakker. Een lekkere tournedos met pelpetat en zoete paprika op de BBQ. Gezellig op ons, weliswaar, afgesloten achterdek, maar toch genoten van de rustige avond na zo'n hectisch weekend.

Woensdag 12 juni 2019 (gietende regen, daarna zon)

Opgestaan in de gietende regen, dat was geen verrassing want dat hadden we op de buienradar zien aankomen. Gelukkig hebben we een afstandsbediening gekregen voor die laatste sluis en kunnen we doorvaren wanneer we dat zelf willen. Dat zal dan wel morgen worden! Vandaag een beetje kuisen, dan is dat ook weeral gedaan tegen dat het terug mooi weer wordt. Wat dringend mag veranderen want echt goed weer hebben we nog niet gehad.

Tegen drie uur hadden we het gehad en scheen de zon, dus, trossen los en vertrokken. Twee sluizen van de VNF, dus dat wordt een dagvignet. We moesten de afstandbediening ook terugbrengen. Marc in de laatste sluis in Frankrijk naar boven en we hebben 98,76 euro in onze zak gestoken want de sluiswachter wist niet hoe die papieren allemaal in elkaar staken, amai! Dat komt ook weeral bij ons vakantiebudget :-)

Blij dat we dat stuk toch nog doorgevaren zijn want wie weet zit er morgenvroeg wél iemand die weet hoe die papieren werken :-)

De sluis van Komen (Cominne) ingevaren in de zon, even achteruit gekeken en een pikzwarte hemel!! Tegen dat ik de koord vastgemaakt had in de sluis schoot de bliksem en donder door de lucht!!

Juist na de sluis ligt nu een spiksplinternieuwe steiger, een drijvende. (spijtig, vergeten een foto te trekken)

Lagen maar net vast of het begon ongelooflijk te gieten, onweren, hagelen en alles erop en eraan. Wat een timing!!

Niet veel meer gedaan, niet van boord geweest en ook niet meer gegeten buiten wat aperitiefhapjes.

Vroeg naar bed want ik ben moe, ik vraag me af van wat :-)

Donderdag 13 juni 2019 (veel regen, 19°)

Weeral geen zon te zien!!

Pfff, wanneer begint die zomer hier!

Op facebook bij de WOB's zie ik allerlei foto's van boten in de zon. Ik wil dat ook!!!!!

Marc is nog pessimistischer, hij denkt dat we in ons verlof geen goed weer gaan krijgen, nog bijna 4 weken!

Tegen 8u20 vertrokken we van de nieuwe steiger in Komen, heel goed geslapen.

Om 11u15 aan de steiger in Kortrijk, helemaal alleen. Er komt nu toch af en toe een flauw zonnetje door maar ze geven nog regen.

En inderdaad, we zijn nog droog naar het centrum gereden, gaan aperitieven. Dan in de regen naar de overkant van de markt naar een tapa's bar, iets gegeten en droog terug naar de boot. Stepjes er terug op want het begon terug te regenen :-(

En dat heeft het nog heel veel gedaan die namiddag samen met een stevige wind.

Marc heeft een flinke power-nap gedaan en ik wat gehaakt en gelezen.

's Avonds eindelijk die pot kalfsragout open gedaan die we vorig jaar van Frankrijk meebrachten (die was trouwens nog goed tot 01-21!!) gesteriliseerd.

Marc ging tussen 2 regenvlagen vlakbij naar de frituur, maar de ragout was lekkerder dan de frieten, iemand die frieten in een plastiek bakje kiepert mag zich geen friturist noemen!!!

's Avonds onze buren, van de Maronne, gevraagd om iets te komen drinken, was heel gezellig!

Vrijdag 14 juni 2019 (regen, zon, 23°)

Vanmorgen stond ik in de douche en ik hoorde boven het gekletter van het water de regen uit de lucht vallen! We zijn dit wel beu hoor :-(

Maar vandaag gaven ze veel beter weer, toch tot vanavond.

We dachten eerst nog te blijven liggen maar het weer nodigt niet echt uit dus zijn we toch maar gestart.

Om 9u30 onder al die nieuwe bruggen in Kortrijk, toch mooi aangelegd heel dat centrum, en we varen in de zon!

Heel de leie af en aan de kruising richting Oostende op het kanaal. Aande sluis kon je liggen op de linkersteiger voor 24 uur. Marc wou graag nog doorvaren, hij vond dit niet zo'n goede plaats.

Dus nog een heel eind want hier is niet veel om aan te leggen. Tegen 16u voorbij Beernem en daar is voor ons maar 1 kant om te liggen en dat was al ingepalmd, dus hoopten we voorbij de keersluis aan de kant te liggen, dan konden we met de step nog naar het clubhuis van Beernem.

Maar ondanks dat die kade duidelijk aangegeven staat voor max 48 uur aanmeren, lagen er toch 3 grote schepen waarvan je zag dat die hier al heel lang lagen, domme!!

Om 18u lagen we aan de kant, helemaal achteraan in de Flandria jachthaven. Overmorgen dat stuk helemaal achteruit, tussen de boten, eruit. Spannend!

Natuurlijk direct naar het clubhuis om iets te drinken en we zijn blijven hangen om ribbetjes te eten. Na zo'n lange vaardag had ik niet veel zin meer om te koken.

Ze waren trouwens heel lekker, die ribbetjes :-)

Zaterdag 15 juni 2019 (zon, wolken, 21°)

Weeral flink geregend vannacht, amai!

Laat opgestaan, 8u30, het was nog steeds aan het regenen. Maar volgens mij wordt het al lichter en gaat het wel stoppen vandaag :-) positief denken!!

Straks op verkenning in Brugge.

Eerst naar de vismarkt geweest maar daar was eigenlijk niets te zien, dan naar de gewone markt en dat was veel beter!! We hebben onze tocht afgesloten met een terrasje, of wat dacht je!

In de namiddag ben ik nog even alleen gaan rondrijden, maar ik had de pech dat het toch nog even gaan regenen is!

Later nog naar een food-truck festival geweest en mijn eten, van de markt, is weeral in de ijskast blijven staan.

Zondag 16 juni 2019 (bewolkt, wind)

Vanmorgen richting Nieuwpoort, is er toch een stevige wind opgekomen zeker!

En we moeten achteruit uit de Flandria-haven. Marc zweette als hij eruit was maar iedereen was vol bewondering voor zijn vaarkunsten :-)

Blij dat we hier uit waren en om 10u02!! waren we al door de eerste brug en om 11u door de enige sluis van vandaag. Nog drie boten die samen met ons door al die bruggen gingen. 2 verhuurboten en die ene ging vol de kant op!! gelukkig veel fenders aan die boten :-)

Kanaal Gent-Oostende ging héél vlot allemaal.

Dan de sluis van Plassendale in, amai wat is dat een rotte sluis om in te varen!! 90° en in de volle wind van de verkeerde kant natuurlijk. Maar zonder iets te raken erin, hier even aan de kant want we moeten wachten tot 14u om in blok het kanaal van Plassendale af te varen.

Ging wel redelijk maar véél te lange vaardag!! En aan de bruggetjes moet je toch telkens wachten, die zouden moeten opengaan als je toekomt :-)

Tegen 16u45 aan de steiger van Westhoek-Marina. Rustig liggen, mooi zicht maar wel pal in de wind, we liggen aan zee.

Toch nog een tochtje met de step gemaakt en wederom (zie de blog een paar jaar geleden) de verkeerde kant gekozen aan de jachthaven en dan moet je helemaal rond om aan Nieuwpoort-bad te geraken :-)

Dinsdag 18 juni 2019 (zon, beetje wolken, 27°)

Vandaag komt ons papa, zoals vorig jaar, op bezoek.

Met de bus van Boom tot Antwerpen, dan de trein van Antwerpen naar Oostende en dan de kusttram tot in Nieuwpoort. Hij blijft 2 nachten in een hotel op de dijk van Nieuwpoort-Bad. Om 12u10 is hij met de tram aangekomen en hij was al om 7u15 vertrokken!!

Leve het openbare vervoer!!!

Prettige rustige dag gehad, 2x iets gaan eten en 's avonds met de step naar Nieuwpoort-Stad en met de tram naar Nieuwpoort-Bad, ging vlot. Alleen was het voor mijn knie iets te ver lopen en we hebben 52 min op de tram moeten wachten om terug te gaan.

Woensdag 19 juni (onweer, storm, regen, 20°)

Wat een weer!!! Niet het beste idee geweest om naar de zee te komen:-(

Dit weekend is het in Saint-Quentin 28-30°!!

Papa komt tegen 11 uur met de taxi naar de boot, je kan toch geen twee dagen op de dijk gaan zitten en alleen maar eten, ik kan niet wandelen!!!

Gezellige namiddag, dan weer heel warm, dan weer frisjes en nat. Maar in de namiddag droogde het op en was het wel aangenaam.

's Avonds nog heel even op de stepjes rond maar we waren snel terug op de boot, frisjes aan de neus!!

Donderdag 20 juni 2019 (zon, maar hele koude wind)

Tegen 11u met de step naar Nieuwpoort-Stad om de tram op te stappen. We hadden gezien dat je met de fiets op de tram mocht. Tot in Oostende en daar wat rondgetoerd. Een frisse pint gaan drinken en dan op tripadvisor juist achter de hoek een pizza en pasta restaurantje gevonden met goede kritieken.

En inderdaad!! nog NOOIT zo'n lekkere pizza gegeten!!! Met allemaal verse groeten en geitenkaas, SUPER!!!

Daar zou een mens speciaal tot in Oostende rijden :-)

De planning was om stilletjes langs de kust terug te rijden maar nog voor we Oostende goed en wel buiten waren zaten we al terug op de tram, zoveel tegenwind, en koud!! Dat haalden onze pillen nooit.

bron: HLN

Vrijdag 21 juni 2019 (zon, terug noorderwind)

Tegen negen uur aan de brug in Rattevalle en direct opn maar.... de Slijpebrug was gestremd tot 12 uur, moet ons weer overkomen. Gelukkig was de planning om niet te ver te varen, en aan de fietsbrug lag er niemand, dus plaats genoeg! Mooie plak, wel overdag een drukke baan aan de overkant van het kanaal. Maar 's nachts is het heel stil.

In de late namiddag een klein toertje gaan doen en we zien beide uit naar het moment dat de wind van richting veranderd. In de zon is het echt lekker warm, in de wind ijskoud :-(

Wel op een gezellig terrasje gezeten en vlak daarnaast een mooie beenhouwer. Een paar dingen gekocht voor fondue want dat was er nog niet van gekomen deze vakantie, lekker!!!

Heel vroeg mijn bed in want ik heb een flinke verkoudheid te pakken.

Zaterdag 22 juni (zon)

Vannacht was de kortste nacht en ik heb het gezien want om 4u45 begon het al licht te worden en floten de vogels al!

Om 9u45 de koorden los, we moesten niet wachten want er kwam niemand aan, gisteren was het nochtans redelijk druk op het kanaal. Tegen 11u15 aan de steiger op het kanaal Gent-Oostende, zalig rustig en veel langer moet je niet varen als je wil ontspannen:-)

Alleen die wind!!!!

Met die verkoudheid ben ik maar heel de middag aan boord gebleven. Voor de rest is het schitterend weer, spijtig.

Zondag 23 juni (zon!!, 27°)

Eindelijk een mooie morgen zonder koude wind, benieuwd hoe lang het gaat duren.

De planning is om vandaag volledig door Brugge te varen, op zondag gaat dit misschien terug zo vlot als vorige keer.

En we mochten niet klagen, nog vlotter dan de heenreis en voor de Moerkerkebrug was voor ons nog plaats om te blijven liggen.

Nog een hele mooie toer met de step, zo had ik het al heel de vakantie in gedachten :-)

Rondrijden door de velden met een zuchtje wind dat het super-aangenaam maakt. Mooie terrasje(s) meegepikt, wat knabbeltjes gegeten en we moesten weeral niet meer eten 's avonds.

Maandag 24 juni (zon, 30°)

Dit is zomer!!!

We zijn dan toch maar vertrokken nadat ik eerst nog naar de keurslager gereden ben, kwestie van vanavond te kunnen BBQ-en.

Nu een mooi stuk varen en hopelijk vinden we terug een plaatsje voor Gent.

Spijtig genoeg konden we aan de sluis in Schipdonk niet blijven liggen (maar 2 uur) en voor de rest kom je niet veel meer tegen. Dus belden we maar naar de ketelvest in Gent of ons plaatsje al vrij was, en ja hoor, we konden een dagje vroeger terecht!

Rustig de K2 ingevaren en op een laag tempo richting centrum want met dat goede weer zijn er veel kleine bootjes onderweg en sommigen hebben er geen idee van dat wij niet zomaar kunnen stoppen!

Achter het hoekje in de ketelvest een mooie plaats gekregen. Spijtig genoeg is hier geen water, zullen we een beetje zuinig moeten zijn en wassen kun je hier toch moeilijker vind ik zo in die smalle vest.

Super warm hier en met de stepjes even in de stad op verkenning.

's Avonds op onze cobb-bbq dat vlees van de keurslager met een beetje sla, een tomaatje en een aardappel op de BBQ, heerlijk!!!!

Dinsdag 25 juni 2019 (zonnig, 32°)

Hot, Hotter, Hotst!!!

Puffen, dit is weer het andere uiterste, maar we klagen niet, Zalig!!

Eerst rustig wat op ons achterdek naar al de voorbij "varende" dingen. Je hebt ze hier in alle vormen en kleuren :-)

's Middags toch het stpeje op om wat verkoeling door de wind, maar dit was bijna even heet. De stad uit en ergens aan een doodlopende arm van de leien een terrasje, met windje, heeft Marc daar een goede daad gedaan en heeft mee een ventilator, was een bouwpakket, in elkaar gestoken. Hij had zijn Orval verdiend!

Terug naar de stad en langs de Cru, want die kunnen we toch niet voorbij :-)

Allerlei gerookte vis en een lekker brood gekocht en op ons achterdek van gesmuld. Is een super winkel maar toch niet goedkoop, onze maaltijd kwam op 51 euro!! Maar je proeft echt wel het verschil en dan moet dat maar eens kunnen.

Woensdag 26 juni 2019 (zonnig, 26°)

Vandaag zou het frissen worden en dan ben ik maar eens alleen gaan shoppen. Spijtig genoeg moet dat met de step want ik kan nog geen 100 meter te voet. Een mens zou bijna blij zijn dat hij geopereerd kan worden, ben het echt wel beu!!!

Maar het shoppen heeft wat opgeleverd en ben blij terug naar de boot gekeerd :-)

We zijn dan samen terug naar de stad gereden en een soepje gaan eten, nog wat verder op verkenning en terug aan boord.

O ja, we waren langs Portus Ganda gereden en we zagen den "Dreamer" liggen, dus langs gereden en in levende lijve kennis gemaakt met Mieke een WOB (Women on Barges) Nu heb ik eindelijk mijn vlag en kunnen andere wob's mij herkennen in de toekomst.

Ik zal eens een foto trekken en posten op facebook op de wob pagina's.

's Avonds nog naar den Italiaan niet ver van de boot, was heeeeel lekker!!

Donderdag 27 juni 2019 (zon, 26°)

Zal weer een rustige dag worden, eerst de boot maar weer eens een beetje kuise. Wat wordt een mens toch lui als hij met vakantie is!!

's Middags de step op om ergens een pizza te gaan eten en mijn knie ligt weer helemaal in gruzelementen, nu weet ik weer waarom ik zo lui was :-(

Tegen 's avonds was heel mijn been precies een dikke worst, amai, afzien!

Vrijdag 28 juni 2019 (zon, 28°)

Vanmorgen stond de wekker om 4u45!!! Ja, Marc moest met de tram en de trein naar Ruisbroek om mee een podium te gaan zetten, we helpen graag als het kan!)

Straks komt de Rivage voor een paar dagen naar Gent, hebben we terug gezelschap van onze compagnons van de vorige vakantie.

Vanmorgen zat ik rustig wat te lezen toen ik opeens wat gestommel op ons voordek hoorde, doeme, nu Marc er net niet is!!!

Gelukkig waren het een paar jongelui die op de voorzetels kwamen liggen voor een foto, gepaard met heel wat gelach. Maar heb hun toch maar duidelijk gemaakt dat je zoiets niet doet!! Ze schrokken wel en nadat ik ook nog eens heel duidelijk een foto van hen nam waren ze vlug ribedebie!!

Bibberen deed ik wel want je weet nooit!

Maandag 1 juli 2019 (zon, 22°)

Ja, het is juli!! De voorbije dagen is het gloeiend heet geweest. Een paar leuke momenten met de bemanning van de Rivage en nu op weg naar Baasrode, als er plaats is.

Anders zal het doorvaren worden, maar we moeten een flink stuk tegentij want het kwam slecht uit. Ik ben er niet rouwig om, dan varen we wat langer, we liggen al te lang stil nu :-)

Marc moest tegen 9u30 eerst nog naar de post om een pakketje af te halen en dan direct weg. We waren om 10u40 aan Merelbekeen uiteindelijk om 12u12 erin!!! We moesten wachten i.v.m. de waterbesparingen maar toch alleen geschut! Ja!!! Want het is al zeker 1 week droog weer!!?!?

Dus nog een uur tij gemist en we kwamen tegen 15u40 in Baasrode toe, een mooie trip is dat toch met mooi weer.

Hier is het "iets" minder rustig liggen dan afgelopen week, maar we liggen!! De steiger is tegen de avond helemaal vol komen te liggen met beroepsvaart, hopelijk heeft niemand ons vervloekt omdat we op hun plaatsje lagen.

's Avonds nog naar den Italiaan geweest en daarvoor heb ik nog alleen een toertje gaan maken, naar Sint Amands - overzet - richting Baasrode - overzet - naar de boot. Mooi tochtje maar heel veel wind!

Dinsdag 2 juni (zon, 21°)

Vanmorgen een beetje gerommeld, gerust en direct de step op richting Dendermonde met de fietsknooppunten. Op de markt een Blauwe Chimay in het zonnetje, ZALIG!!!!

Dan naar Vlassenbroek, een heel leuk en lekker terrasje "ontdekt".

Nog wat genieten van ons achterdek aan boord en tegen 18u de koorden los want de tij ging keren. Gelukkig!! Want Marc was weeral die mazoutkraan vergeten open te zetten en we waren al van de kant deze keer. Amai, dat is toch schrikken als de motor afslaat. Maar zoals gezegd zat er nog niet veel stroming in het water en Marc is zooo snel!!! Het was misschien in een halve minuut in orde, gelukkig heb ik zo'n quick ventje!!

Dan richting Klein Willebroek, zalig varen met perfect weer.

En dan hadden we deze keer eens geluk in Wintam dat we direct konden invaren want ze hadden op ons gewacht, Dank u!!!

Nog één bediening deze dag en dat is de Victor Dumond brug, daar zijn we vroeger zoveel doorgevaren en die ging ook deze keer onmiddelijk open, wat een service vandaag!

Tegen 20u45 lagen we voor Ronny en Liliane aan de steiger, kan nog een gezellige avond worden :-)

Woensdag 3 juli 2019 (zon, 25°)

Rustige dag in Klein Willebroek, of neen, toch niet. Even in Ruisbroek de auto gaan oppikken om eens te gaan kijken of we geen 2 nieuwe stoelen vinden. Eerst naar Mechelen gereden, 2 stoelen met kussens, maar niet genoeg voor op de banken. Dan maar naar Sint-Niklaas gereden, daar hadden ze er nog genoeg. Nu hebben we een nieuwe look op ons achterdek, mooi hé?

's Avonds bij ons Tina en Jelle gaan BBQ-en en op tijd gaan slapen want morgen vertrekken we terug naar Antwerpen, spijtig genoeg is Marc de hele nacht ziek geweest.

Donderdag 4 juli (zon, 26°)

Door de sluis in Klein Willebroek, tegen 8u40 waren we al uit richting Schelde. Geluk, want de vloeddeuren waren stuk en dat wil zeggen dat ze alleen schudden met max gelijk water en niet meer.

Nu varen we nog eens langs het terras van mijn zus, lang geleden en ze hebben staan zwaaien :-)

De schelde op 9u10 en om 10u10 aan het steen, maar de Royer was maar tegen 11u15, dus nog maar eens aan de wachtsteiger en even een broodje klaarmaken met een koffie. Kwamen er 2 benen langs mijn keukenraam, ik keek even omhoog, hé, die kende ik!! Een uur geleden waren we nog naar elkaar aan het zwaaien!!! Leuk, samen een koffie gedronken en tegen 11u30 de Royer in.

In totaal hebben we 230 euro havengeld betaald, dat valt wel mee om in België te blijven!!

Motoruren: 4714 uren - 4640 = 74 uren.

Niet zoveel gevaren als anders!

Dinsdag 16 juli 2019 (bewolkt, 22°)

We liggen nog aan de kant, maar toch even een update, dinsdag 6 augustus terug onder het mes, nu moet in de linkerknie een prothese!! Zie ertegenop, nu weet ik wat er komt :-(

Maar maandag gaan we toch nog voor 2 weken varen, gelukkig!! Want met die operatie en revalidatie zullen we wel een tijdje vast liggen. We gaan richting Kempisch kanaal.

Volgende foto's zijn van een nieuwe hobby, Zentangle tekenen. Is eigenlijk yoga voor de hersenen!! Leuk hoor!

De lengte van de blog wordt ook een beetje veel, en het is nog maar juli!! Volgend jaar ga ik de blog in 4 seizoenen verdelen denk ik!

maandag 22 juli 2019 (zon, 27°)

We zijn vertrokken en het is zalig weer!!

Zelfs de bashen op het achterdek zijn er allemaal uitgeritst. Hopelijk krijgen we één van de dagen nu geen hevig onweer. We gingen richting Wijnegem en dan tot in Herentals achter de sluis.

13u30 in de sluis in Herentals maar we moesten even wachten op een jachtje dat ook in de sluis in Wijnegem op ons had moeten wachten :-)

Om 14 uur aan de kant juist achter de sluis.

Dinsdag 23 juli (volle zon, 30°)

Om negen uur richting Dessel, hopelik gaan al de sluizen een beetje vlot want er is aangekondigd dat je moet wachten op een volle sluis door te weinig water. Bij ons kunnen er gelukkig niet veel bij in deze sluizen :-)

Bijna de hele tijd met 1 jacht samen gevaren, deze is onderweg in geel afgelost door een ander maar dat was even groot. Samen met een andere boot in de sluis en dan moet je 2 touwen leggen maar dat is ook geen probleem.

Ook geen probleem was het varen zelf, ik had namelijk de opdracht gekregen om alle sluizen in en uit te varen en ik moet zeggen, buiten een paar kleine foutjes gaat dit, tot hiertoe, heel goed. Maar ja, nu gaan we wel naar boven en heb ik een goed zicht op de sluis, als we naar beneden terugvaren heb je maar een klein stukje muur om tussen te varen!!

Aangekomen achter de Kleppende Klipper in Mol lagen Johnny en Anne-Mie ook aan de kant. Natuurlijk direct hulp met de touwen en dan kan je toch niet anders dan samen aperitieven :-)

Toen hoorden we dan de klipper maandag en dinsdag gesloten is en we waren van plan om daar eens te gaan eten.

Ook niet met de step gaan rijden, het is heel moeilijk om deze hier aan de kant te krijgen en het was véél te warm.

's Avonds zijn ze terug op ons achterdek komen zitten, gezellig! En gegeten hebben we niet meer, weeral!!!

Woensdag 24 juli (zon, zon, zon, 34°)

Ja, nu is het zomer!! Nu klagen de mensen weer dat het te warm is!! :-)

Vandaag proberen we tot in Neerpelt te varen (nu is het eigenlijk Pelt geworden) Eerst gestart geraken door de eerste 3 sluizen want hier blijven steeds spitsen en kempenaars toekomen en de mannen doen alles op hun gemak maar het wordt wel steeds warmer en warmer!!

Uiteindelijk tegen 9u30 in de eerste sluis, uit de derde om 10u30.

Gelukkig nu een heel stuk varen zonder sluizen want om in de zon te staan met een touw in je hand is het bloedheet!. (nu ben ik ook al aan het zagen!)

Vrijdag 26 juli 2019 (zon, 39°!!!)

Gisteren is in België het warmterecord verbroken over de magische grens van 40°.

We lagen aan de kaai in Neerpelt voor 2 dagen omdat het echt veel te heet was om ook maar iets te doen. We varen nog samen met de Viking, met Johnny en Anne-Mie.

Gisterenmorgen toch maar de stepjes genomen om een tochtje te maken en tegen we bijna rond waren was de tegenwind gewoon heet!! Hier in de kempen was het nog meer dan 40°, in de schaduw, meer dan goed is voor een mens. Vandaag ietsje minder en straks voorspellen ze onweer. Terug onze bashen erin, we hebbenervan genoten toen ze eruit waren, dan heb je echt zo'n buitenleven gevoel.

Nu richting zuid-Willemsvaart dan kunnen we onze mazout terug aanvullen, in Nederland staat die nog stedds goedkoper. Na twee sluizen is het tankstation en we konden 538 liter tanken aan 1,29 euro, niet slecht.

Een eindje verder voor de 1ste sluis in Nederland aan de kant want dan lagen we onder de bomen.

Direct de stoelen in het gras en zalig in de schaduw, met Ricard.

Nog steeds schitterend weer en ze gaven regen tegen 9 uur, dus de stepjes op en naar Weert gereden. Groot dorp met superveel winkels. Op een terrasje en we kregen daar een windvlaag!!! Er viel van alles om en er brak zelfs een dikke tak van de bomen. Toch nog rustig blijven want ze gaven geen regen! Toch?!?!

Maar het bleef een beetje druppelen dus we besloten dan toch maar terug te rijden om onze bashen op te hangen.

Als 2 verzopen kiekens zijn we aangekomen, ik dacht zelfs dat het hagelde, zo hard striemde de regen op mijn gezicht en ogen. Eerst alles dichtgemaakt en dan die natte kleren uit maar nog steeds was het super warm. Allen nu ook nog super vochtig!!

Het is maar water hé! Dat droogt uiteindelijk wel. :-)

's Avonds aan de sluis naar een brasserie met ons vieren. Het voorgerechtje, gamba's met griekse paste was heel lekker. De spareribs waren mals maar toch iets minder.

Zaterdag 27 juli (bewolkt, 23°)

Het is vanmorgen flink afgekoeld maar ik klaag niet, terug ademhalen. Wij zijn voor de sluis van Weert teruggedraaid, nu gaan we van de ene steiger naar de andere varen en overal wat rondrijden. De eerste waar we zijn gestopt was in Sint-Huybrechts-Lille, hier lagen we helemaal alleen, zalig rustig. Wel geen elektriciteit dus de groep moest wel aan en dan is de stilte er ook aan. Ik ben met de step een toertje gaan doen maar Marc zag liever naar de koers. Ik schrijf de knooppunt nummers er hier maar bij want dit was echt een prachtige trip. 204-203-205-209-202-204, was ongeveer 17,50 km. Veel door bossen dus dit was de ideale toer geweest een paar dagen geleden als het zo heet was. 's Avonds nog eens "gewone" kost, gekookte aardappelen, wortelen en snitzel, zalig!!

Zondag 28 juli (bewolkt, 21°)

Overtrokken weer en ze geven regen vandaag. Vannacht heeft het ook flink geregend. Je zal de natuur niet horen klagen dank ik.

In de namiddag zijn we met de step naar de jachthaven van Lommel gereden, dit is een binnenhaven waar wij niet in kunnen. Maar de ploeg van Sabrina lag daar en we gingen samen iets drinken. Onderweg begon het natuurlijk te miezeren! Maar nu hadden we onze regencapes bij ons dus droog toegekomen.

Leuke namiddag gehad en nog samen iets gegeten in het clubhuis. Gelukkig was het droog tegen dat we terug moesten rijden.

Maandag 29 juli (zon, 26°)

Terug zomer met draaglijke temperaturen. 's Morgens op verkenning in het dorp Pelt en op zoek naar een mooi stukje vlees. Geen beenhouwer te ontdekken die open was. Heel veel supermarkten, dat wel.

Gelukkig in de Colruyt een stuk Holsteiner gevonden en het was superlekker!

In de namiddag een hele mooie tocht gedaan aan de andere kant van het water deze keer. Hier is het overal heel mooi rijden met prachtige fietspaden.

De baileybrug in Lommel, links op de foto lagen we aan de kant.

Dinsdag 30 juli (zon, 26°)

Vanmorgen een nieuw nespresso-machientje besteld, zonder lekkere koffie kunnen wij niet overleven!!

Toch de trossen losgegooid, dan blijft er nog wat te ontdekken de volgende keer. We liggen hier graag en het kost hier 6 euro met elektriciteit.

Richting de blauwe kei, daar aangekomen vroegen we ons af of we niet aan de binnenkant van de steiger voor de sluis mochten liggen, er stond geen bord dat het 'niet' mocht. Maar toen we bijna vast lagen kwam de sluiswachter toch zeggen dat we hier niet mochten aanmeren. Wel aan de schuine kant aan de overzijde en daar had ook al een grote gelegen dus dat moest lukken. We zijn daar uiteindelijk geraakt, niet zo heel diep, en we lagen onder de bomen.

Even nagekeken hoelang het rijden was naar "de waterkant" en direct vertrokken met de step. Was 11,5 km maar we wilde daar toch eens graag gaan eten. En het was de rit waard want het is de moeite, echt een mooi terras en lekker gegeten. Eigenlijk een hele mooie rustige plaats om te liggen, dus zijn we ineens maar een nachtje langer blijven liggen.

Woensdag 31 juli (zon, beetje overtrokken, 25°)

Beetje overtrokken maar nog steeds mooi weer. Toch maar eens een keer wat langer in ons bed blijven luieriken :-)

Een grote pan met spek gegeten en na de middag op zoek naar een winkel, dat is hier in de buurt gene vette. De volgende keer een beetje meer zoeken op de kaart op voorhand. Maar we hadden een fles mojito en daar hadden we zin in! Dan naar de kleppende klipper voor een pannenkoek, kwestie van vandaag niet meer te moeten eten :-)

Zoals gewoonlijk wel tegen negen uur nog een paar bitterballen. Het wordt tijd dat we terug varen naar Antwerpen, koffiemachine stuk, bitterballen bijna op en de weegschaal slaat ook al tilt!!!

Donderdag 1 augustus 2019 (zon, 25°)

Redelijk vroeg vertrokken en de sluis stond al open voor ons, dan volgen de 2 anderen ook vanzelf. Deze gaan toch heel vlot altijd!!

En ook de volgende 3 eerste op het volgende kanaal waren geen probleem, zalig varen en zo alleen in de sluis is toch zo makkelijk en ontspannen :-)

Na sluis 6 aan de kant tussen 2 grote bolders, aan de sluis is een tof cafeetje en daar kan je ook een kleinigheid eten. Een beetje afwisselende wereldkeuken.

Ma. en Di. gesloten, alleen in juli en augustus 7/7 open.

Dan met de step naar de marine kadetten en op hun terrasje nog een Leffe meegepikt :-)

We hebben voor morgen hier een plaats om te liggen, we zien wel wat we doen.

In het terugrijden nog eens op het terras van het cafe aan sluis 7, mooi nieuw terras. Een sangria gedronken van 9 euro maar wel met ongelooflijk veel fruit!! Aardbeien, frambozen, besjes, braambessen enz... echt lekker!!

De planning was om hier nog iets te eten maar we hadden totaal geen honger meer na die sangria dus dan maar gewoon terug naar boord. Om 9 uur ben ik dan toch nog maar aan het pittavlees begonnen :-)

Vrijdag 2 augustus 2019 (bewolkt, 21°)

Ze geven onweer en regen vandaag, tegen 10 uur vertrokken met het idee van toch maar ineens naar Antwerpen te varen. Kwestie van nog rustig een paar dagen te hebben voor ik dinsdag onder het mes moet.

De eerste en tweede sluis ging soepel en zonder problemen, allee, de derde ook maar toen was er een kleine, heel hevige bui juist toen we de sluis invoeren natuurlijk, kloddernat!!!

Dan een klein uurtje naar Herentals en vlak voor de sluis gingen de hemelpoorten ook terug open :-(

Maar tegen we de sluis ingingen was het nog maar licht gedruppel, gelukkig! Soms is het nog zo slecht niet dat je voor de sluis even moet wachten :-)

Toen de deuren aan de andere kant opengingen kwamen er al golven van het Albertkanaal binnengerold, dat was geen rustig vaarwater deze keer. Mijn afwas zal even moeten wachten, maar dat vind ik nu precies niet zo erg zé!!

Tegen 2 uur kwamen we in Wijnegem en mochten we direct de middensluis in. 14u45 er terug uit en het laatste stukje varen voor waarschijnlijk een lange tijd.

In de haven aangekomen waren we blij dat er hulp aan de kant stond om een koord aan te geven, veel wind van de verkeerde kant maar niets geraakt.

Dinsdag 6 augustus 2019

Het weer speelt deze keer geen rol want om 9 uur moest ik in het Stuivenberg zijn voor de operatie aan de knie, deze keer een prothese aan de linkerkant.

Uiteindelijk zijn ze me om 13 uur komen halen uit de kamer en tegen 17 uur was ik terug. Geen narcose, een ruggenprik en een licht middeltje om een beetje te soezen. Ik wou de operatie echt niet bewust meemaken.

Woensdag 7 augustus 2019

Vannacht een beroerde nacht gehad. Het infuus was losgekomen en tegen dat de nachtverpleegster een nieuw had aangebracht en bloed had afgetapt lag ik precies in het slachthuis!! Amai dan ben je wel klaarwakker!!

Maar alles is goed gelukt volgens de dokters, dus nu ligt het in mijn eigen handen, allee, benen.

Vrijdag zou ik naar huis mogen.

Vrijdag 10 augustus

Nog voor het middageten ben ik al ontslagen uit de kliniek! Direct Marc gebeld, opgehaald, de auto in en direct naar de slachthuislaan voor een goe stukske vlees, biefstuk/friet/sla, ZALIG!!!!!

Dat heeft zooooo gesmaakt :-)

Donderdag 15 augustus

Gelukkig was Marc thuis deze week, dan kon hij mij toch helpen :-)

En ik mag zeker niet klagen want hij doet het supergoed!!! Het gaat ook vlotter dan met de andere knie. Hoeplijk blijft het zo evolueren. (ik heb deze keer wel heel goede pijnstillers)

Zondag 25 augustus (zon)

Zalig weer!! En gelukkig, want we gaan een kleine boottocht maken voor "Make a Wish".

Een jongetje van 4 wou eens met een grote boot varen.

Gelukkig heb ik 2 goede matrozen aan boord, Jimmy en Arlette, want met de koorden smijten kan ik nog niet. Ik loop dan al wel met 1 kruk maar het is nog behelpen.

Een fantastisch gevoel als je zo'n kind gelukkig kan maken!!!!

14 en 15 september 2019 (zon!)

Havenfeesten!! Deze keer hadden we geluk met het weer en onze vrijwilligers waren leuk uitgedost dus het was een gezellige boel.

28-29 september 2019 (regen)

Water-Rant, veel slechter weer maar toch een leuk weekend. 20 bezoekende boten!!

Donderdag 17 oktober 2019 (zonnig met een beetje bewolking)

Jeneverfeesten in Hasselt!!

Dat mogen we toch niet missen en zeker niet als het zo goed uitkomt met Marc zijn werk. Gisteren zijn laatste dag en vanmorgen richting Kleppende Klipper. Zodra het licht was, om 7u45 vaarden we de haven uit. Het is herfstweer maar toch aangenaam, op dat moment bijna geen wind.

Om 9u20 kwamen we Wijnegem-sluis al buiten en heel rustig weer en niet zo druk.

Herentals konden we zo invaren maar een koord aannemen?!? Nee hoor, daar zijn we te lui voor!!!

De eerste richting Geel moesten we al wachten, ik weet natuurlijk niet wanneer Domien gebeld heeft :-)

Maar al de rest ging heel vlotjes, ik zag al uit naar het aperitief eenmaal we aan de kant lagen :-)

En om 4uur was het al van dat, goed gevaren zeg!! Dus eerst samen aan het aperitief en dan naar de Kleppende Klipper gaan eten. Het was niet slecht maar ook niet waw.

Daarna nog een borrel samen aan boord (of wat dacht je!!) en een zalige nachtrust.

Vrijdag 18 oktober 2019 (zon, 17°)

Rustig geslapen en vanmorgen om 8u10 naar het toilet en boef, het alarm van de omvormer. Nog 80% batterij maar nog maar 19,7 spanning, dat is niet genoeg!!

Dat wordt aanpassen in ons verloop van deze trip en daarna nieuwe leefbatterijen.

Tegen 9 uur waren we los onder een klein zonnetje, vannacht heeft het goed geregend, hopelijk zijn de voorspellingen correct en blijft het vandaag droog.

De weergoden waren ons toch niet zo goed gezind onderweg, veel regen en toen we de haven invaarden heel veel wind! Ergens achter een hoekje moeten varen tegen een lange steiger, zonder bolders met met haken!! Gelukkig kwam iemand ons helpen, pffff!

We lagen wel direct vast en op een goede plaats. Allemaal bij elkaar, strakst komen er nog 3 boten van de VYCA bij, ook feestvarkens!!

Dinsdag 22 oktober 2019 (bewolkt, 14°)

En gefeest hebben we weeral!! Vrijdag nog eens mosselen gaan eten en superveel gedanst! Zaterdag naar de tent met goede muziek en weeral gedanst. Maar dan moest ik het opgeven met mijn knie.

's Middags lekkere tapa's gaan eten op de zuivelmarkt, was echt super!

en 's Avonds, weeral met ons 2, gaan eten op een gezellige binnenkoer. De andere 2 koppels waren met een huurauto naar een trouwfeest.

Zondag was het spijtig genoeg een druilerige dag. Dus eerst aperitief met iedereen op ons achterdak en dan terug naar de tent.

De boten van de VYCA zijn maandag al doorgevaren. De 2 van onze club gingen richting Geel, wij de andere kant op richting Rekem. Om 9u15 de touwen los en om 10u10 waren we de eerste sluis uit, 10u50 de tweede en 11u35 de derde.

Het laatste deel na de derde sluis was mooi varen, veel herfstkleuren (foto vergeten!)

Tegen 13u15 aan de sluis in Lanaken, nu moeten we 2 diepe sluizen zakken i.p.v. omhoog, maar dan is het een paar dagen gedaan met sluizen tot in Mol.

Lanaken op een kwartier in en uit :-)

Neerharen ging ook vlot en om 14u30 aan de steiger in Rekem. Zalig oud stadje.

Bijna direct op de stepjes voor een toertje. Mooie rit maar op een gegeven moment dacht ik "dit heb ik precies al eens gezien" en inderdaad, dezelfde toer als met Joske en Francis, we kwamen ook langs de waterburcht maar nu stond er geen mooi terras :-(

Op het einde begon het wel wat fris te worden, zien dat we de komende dagen 1. wat vroeger vertrekken, 2. zeker stoppen onderweg :-)

Woensdag 23 oktober 2109 (zon, een beetje wolken, 18°)

Eerst een beetje aan de boot gewerkt en vertrokken om 10u15.

Gevaren tot in Tonderlo en in de namiddag een tochtje naar Bree, was redelijk fris als je onderweg was maar eenmaal op het terrasje, zalig!!

Toch een hele mooie tocht met een beetje glooiing in de weg.

Op de terugtocht op de ring in Bree een hele mooie delicatessen zaak gevonden, zeker te onthouden!!

Twee nachten blijven liggen want we hadden elektriciteit van de mobilhome-plaats.

Donderdag 24 oktober 2019 (zon, 20°)

's Morgens was het niet het weer dat ze voorspeld hadden :-( toch om 11u45 vertrokken met de step richting Kinrooi. Ik had op Google maps een frituurtje gevonden dat op de fietsknooppunt weg lag. En het was de moeite, heel lekkere frietjes, bij 't Simpelke :-)

Daarna doorgeren, in de zon, en dat was toch nog zalig.

Het cafeetje aan de steiger was deze twee dagen vanaf 14 open, dus daar vond je ons natuurlijk ook!!

Vrijdag 25 oktober (zon, 17°)

Rond 10uur losgegooid, alhoewel we maar een 20 km ver moesten, maar dan heb je nog iets aan de dag.

Tegen 13uur volledig vast met elc. Veel wind, dus we zullen ons goed moeten aankleden op de step.

Zaterdag 26 oktober 2019 (zon, beetje wolken, wind)

Met ons vertrek was de wind ons goed gezind, vannacht was dit anders, amai!!

Tegen 9uur waren we al onderweg, alhoewel, al!! We gingen rond 8 uur vertrekken, we waren te laat!!!

Dat is volgens mij de eerste keer :-)

Vandaag draaien de sluizen maar tot 15 uur daarom gingen we wat vroeger vertrekken, we zien wel tot waar we geraken.

Vlot tot de drie sluizen van Mol en eruit om 11u10!! Zo snel zijn we hier nog nooit doorgevaren, komt goed uit!

13u45!! Al aan de kant in de jachthaven van Geel, zo hebben we, buiten Rekem overal elektriciteit gehad. Topie!!

Morgen liggen we vast want dan draaien de sluizen niet en dan is dat weer heel relaxt om aan de elektriciteit te liggen.

Straks nog een pintje in het clubhuis en dan kan de dag weeral niet meer stuk.

Zalige trip gehad voor einde oktober!!

Maandag 28 oktober (zon, 12°)

Vanmorgen was het heel wat frisser als de afgelopen week!! We hebben weeral geluk gehad.

Redelijk vroeg vertrokken, het water dampte nog, het was precies een kokende soep. Heel toepasselijk zo vlak voor halloween.

Gisteren een luie dag gehad, alleen de slaapkamer opgekuist, propere lakens gelegd (met elektrisch deken van Marc) en rond de middag een pintje gaan drinken in het clubhuis. Er waren 2 mensen van AYC die een plaats kwamen vragen en daarna een praatje gehouden.

Nog wat luierikken, tv kijken, slapen, snurken en juist voor het donker werd, wat een uurtje vroeger is nu, nog een half uurtje gaan wandelen. Lekkere frisse lucht!!

Daarna nòg eens naar het clubhuis en blijven plakken, gewoon met ons tweetjes zitten babbelen, met een pintje natuurlijk!! :-)

Nu zijn we tegen 12u30 in onze thuishaven aangekomen en terug op onze vast stek. Ondertussen zijn er al heel wat wolken bijgekomen, spijtig!

Maandag 2 december 2019 (zon, 3°)

Koud, maar mooi weer om te vertrekken. Een weekje weg en waarschijnlijk naar Vilvoorde. In ieder geval gaan we via Viersel en Lier, langs Clothilde en zo naar Vilvoorde. We zien wel!!

Tegen 11u30 losgegooid, ik moest nog proviand inslaan ;-)

Blij dat we nog eens weg zijn!!

Tegen 14u40 aan de steiger in Viersel, geen elec, maar toch eens een andere plaats. Nu met ons nieuwe batterijen (16 stuks!) mag dat geen probleem zijn.

Het stepje op en richting Viersel, volgens de website was brasserie "de scheepvaart" open op maandag vanaf 10uur, niet dus!!!

Gelukkig op voorhand zo'n vermoeden en ik had al wat verder gekeken en inderdaad, brasserie "het Koetshuis" was open!! Ook "het Renteniershuis" was dicht en zou ook open zijn volgens Google. Dat wordt in de toekomst een probleem, juist info vinden!!!

1 biertje en een bordje warme hapjes later, terug naar boord, we hadden hetzelfde bier en waren voor de dondere thuis! Dat heb je als je inde winter vaart!!

Dinsdag 3 december (zon, 4°)

Opgestaan om 8u30!! slaapkoppen dat we zijn :-)

Gelukkig zo lang in ons bed gelegen want het is helemaal gemist. Dus varen, daar moeten we even mee wachten. Genoeg te doen!!

Rond 12 uur waren we rond, dus eerst nog even gegeten en dan pas de motor starten. Kwam er nog een grote lege aan en die trok ons behoorlijk van de kant!! Marc had een extra koord gelegd rond de onderste leuning en niet rond het kruis van de leuning, gevolg?? Een deuk in de leuning getrokken, spijtig! Dat is de eerste keer :-(

Daar ze vrijdag 5-6 Bf geven en je daar dan niet veel aan hebt gaan we morgen, woensdag tot in Rupelmonde en daarna terug naar Antwerpen, we zullen, weeral, zien!

Aangekomen in Lier, direct de stepjes op, anders wordt het te koud. In het centrum even langs de winkels gegaan, niets gekocht, maar natuurlijk wel iets gaan drinken aan den toog van "in de Gloria" gezellig cafeetje, met blauwe Chimay van het vat!! Lekker, maar héél gevaarlijk.

Weer juist voor den donkere thuis en aan de aperitiefhapjes, zo, we moesten weeral niet meer eten, die toastjes smaakten zo goed dat ik een tweede lading gemaakt heb :-)

woensdag 4 december (zon, 3°)

Weer schitterend weer, open, windstil, maar koud!! De hele steiger was bevroren. Dat wil zeggen dat je in de gangboorden voorzichtig moet zijn, kan heel glad zijn dan.

Als we de tij volgen van de Rupel moeten we rond 12 uur het sas van Duffel door.

Rustig varen op de Rupel, geen wind en tegen 15u aan de kant in Kapelle-op-den-Bos. Straks naar de Chinees :-)

Onderweg naar Wintam hebben we serieus gas moeten geven om nog mee de sluis door te kunnen, er kwam een zeevaart van de andere kant, dat kennen we!!

Maar we waren op tijd (sorry voor de overzet in Schelle voor onze golven) en zijn nog nooit zo snel boven geweest en uit de sluis gegaan :-)

Francis en Joske nog tegengekomen op "de Valk" ter hoogte van de brug in Willebroek, ze waren Sint-Niklaas gaan afzetten in Tisselt. Daarna zijn ze recht naar ons gekomen en samen een chineeske gaan doen. Bij de chinees waar we jaaaaaren geleden bijna elk weekend samen heen gingen. Was heel gezellig!

Donderdag 5 december (mist, 3°)

Onze plannen lichtelijk aangepast, vandaag naar Clothilde, dan kunnen we 2 avonden afspreken met iemand, misschien.

Om 10u30 in Kapellen losgegooid en dan moet er maar 1 brug voor ons open, de vredesbrug, je weet nog wel, die brug waar ze zo mooi over zingen, "de brug van Willebroek was toe..." :-)

Zaterdag 7 december 2019

Onze laatste trip voor 2019!! Terug naar huis in Antwerpen. Een goed vaarjaar gehad en braaf altijd alles genoteerd over onze reisjes. Hopelijk wordt 2020 nog beter!!!!