MAANDAG 20 FEBRUARI 2023

(wolken, 14°)

Weer een jaar voorbij, 2023!! De tijd gaat steeds sneller en sneller. Als je jong bent en ouderen spreken hierover dan geloof je daar niets van, spijtig genoeg horen wij nu bij die ouderen en gaat de tijd raar genoeg steeds sneller. Of wij worden wat langzamer, dat kan ook :-)

Vanmorgen losgegooid om 9u45, normaal was dat vrijdag maar dan was er heel wat wind en zaterdag was het nog erger, zondag draaien de sluizen nog niet en dan geraak je nergens.

Nu zijn we onderweg, de planning om dit weekend in Boom te liggen is dus letterlijk in het water gevallen.

Nu is het volledig grijs, hopelijk komt straks de zon nog tevoorschijn.

In de club is het heel druk geweest de laatste 2 maanden sinds we terug aan de kant liggen.

Veel georganiseerd en daarbij ook nog het leeghalen en opkuisen van papa zijn appartement. Dat is nu allemaal achter de rug en alleen de verdeling van de erfenis blijft nog over. We denken nog heel veel aan zowel ons papa als ons mama, zo blijven ze bestaan en dicht bij ons :-)

Maar nu zijn we voor een kleine week weg en dat zal ons heel goed doen, hopelijk, want het is lang geleden dat we nog eens alleen waren.

Rond 13 uur aan de steiger in Lier, 2 sluizen direct ingevaren. Het mag al eens meezitten :-)

Tegen dat we in het netekanaal waren kwam er terug veel wind opzetten maar dat is niet zo erg als je alleen nog aan een lange steiger moet aanleggen.

Onderweg al een pan opgezet met zwarte pens van de markt gisteren, lekker en direct eten. Ik heb zo'n gedacht dat we vandaag niet meer van de boot stappen, nog steeds geen zon en een fris windje.

DINDSDAG 21 FEBRUARI 2023

(mistig, 11°)

We liggen aan de steiger in Lier en deze morgen was het heel mistig. Gelukkig moesten we niet vertrekken want weet je nog de laatste keer? Dat doen we dus NOOIT meer!! Gewoon rustig ontbijten, een beetje niets doen, nog wat administratie en de afwas van gisteren :-)

Douche in en de step op richting Pizzahut. Lang geleden en het heeft gesmaakt, honger is de beste saus.

De pizzahut is naast de Carrefour, dus dat was makkelijk. Maar dit is een hele grote, vroeger maxi GB, maar dat is toch niet meer zoals vroeger, rommelige winkel die niet zo fris ruikt.

Daarna naar het centrum en blij dat ik achter een hete thee zat, helemaal geen aangenaam weer. Tegen 15 uur terug aan boord, lekker warm!!

's Avonds zijn Ronny en Liliane nog langs geweest en samen een aperitiefje gedronken en ik had het recept dat ik van Stijn gekregen had klaargemaakt, kip in citroen-roomsaus met gebakken rijst, lekker en super eenvoudig, dank u Stijn!! :-)

WOENSDAG 22 FEBRUARI 2023

(eerst mistig, snel een flauw zonnetje, later regen, 10°)

Vanmorgen was Marc niet te houden, tegen 9u30 starte hij de motor al en ik dacht zo tegen de middag maar te vertrekken :-) Dus zullen we al vroeg in Herentals aankomen.

Volt Viersel in en even vlot Herentals, om 13u10 lagen we aan de kant net achter de sluis, overdag rijden er aan de overkant wel wat auto's maar 's avonds wordt het hier heel rustig. We zullen wel een paar keer de groep moeten laten draaien want ik denk niet dat de zon genoeg tevoorschijn zal komen voor de zonnepanelen.

Normaal zaterdag terug naar Antwerpen, ben benieuwd.

ZATERDAG 25 FEBRUARI 2023

(zon, wolken, 12°)

Vandaag wordt Marc 62 jaar!!

Ikzelf heb een hele slechte nacht gehad en toen ik wakker lag heb ik eraan gedacht, vanmorgen was ik het dan natuurlijk vergeten!! :-§ Gelukkig hecht hij daar weinig waarde aan.

Tegen 13u20 lagen we vast en Glenn kwam juist van zijn werk, samen een Ricard gedronken (of 2!) En toen kwam de Orion terug binnengevaren. We zijn even gaan helpen want ondertussen was er veel wind opgestoken, na een beetje gesukkel hebben we hem toch vast gekregen en zijn we uitgenodigd om daar iets te drinken. Daarna ineens naar de club en we hebben het feestje daar ineens verder gezet :-)

Marc is tot hiertoe niet opgeroepen voor zijn wachtweek 2, maar dat kan altijd nog! De volgende keer dat hij vrij is zal hij waarschijnlijk de boot beginnen schuren en schilderen als het weer het toelaat.

ZATERDAG 22 APRIL 2023

Vandaag is Noel langs geweest om de motor nog eens helemaal vaarklaar te maken. Wat is het lang geleden dat we nog eens gevaren hebben! We hebben ook alleen nog maar slecht weer gehad.

Alleen de leuning langs 1 kant is nog maar geschuurd en dat zal waarschijnlijk alles zijn dat nog geschilderd geraakt.

In ieder geval staan er 5454 uren op de teller en hebben we afgelopen jaar dus 175 uur gevaren. Niet zoveel als anders maar dat komt natuurlijk door mijn gebroken voet, die trouwens terug volledig ok is.

Dit jaar blijven we in België, eerst de openingstocht van onze club naar Gent, dan de toervaart van VPF in Brugge en het weekend daarna naar Oostende voor anker. Daar hebben we nog nooit gelegen met de boot dus dat is nieuw.

We sluiten dan af met een rondje westhoek en hopelijk zit het weer beter mee dan de vorige keer aan de zee want toen was er steeds een hele koude wind. Duim maar mee voor ons!!! :-)

ZONDAG 14 MEI 2023

(zon, 20°)

En we kunnen vertrekken!!! Eindelijk!! Vanmorgen om 7 uur opgestaan en alles rustig klaargemaakt om los te gooien. We moeten om 9 uur in de Kattendijksluis zijn en dan richting Gent.

8u15 van de kant, ineens vooruit buiten want we lagen nog gedraaid om nog een paar dingen te schilderen. Dit jaar door het aanhoudende slechte weer niet veel in een nieuw laagje kunnen steken. Maar vandaag vertrekken we met het zonnetje en bijna geen wind. En zonder mist!!

We moesten even wachten voor de Siberiabrug omdat er nog iemand achter ons volgde, de Leonie.

Normaal staan de deuren altijd open van de sluis maar deze keer even wachten. Maar tegen 9u45 waren we al op de Schelde, het duurt dan misschien wat langer maar wel een rustige sluis.

Op de Schelde is het ook heel wat anders dan de vorige keer. Ik hoop toch in Gent te geraken vandaag want de volgende 2 dagen geven ze wat regen en dan heb ik zeeën van tijd om alles tot in de puntjes te regelen voor onze toervaart.

2 boten varen, zoals wij, rechtstreeks naar Gent op woensdag en de rest op donderdag via Lier. In totaal met 14 boten waarvan er wel 3 van de RYAC bij zijn maar super gezellig.

Juist om 10u45 ter hoogte van de sluis in Wintam, we hebben maar 700 toeren gedraaid om niet te snel hier te zijn. Vanaf nu ietsje harder, 900 toeren en we varen 14 km/u, zien dat we de tij niet inlopen. :-)

12 uur en juist aan de overzet van Sint-Amands, de zon wil er niet echt meer doorkomen, ze is wat gesluierd maar nog steeds beter dan hoe het de afgelopen weken, zeg maar maanden, was.

Onderweg ter hoogte van Costa Zele zaten we midden in een wedstrijd met waterskiers, Gelukkig maken die smalle wedstrijdboten geen hoge hekgolf. Hadden we ineens iets te zien onderweg!

Aan de brug van Schoonaarde kwamen we maar eerst de eerste 2 vrachtschepen tegen, het is zondag hé. Vanaf dat stuk was er regelmatig terug een tegenligger, niet dat het een probleem is met hoog water.

Rond 16 uur in de sluis van Merelbeke, dat is dat toch 6 uur varen vanuit Antwerpen, het laatste half uurtje een beetje tegenstroom, toch te traag gevaren in het begin. :-)

17u30 aan de kant in de Lindelei, eerst nog even een babbeltje met de toffe havenmeester, hij zorgt zelfs voor een bakkersbestelling morgenvroeg!!

Aperitief wou hij niet meedoen, zijn vrouw kwam dadelijk thuis en het is moederdag!!

Och ja, Marc wist dit dus niet en direct is het dan, "in Antwerpen is dat op 15 augustus!!!" :-§

MAANDAG 15 MEI 2023

(bewolkt, lichte regen, 14°)

Vandaag heel wat minder terug, 14°!!

Het is al wel 15 mei hé!!

Maar ja, wij genieten van de vakantie, regen of niet en er is zeker beterschap in zicht.

De bakkersbestelling is er nog niet en mijn eitje is wel al klaar, 8u30. Dat is toch niet te vroeg?? Of wel??

Vandaag nog een deel van het weekend op punt stellen, een stukje van de wandeling en misschien eens bellen naar het vlottenbedrijf. Normaal schrijf ik alleen als we varen maar deze vakantie ga ik af en toe een uitzondering maken. :-)

DINSDAG 16 MEI 2023

(zon, 14°)

De zon is terug van de partij, maar max 14°!! Dat is toch echt frisjes als je 's morgens opstaat. Maar als straks het zonnetje binnen schijnt zal het wel aangenaam worden. Gisteren een mooi stukje van Gent gezien, ongeveer de helft van de wandeling en daarna fish and chips gaan eten bij de Irish Pub vlak bij de haven, erg lekker en een mooi stuk vis.

Vandaag langs Bavet om even te confirmeren dat we zaterdagavond met 31! spaghetti komen eten :-) en daarna een paar winkelstraten bekijken, denk ik.

DINSDAG 23 MEI 2023

(wolken, 13°)

En het wil maar niet lukken om zomer te worden!! 13°!!

De afgelopen week hadden we geluk want dan was het iets warmer, iets minder wind en droog. Een mens is soms snel tevreden. Een hele goede opening van ons vaarseizoen, met 14 boten en 32 mensen, een hele organisatie met super leuk!! De vlottentocht was ook tof, voor we vertrokken, iedereen bezorgd of er wel genoeg te drinken was. Over het eten werd niets gevraagd!! Natuurlijk was er meer dan genoeg en er werd niet veel minder in de taxi gezet dan in de heenweg. Ons vlot ging iets trager dan de andere 2 dus kwamen we meer tot de helft van de ketelvest en toen moesten we terugkeren. Het had ook ietsje warmer mogen zijn, dan was er waarschijnlijk ook iets meer gedronken :-)

Onze zoektocht op maandagmiddag was ook een succes, de vrouwen tegen de mannen en wie denk je dat er gewonnen is!?! De VROUWEN natuurlijk!! Ondanks dat de mannen geprobeerd hebben om vals te spelen!!

Nu zijn we terug onderweg richting Beernem om daar 2 nachten te blijven en dan naar Brugge tot volgende dinsdag. We varen in colonne met nog 8 boten en wij op kop.

We gingen om 10 uur vertrekken maar dat werd toch iets vroeger, ze waren niet meer te houden.

Mooi tochtje van Gent naar Beernem, spijtig dat de zon niet een beetje meer van de partij was. Tegen 13u15 vaarden we Beernem binnen, wij eerst aan de kant, zodat we iedereen die in een box moest konden aannemen. Met een stevige wind is dat aan te raden.

We liggen wel een heel eind uit elkaar, gelukkig logt de Sonar net bij ons :-)

Juist toen de meesten nog in hun box moesten, kwam er een groot jacht met een grote snelheid voorbij!! Ongelooflijk hoe egoïstisch sommige mensen zijn.

Vandaag staat er op de planning om naar de frituur te gaan, morgen naar het clubhuis maar eerst de verrassings activiteit :-) Dat wordt lachen!!

DONDERDAG 25 MEI 2023

(zon, 19°, beetje wind)

Gisteren een fantastische dag gehad!

Eerst een tochtje op de fiets, een kleinigheid gegeten en dan naar de Kijk uit voor de activiteit. Highland-games!!

2 ploegen gevormd, dan kreeg iedereen een schotse rok aan en een borrel whiskey.

Daarna moesten we zo snel mogelijk met 2 melkkannen lopen (ongeveer 8 kg per kan), met stokken onder een driepoot mikken, met een lange paal zigzag lopen, een Keltische knoop maken (denkwerk!), boogschieten en natuurlijk paalwerpen, dat mocht niet ontbreken!! En gelachen dat er is!!

Echt een leuke namiddag met af en toe een pauze natuurlijk. 's Avonds dan nog met heel de ploeg, heel lekker en gezellig in het clubhuis gaan eten. Van de ploeg van de RYAC hebben we dan nog 2! pousse-cafés gekregen, waarvoor onze oprechte dank :-)

Nu is het 7u30 en tegen 8 uur vertrekken we richting Brugge.

4 bruggen die bediend moeten worden en dan achteruit de Coupure in, hopelijk hebben we daar even leuke dagen met de VPF.

Juist om 8 uur kwam er een binnenschip voorbij dat we nu proberen bij te houden, misschien kunnen we dan direct door de 4 bruggen.

VRIJDAG 26 MEI 2023

(zon, 19°)

De temperatuur gaat heel traag omhoog, alleen 's nachts is het nog heel koud, 5-7° dat is toch veel te weinig voor einde mei!! Dat wil ook zeggen dat we onze koffie 's morgens binnen moeten drinken, eigenlijk hebben we nog niet veel buiten gezeten.

We waren gisteren op 1u15 aan de coupure, natuurlijk moesten we dan nog allemaal achteruit binnenvaren. Wij eerst en nog even naast de steiger tegen de muur, alleen konden we niet tegen de kant door het vele slijk. Ik vond dat eigenlijk helemaal niet erg want nu mochten we toch aan de steiger :-) helemaal vooraan, VIP-plaats!! Meestal leggen ze ons ergens in een verlaten hoekje. Niet omdat wij het zijn maar door de lengte van de boot :-§

Tegen 14 uur met z'n zessen naar een heel klein cafeetje dicht bij de grote markt om een Garre te gaan drinken, lekker zeg, maar zwaar!! 11°, dat kan tellen. Leuke namiddag, veel gelachen en Sonjake moest een beetje ondersteund worden op weg terug naar de boot. :-)

Niets meer gegeten, nog een beetje tv en in ons bed. Kan ook al eens zalig zijn.

Nu schijnt het zonnetje en gaan we straks even fietsen. We zullen misschien nog genoeg te voet moeten rondwandelen. Vanavond komen alle schippers bij elkaar voor hun paketten af te halen en samen iets te eten en te drinken, weeral :-)

ZATERDAG 27 MEI 2023

(zon, 19°, wind noord)

Het is toch altijd zo koud als je 's morgens opstaat!! Pfff!

Gelukkig geven ze veel zon en proberen we uit de wind te blijven. Straks met de passagiersboot naar Damme. Eerst met de fiets, dan een half uurtje met de boot. En in Damme....?

DINSDAG 30 MEI 2023

(zon, 13°!! wind 4BF)

De 2 weekenden zitten erop, het was grandioos!!! Fantastisch gezelschap, goed gelachen, lekker gegeten en nog meer gedronken. Maar alles met maten, veel maten!! :-)

Om 9 uur stipt ging de voetgangersbrug van de coupure open, spijtig dat we dan al direct moesten wachten aan de eerste brug want achter ons volgde een hele groep boten die niet uit de coupure kwamen maar wel ook naar Oostende gingen. Een heel deel grote, hopelijk geraakt iedereen in de sluis. We gaan niet alleen zijn in Oostende!

Gisteren al het verslag geschreven van de toervaart van de VPF, als we vandaag nog ergens lang moeten wachten brei ik daar nog een verslag aan van de openingstocht van Sodipa en dan hebben we een hele lange nieuwsbrief in juni!! (voor diegene die het interesseert zet ik het hier onderaan bij)

Onderweg naar Oostende was het één grote chaos, teveel boten op elkaar en met zo'n wind! Voor de Demeysluis aan de kant want de laatste 2 konden er niet meer in. Hopelijk komen er niet teveel meer bij en zijn de anderen al door de Mercatorsluis als wij daar toekomen. Uiteindelijk moesten we normaal nog buiten wachten maar de Catharina ging in de aanloophaven tegen de palen liggen en wij mochten daar naast komen liggen, dank u!!

Toen we in de haven aankwamen was er zoveel wind dat we alle twee gewoon voorwaarts aanlegden in plaats van eerst te draaien, hopelijk is het beter als we terug vertrekken.

Verslag van opening vaarseizoen Sodipa Watersport 2023

Op woensdag 17 mei zijn er een paar boten van Sodipa richting Gent gevaren, ook drie boten van RYAC sloten aan en gingen ons vergezellen op onze tocht.

Doordat we als een van de laatste vertrokken, zag ik hoe de jachthaven beetje bij beetje leegliep.

Sommigen gingen ineens naar Gent, een deel ging via Lier en de Stern lag al sinds zondag in Gent om de laatste puntjes op de i te zetten zodat alle planningen vlot zouden verlopen.

De eerste groep is woensdag tegen 18u30 toegekomen en deze zijn hartelijk ontvangen op het achterdek van de Stern. Dat was een goede start van het weekend!! De volgende dag was het de beurt aan de andere ploeg want met z’n allen, dat ging niet lukken. We lagen met 14 boten en 32 passagiers in Gent, goede opkomst!!

Met het weer hadden we gedeeltelijk geluk, veel zon maar een koude wind.

Wijzelf kozen ervoor via Lier te gaan.  In de namiddag vertrokken we en niet veel later vervoegden we de rest in Lier, die het centrum al aardig hadden verkend.

De dag erop vertrokken we vroeg om het tij mee te hebben tot de schelde en na een korte pauze in Rupelmonde konden we mee met het tij naar Gent.  Hoe dit op de andere boten ging kan ik alleen maar naar raden maar ik gok dat het ongeveer zoals bij ons ging.  Hapje eten, iets drinken, hapje eten, iets drinken en volop genieten van het zicht op de schelde.  Na de sluis in Merelbeke voeren we dan door de kanalen van Gent (wat ik toch een geweldige ervaring vond) richting de Lindelei, waar we werden opgewacht door de rest. Hier kwam onze slogan meteen tot zijn recht. Samen varen, samen genieten, samen feesten, dat is Sodipa Watersport.

Want we lagen nog niet vast (de brabo al wel, #kleine inside joke #we vertellen het wel eens aan den toog). En we werden al uitgenodigd voor een aperitief. Heerlijk genieten. En dan kwam de eerste officiele dag van onze openingstocht.

Vrijdag, overdag was iedereen vrij om Gent onveilig te maken en tegen 18 uur werden ze verwacht in de Irisch Pub om samen een hapje te eten waar onze voorzitter absoluut geen zin had om een speech te geven. Dus heb ik in haar naam de mensen kort welkom geheten om onze openingstocht een toch iets of wat officiele start te geven.

Alles op voorhand doorgegeven en dat liep allemaal heel vlot, het was ook heel lekker!

We zaten allemaal aan één lange tafel, ik denk zowat de langste tafel waar ik al aan gezeten had. En met een dessertmenu om u tegen te zeggen hadden we een goede basis gelegd om aan de kroegentocht te beginnen.

Als geoefende kroegentochtgangers begonnen we aan deze uitdaging in een bruine kroeg met een barman/barvrouw/barhun/ voorzien van de nodige make up en laarsjes, die het woord woke hele nieuwe betekenissen gaf.  Zelf niet helemaal wetende hoe je op een gepaste woke manier zo iemand aanspreekt bestelden we dan maar gewoon wat te drinken. Het moeilijke aan een kroegentocht met meer dan 30 man is cafeetjes vinden met genoeg plaats. En daar kwamen we bij het tweede cafeetje den ‘hoty totsy’ al meteen achter.  Hoewel we door de avond heen traag maar zeker wat volk kwijtraakten aan een vorm van opgeverij, waren we toen nog met teveel volk om daar binnen te passen.  Dus als ge ooit in Gent komt, ‘Hotsy totsy’ zeker een aanrader, maar beperk uw gezelschap tot 29 mensen of minder. Wel waren ze daar vriendelijk genoeg om ons door te verwijzen naar Bar Mirwaar.  Een gezellig kroegske waar meteen de Ronny plaatsnam naast de dansvloer.  We dachten om de boel op gang te trekken maar helaas was er geen dj achter de draaitafel waardoor het bleef bij een gezellig bierke.

Een kroegentocht kan natuurlijk alleen bestaan als er ook een tocht aan vasthangt.  Dus ook hier vertrokken we naar de volgende kroeg.  En vermits Sonja ongelofelijk veel zin had in een kwak gingen we naar ‘Cafe aan de Bierkade’ waar ze zeker en vast een kwakske hadden.  Sowieso had ze dat daar al gedronken, dus welle weg. Spijtig was dat al een paar jaar geleden dat ze dat daar gedronken had en was inmiddels de kaart veranderd. Geen kwak, maar wederom een leuk kroegske.  Op weg naar de boten kwamen we nog langs het kleinste cafeetje van Gent, waar we ontzettend welkom waren om een pintje te drinken… maar niet meer vanavond, wel morgen. De ontzettend sympathieke eigenaren waren inmiddels aan de opkuis bezig maar keken er alvast naar uit om zo een leuke bende terug te zien tijdens hun openingsuren.

Heel veel spijt hadden ook wij niet dat het tijd was om te gaan slapen.  Want de dag erachter stond er een druk programma op ons te wachten, met cultuur, geschiedenis en wat we nog niet wisten, was dat wij niet enkel over Gent zouden leren, maar Gent zou ook over de ‘Antwerpse neuzekes’ leren.

Zaterdag, al vroeg werden de bestelde pistoleetjes geleverd.  Een dienst van de havenmeester van Gent dat we wel ontzettend waardeerden. En een stevig ontbijt konden we wel gebruiken. Tegen de middag spraken we af om het havenhuis te bezoeken, met een groep van 22 waar we normaal maar met 20 binnen mochten, maar ze maakten daar geen probleem van. Buiten kregen we alvast over de geschiedenis van het gebouw te horen, maar ook over hoe er vroeger vooral graan voor brood en bier tot hier werd gebracht per boot. Toen werden we binnengeleid in een prachtig gerestaureerd gebouw.  Paul kon niet wachten om boven de eerste ontmoetingsruimte te bezoeken. Hij liep als eerste naar binnen, zo snel dat niemand hem kon waarschuwen dat er eigenlijk nog een glazen deur tussenzat. Hij botste zo hard met zijn neus op de deur dat er letterlijk een afdruk van zijn neus op het glas stond. En zo werd ook een ‘Antwerpse neus’ geintroduceerd in Gent. Er wordt zelfs verteld dat er nu een kadertje is rondgehangen.

Heel veel tijd was er niet om te bekomen,  want de gids voerde ons verder van kamer naar kamer tot de benedenverdieping waar we een maquette van de haven van Vlissingen tot Gent konden bekijken.

En van daaruit vertrokken we richting Gravensteen.  Waar we eindelijk zouden leren waar de naam Gravensteen vandaag kwam (spoileralert! Het had ermee te maken dat de graaf een stenen gebouw wilde).

Met Wouter Deprez in ons oor kregen we een grappige rondleiding, enkelen konden niet zo goed tellen en na nummertje 9 vonden ze de 10 niet, het kan ook zijn dat er te veel trappen waren of te grote dorst!?!

Wie zal het zeggen

Na het Gravensteen en na zoveel cultuur moesten we even bekomen en we hadden nog een afspraak gemaakt gisterenavond, namelijk met het kleinste cafeetje van Gent met gelukkig een iets groter terras. Daar was het motto (dat op de gevel geschreven stond):  Alcohol is een zeer traag vergif maar gelukkig hebben we tijd!

Geinspireerd door de voorbije avond gingen sommigen onder ons nog op zoek naar die kwak, anderen hielden het bij een bescheiden drankje op de boten.

En na een zoektocht die ons eerst langs een plaatselijk punk optreden loodste vonden we dan uiteindelijk toch ons doel.  Wat blijkbaar niet ons einddoel werd want ernaast begon een fuif die nog tot de vroege uurtjes zou duren.  En waardoor een enkeling de dag erna de vlottentocht zou missen.

De dag erna waren we wederom vroeg uit de veren.

Zondag, tegen 12 uur werden we met bijna heel de groep verwacht aan de vlotten van Gent. Drie vlotten werden er gevuld met eten, drank, een kapitein, een cateringverantwoordelijke en een deel matrozen.

En over deze tocht konden we maar één ding zeggen… het ging vlotjes. (jawel deze grap hebben we wel één of twee of meerdere keren gemaakt)

Een race tegen de tijd konden we het zeker niet noemen.  Tegen een gezapig tempo gingen we door de straten van gent.

Terwijl we weer verwend werden met verrukkelijk eten, een kippenwrap met een couscous-slaatje erbij en uiteraard een drankje naar keuze, natuurlijk was er nog heel veel drank over die terug in de taxi moest gezet worden.

Spijtig dat er 1 vlot niet zo snel ging want uiteindelijk zijn we maar tot de helft van de Ketelvest geraakt en toen moesten we al terugkeren, maar het waren leuke en ontspannen 3 uurtjes die eigenlijk snel voorbijvlogen.

Maandag, ’s morgens zijn er al een deel boten vertrokken die op tijd in Antwerpen moesten zijn. De achterblijvers zijn in de namiddag op zoektocht geweest, we hebben ons verdeeld in 2 groepen, de mannen tegen de vrouwen!!

Iedereen kreeg een bingo-kaart met foto’s van dingen die ze onderweg zouden tegenkomen en waar ze zelf een foto van moesten trekken. Nog enkele vragen en opdrachten en terug afgesproken in de Pub voor de uitslag. De mannen wilden de vrouwen te slim afzijn met een opdracht te saboteren en ook nog foto’s van het internet te plukken!! Maar….. wie denken jullie dat er gewonnen is?!? De vrouwen natuurlijk!!

Dinsdag, vertrek van de resterende boten, ofwel verderzetting van de vakantie, ofwel mee naar Beernem. Met nog 8 boten en 16 mensen allemaal een mooie plaats gekregen in Beernem. Daar het clubhuis op dinsdag gesloten was is iedereen op het achterdek van de stern komen zitten genieten van een aperitief aangeboden door Sonja en Domien. Rustige avond, als wij met onze bende al een rustige avond kunnen beleven!!

Woensdag, om half één had Lia gevraagd om te verzamelen aan de ingang van de jachthaven voor de actieve verrassing!! Na een kleine wandeling naast het water werden we weer in 2 groepen verdeeld, neen, niet de mannen tegen de vrouwen, deze keer ging de verdeling over grote, sekse en kracht. We gingen een paar proeven van de Highland Games doen!!! Gelachen dat er dan is!! Iedereen kreeg een schotse rok aan en we konden beginnen. Met 1 of 2 melkkannen rond paaltjes lopen, stokjes onder een driepoot mikken, met een lange paal zigzag lopen, boogschieten, dan even denken en een Keltische knoop op een bord maken, en tot slot mocht het paalwerpen niet mankeren!! Onze begeleider had zelfs genoten van de namiddag en onze groep. Het was dan soms ook hilarisch.

’s Avonds zijn we dan met z’n allen in het clubhuis gaan eten en daar was het superlekker en heel vriendelijke mensen.

Donderdag, zijn we dan met onze 8 boten verder gevaren naar Brugge voor de toervaart van de VPF waar we samenkwamen met nog 72 andere boten, gezellige bende en het verslag daarvan lees je hieronder.

Hopelijk was dit verhaal genoeg om jullie warm te maken voor onze volgende tocht!!

Met dank aan Niels om dit verslag samen met mij op te maken!!

Toerverslag VPF – Brugge 26-28 mei 2023

Dit jaar ging de toervaart naar de mooie VPF-haven in de Coupure te Brugge.

De meeste schepen kwamen aan op donderdag, verdeeld over de ganse dag. Op dat moment lagen er al heel wat boten en werd het alsmaar meer puzzelen om de 80 boten in de haven te krijgen. Op sommige plaatsen lagen ze 5 dubbel tot 6 dubbel!! Daar konden ze dan ook kiezen langs welke kant ze van boord gingen, heel de Coupure was overspannen.

Langs deze weg willen we met ons allen dan ook Geert en zijn team van harte bedanken voor de perfecte organisatie, niet alleen voor de verdeling maar voor de volledige opmaak van het weekend, het was fantastisch!!!

Iedereen werd hartelijk onthaalt door de mensen die al in de haven lagen.

De vlaggetjes werden overal bovengehaald om de boten van een beetje kleur te voorzien, we hadden veel bekijks van alle buren, toeristen en iedereen die voorbij kwam, je wil niet weten hoeveel foto’s er genomen zijn vanaf de voetgangersbrug.

Daarna werden de eerste tochtjes door Brugge gepland, de ene ging al naar een museum, de anderen gingen shoppen en van de stad genieten en nog enkelen gingen hun eerst Garre drinken, lekker dat dat is, maar zwaar!!

Vrijdag, lekker zonnetje maar koude wind, gelukkig voel je dat in een stad veel minder dus iedereen ging terug wandelen, fietsen of samen genieten op een afgesloten achterdek.

Tegen 18 uur was er de eerste samenkomst in de feestzaal vlak bij de haven waar we supervriendelijk werden bediend door de toneelvereniging. De verschillende soorten croques werden duidelijk gesmaakt. Nog een beetje nakaarten, maar iedereen op tijd terug in de coupure.

Zaterdag, tegen 8u45 werden we gewekt met de warme stem van Geert op radio Coupure, met de nodige info over het verloop van de dag.

Tegen 10 uur vertrokken er 2 wandelingen verdeeld in 3 groepen, spijtig dat er maar 2 gidsen kwamen opdagen maar met een veel grotere groep dan voorzien zijn ze toch vertrokken. De wandelingen waren interessant met vele weetjes, straffe verhalen en legendes in en rond Brugge.

Voor de tocht met de boot ‘de lamme goedzak’ waren er heel wat mensen met de fiets, een paar met de auto en zelfs met de taxi. De rest wachtte een fikse wandeling van zo’n 2,8 km.

Het laatste stuk achter de sluis tot de boot viel wat tegen omdat iedereen dacht dat ze er al waren. De boot is met ietsje vertraging vertrokken maar zalig weer op het bovendek met een gepast drankje erbij. Ondergetekende heeft niet veel van Damme gezien, want onze maag knorde te erg en als je dan al die restaurantjes tegenkomt!!

Tegen 15 uur zat iedereen, denk ik, terug op de boot voor de terugtocht om fris en monter aan de feestzaal klaar te staan voor het praatje met de Burgemeester, de schepen van toerisme en onze eigen voorzitter, Eartha. Ze verwelkomde ons officieel deze keer en daarna zijn we verwend met de nodige hapjes en drankjes. Ondertussen stond het varken al van 8 uur rondjes te draaien, er was een uitgebreid koud buffet en 2 lekkere warme sausen samen met krokante frietjes. Het varken was lekker sappig, en zeker genoeg en ik denk dat iedereen lekker gesmuld heeft!

Later werden de beentjes nog even losgegooid en dansten er nog velen op de deuntjes van de Figaro. Tegen 2 uur ging de laatste colonne, met goedkeuring van de politie, achter een fiere vlag terug richting haven.

Zondag, sommigen begonnen de dag met een stevig ontbijt ergens in Brugge, anderen lekker samen aan boord en de rest maakte zich klaar om weer van een wandeling, met gids, te genieten in de stad. Deze keer ging het over wuuvestroaten, pittige weetjes over de relatie vrouw/man in de jaren ’60. Hopelijk nemen er niet te veel mannen dit mee in hun relatie, dat gaat niet goedkomen!!

In de namiddag was er dan een fietstocht naar de verdwenen zwinhavens, verdwenen waren ze maar af en toe zichtbaar door een virtual reality kijker die de middeleeuwse Zwinhavens terug tot leven wekte. Spijtig dat er te weinig tijd was voor een drankje onderweg, maar dat konden de deelnemers goedmaken wanneer ze ’s avonds terug bij elkaar kwamen voor de laatste maaltijd verzorgd door de uitstekende traiteur.

Deze keer een lekker stukje kalkoen of zalm met verschillende warme groenten, sausen en kroketten. Daarna kregen we als dessert een zoete chocomousse maar dat is weeral goed om de toneelkring te steunen door iets meer te drinken.

Toen het eten wat gezakt was werd er gevraagd om de verborgen talenten boven te halen en we werden getrakteerd met liedjes, dans en een heus cluboptreden!! Laten we daar een traditie van maken en begin maar al iets in elkaar te steken tegen volgend jaar.

Maandag, om 9 uur ging de brug voor de eerste keer open en vertrokken er al vele boten, ofwel richting Gent of richting Oostende. De meesten sloegen bij mijn weten toch richting Gent dus dat zal daar nog druk geweest zijn!! De bruggen van Brugge werken zeer goed mee en lieten weten dat de 2 groepen van 9 uur ineens verder kon komen, ze lieten de brug gewoon open staan. Tegen 10 uur lag de volgende groep dan klaar en toen die buiten waren lag er nog maar 1 boot dubbel, er waren er 50 vertrokken!!

Nu is de ploeg van VPF al aan het brainstormen voor de volgende toervaart, nu nog een goede locatie vinden!

Ik denk wel dat ik namens al de deelnemers mag zeggen dat het een zeer geslaagd weekend was!! Dank aan alle die zich ingezet hebben en een dikke duim voor jullie.

WOENSDAG 31 MEI 2023

(zon, 17°, wind 4BF)

We liggen aan zee en weeral met een koude wind! Het is ons niet gegund om eens met de boot van een vakantie aan zee te genieten! Een aantal jaar terug was het ook altijd zo'n koude wind en dan heb je daar aan zee extra veel last van. Maar we hebben onze plaats in Oostende, we blijven hier wel een tijdje liggen. En alles gratis!

De sluis hier in Oostende is ook geen lachertje, daar hing een dikke laag oester aan de kant, van een halve meter! echt niet overdreven!! Hopelijk konden onze fenders dit aan, zo'n scherpe schelpen, we hebben het nog niet kunnen nakijken en we moeten toch ook weer terug buiten.

De feestelijkheden beginnen hier morgen pas, dan is het ook echt vakantie voor de meeste mensen en dan komt er wel wat volk op af zeggen ze. Afwachten. Ik denk dat er ook minder boten gaan afkomen want zoals ik al veel heb gezegd, met wind varen in niet tof!! Of je moet een zeilboot hebben natuurlijk :-)

Vandaag de boot een beetje oppoetsen, naar de winkel en even kijken of hier nog mensen liggen die we al kennen.

DONDERDAG 1 JUNI 2023

(zon, wolken, 13°, wind 5BF)

Oostende voor anker is net ingeluid met een luid getoeter van alle boten, tof en luid :-)

Ontzettend spijtig van het weer en ze voorspellen nog zeker 14 dagen noordenwind!

Als we hier terug vertrekken gaan we terug het binnenland in, waarschijnlijk richting Kortrijk en dan via Mons en via Brussel terug naar Antwerpen, maar bij ons kan dat zomaar veranderen!! :-)

ZATERDAG 3 JUNI 2023

(zon, 18°)

Om 8u30 opgestaan en volle zon en (bijna) geen wind. De zon blijft maar de wind zal straks terugkomen, ben benieuwd. Gisteren bezoek gehad van Marc en Anita, die logeren hier op hotel dit weekend en met zo'n weer is het dan gezelliger om bij elkaar te zitten en wat te kletsen. Vandaag komen Sonja en Tuur met de auto van Gent en dan kunnen we nog eens een toertje rond de festiviteiten lopen.

Eerst opruimen, afwassen, de ramen kuisen en mezelf :-)

ZONDAG 4 JUNI 2023

(zon, 17°, wind NO)

Gisteren een rustige dag en toch bijna niet aan boord geweest.

Eerst een optocht naar het stadhuis, grappige burgemeester hebben ze hier, enkele dingen gedronken en ondertussen van Tuur en Sonja gearriveerd.

Aan de podium afgesproken en daar gezellig wat samen gezeten met een drankje en een oestertje. Meer moet dat niet zijn. Nog een kleine wandeling en dan terug op een terras voor een knabbeltje. Daar zijn Anita en Luc ook nog bijgekomen en dan werd het nog gezelliger :-)

Tegen 18 uur moesten wij naar de BBQ van de organisatie en daar was niets mis mee!! Met Dirk, Greta en de 2 jongens van de Catharina nog in een oude bruine kroeg een speciaal biertje gaan drinken maar dat was niet zo mijn ding. Vandaag zal het nog rustiger worden want Marc heeft gisteren in dat laatste cafeetje zijn voet omgeslagen, wat is dat toch met die voeten van ons?!?

MAANDAG 5 JUNI 2023

(zon, wolken, 17°, wind NO 5 BF)

De feestelijkheden zitten erop! Het is plezant geweest maar ik denk niet dat we dit nog terug doen, teveel boten en natuurlijk die wind speelde ons ook parten. Als wij niet met onze stepjes rond kunnen toeren is het geen vakantie :-)

Nu is de grote uittocht begonnen, iets na 8 uur en de eerste sluis ligt al bijna vol. Als er nu genoeg vertrekken kunnen we misschien zelf tegen de steiger en kunnen we nog even genieten van Oostende en de kust.

Normaal bleven we "zeker" tot donderdag maar ik denk dat de we dat niet gaan halen.

WOENSDAG 7 JUNI 2023

(zon, beetje wolken, 20°, 3 BF)

Het wordt warmer en een beetje minder wind, we gaan de goede kant, en richting, op.

Vanmorgen tegen 10 uur waren we al klaar om door te varen alhoewel de planning was om maar 1 of 2 steigers verder te varen. Om stipt 11 uur vast aan een hele mooie steiger in Nieuwegen, echt een hele mooie, net voor de brug. Alleen had de brugwachter niet gezien dat we aan de kant gingen en draaide hij de brug open.

Vlak voor de middag de stepjes op richting dorp en frituur dat echt goede kritieken kreeg en 's middags open was. Eerst een toertje door de polders om dan bij het frituur voor een gesloten deur te staan, vakantie!

Voor de rest zag ik op de telefoon alleen maar echte restaurants in Nieuwegen dus dan maar terug aan boord en lekkere escargots in lookboter klaargemaakt, lekker alternatief en even gezond :-§

In de late namiddag ben ik nog eens teruggereden naar de Delhaize, voor worstjes en boter. Ik had een hele zak vol boodschappen, inclusief een aardbeitaartje met slagroom. Maar de boter, die was ik vergeten!!

DONDERDAG 8 JUNI 2023

(zon, 24°, veel minder wind)

Vandaag moeten we verder, heel spijtig, want dit is zo'n mooie plaats om te liggen! Op het bord staat max 12u(dag). We begrijpen eigenlijk niet zo goed wat dat wil zeggen, mag je dan niet overnachten op deze plaats? Je moet toch ergens gaan liggen? Nu varen we terug voor een dag of 2 naar de coupure, Marc zijn idee.

Hij gaat daar de boot helemaal afwassen om het zout eraf te spoelen en ik mag dan de stad in of met de fiets gaan rijden, goede afspraak!! :-)

Om 9u25 van de kant, hopelijk gaat alles vlot en dan zouden we ruim op tijd in Brugge moeten zijn.

Tegen 10u30 weren we aan de Warandebrug maar toen moesten we wachten op een beroeps die van Zeebrugge kwam. Dan maar even aan de kant want het ging een twintigtal minuten duren. Wij dan met een ander woonschip eerst in de sluis en dan moet je in die rond buik gaan liggen.

Om 11u30 door de laatste kruispoortbrug, dat is een voordeel als er een beroeps voor je hangt, dan gaan alle bruggen vlot open. Op dat moment de havenmeester opgebeld zodat hij de voetgangersbrug kon bedienen.

Weer achteruit de coupure binnen op dezelfde plaats als daarvoor.

Al direct een aperitiefje samen met Dirk en Greta, die hier nu de dienst uitmaken als havenmeesters, en daarna iets klaargemaakt om te eten en dan op weg naar de stad.

ZATERDAG 10 JUNI 2023

(zon, 30°, geen wind)

Eindelijk een vol zomergevoel, leve het binneland!! We liggen nog steeds in Brugge en knopen er nog een nachtje bij. Op zondag misschien nog minder beroepsvaart :-)

Donderdag ben ik alleen een toertje gaan maken met de fiets en ook naar het kantmuseum gegaan. Niet zo heel groot maar wel interssant. Op de 2de verdieping zat er een hele klas vrouwen, en 1 man, te kantklossen en dat mag je dan gaan volgen. Spijtig dat ik op zo'n momenten te verlegen ben om die mensen te storen om enkele vragen te stellen.

Marc had ondertussen de boot voor een groot stuk geschrobd en was blij dat hij even op adem kon komen op de achterdek. Ik heb gewoon een slaatje klaargemaakt en we zijn aan boord gebleven.

Gisteren heb ik zelf  wat gerommeld aan boord, gestreken enzo... Tegen 11u30 zijn we even naar de winkelstraat gereden, even onze voorraad Nespresso koffie aangevuld. Daarna naar de andere jachthaven in Brugge en een lekker hapje gaan eten. Ik heb Marc dan kunnen overhalen om nog een toertje rond Brugge te maken, en dat viel reuze mee. Langs mooie paden, Brugge is echt een mooie stad, niet alleen het centrum!!

Onderweg gewoon even op een bankje gezeten aan de sluis richting Zeebrugge. Ze waren daar net aan het in en uitvaren. Terug aan boord wat geluierd en van onze planning om eens 's avonds naar de stad te gaan is niets meer in huis gekomen.

Hopelijk krijg ik Marc straks wel zover, ik ga in ieder geval nog 1 of 2 museums meepikken :-)

ZONDAG 11 JUNI 2023

(zon, 31°)

Gisteren eerst naar de markt en daar gezien hoe druk het al was om 11 uur aan de 2 musea die op de planning stonden. Dan toch na het eten gewoon aan boord gebleven en genieten! Wat lezen, een beetje aan mijn houten blok snijden, enz...

Tegen 19 uur toch even naar het centrum om een terrasje mee te pikken. Gezellige drukte. Daarna zijn Greta en Dirk toch nog iets komen drinken en ineens afscheid genomen want vandaag tegen 10 uur gaat de brug omhoog en varen we verder richting Leie.

Op PC navigo was er een stremming op het afleidingskanaal maar op Visuris kan ik daar niets van terugvinden.

We waren de eerste 2 bruggen nog niet door toen ze opriepen dat de keersluis inBeernem gestremd is, al zeker tot 17 uur. Iets met ergens waterverlies!

Tegen de middag was het al zeker tot morgen 7 uur, maar ik vrees ervoor. Er is 1,5 m water weg en er moet water bijgestoken worden uit Frankrijk. Het kan goed zijn dat we hier dagen vastliggen :-§

MAANDAG 12 JUNI 2023

(30°, zon)

Gisterenmiddag een mooi tochtje met de fietsjes, alleen dat achterwerk wordt dat zadel maar niet gewoon!!

Dat kan toch pijn doen na een tijdje, amai. We waren nog onderweg toen we telefoon kregen dat de stremming al opgelost was, alles terug open. Waar hebben ze zo snel zoveel water gehaald?!

Maar nu blijven we hier toch liggen, het was sowieso al een optie om hier te stoppen. Vandaag proberen we dan toch Machelen te halen.

Tegen 9 uur gingen we door de brug van Moerbeke, de laatste die voor ons open moet en als we plaats hebben in Machelen dan moeten we zelfs geen sluis door.

Gisteren kwamen we voor de eerdere brug de Clorophila of zoiets tegen en kregen we commentaar dat we voor de bochten moesten wachten, we waren al gestopt en gingen zelfs al achteruit notabene!! En weet je nog die grote tanker die een blackout had op het Albertkanaal en die wij probeerden te helpen?!? Dat was deze!!! 's Morgens moesten we, terug voor dezelfde, ons naar voor verleggen want dan moest meneer zijn waterslang niet zover afrollen!! Als we naar voor gingen liet deze vriendelijke meneer zijn boegschroef volop aanstaan zodat wij bijna niet tegen de kant geraakten, Hollanders!! :-§

We kwamen aan de steiger in Machelen, mooie steiger! Maar na een lange pauze zijn we toch maar doorgevaren, het was een plaats voor alleen passagiersschepen en die varen dit seizoen talrijk rond en als er dan nog eentje om 20 uur aankomt en je moet dan nog vertrekken!!

Ze waren trouwens heel hard aan het werk aan de 2 oevers en dat bracht geen rust natuurlijk.

Na de sluis van Sint Baafs Vijve zijn we dan aan de kant gegaan. Vlak voor de mobilhome parking en een klein parkje. Er waren wel 2 boerenwater aan het opzuigen uit de Leie voor hun velden en dat maakte wel wat lawaai, maar amai, die tanks zijn snel vol!!

Toen we ons vastmaakten was het net heel druk en dachten we dat het hier niet zo goed liggen was maar dat viel reuze mee. We zijn wel niet meer van boord geweest en redelijk laat de biefstuk met champignons gebakken. Dat heeft dan ook reuze gesmaakt. Op tijd in mijn bed want zo'n lange vaardag, de zon en de wind, dat voel je wel!!

DINSDAG 13 JUNI 2023

(zon, 30°)

Wat een rustige dag! Eerst naar de winkel, Carrefour, en terug naar boord want Marc viel bijna achterover met zijn rugzak :-) Even een pauze en dan een klein toertje via de knooppunten naar Waregem. Mooie streek en aan de kerk vele terrasjes. Een mens moet er dan eentje uitkiezen en daar dan maar een croqueske gegeten, lekker.

Daarna terug rondrijden want we hadden eigenlijk niet zoveel zin om in de winkelstraat rond te lopen. Onderweg nog even gestopt bij den Delhaize, niet ver van de boot. Echt waar, zo'n mooie supermarkt heb ik nog nooit gezien!!

Hier is ook een grote slager (traiteur) waar ik allerlei kleine hapjes vond voor de BBQ van vanavond, lekker. Onthouden voor als we hier nog eens stoppen. Trouwens een hele goeie plaats, wel wat schepen en speedboten maar dan heb je ook iets te zien natuurlijk.

WOENSDAG 14 JUNI 2023

(zon, 28°)

Tegen 8 uur wakker geworden van de zon in mijn ogen, mijn gordijntje was niet goed dicht. Maar dat vinden we niet zo erg, als ze maar schijnt!!

Vandaag varen we nog een beetje verder, normaal tot in Harelbeke als het er goed uitziet. Om 10u15 was alles in orde en zijn we vertrokken, aan 7,5 km per uur, we moeten niet ver.

Onderweg kwam ons de Alexia voorbij, Mon en Gladys. Op dat moment vroeg de Flipper of hij voorbij mocht steken. Konden die nu echt niet even wachten!!! Dank u Alexia en Flipper om ons de kant in te duwen, bijna de bomen in :-§ Ik heb nog de bibber, wel van kolere, niet van de schrik!!! Waar halen ze het uit om voorbij te steken, of voorbij te laten steken, als je al met 2 naast elkaar gaat!! Maar we kennen de Mon, die heeft daar gewoon plezier in!!

Tegen 11u30 lagen we aan de steiger in Harelbeke, veel plaats maar niet zo rustig liggen. Je moet je hier goed vastmaken want het is niet zo diep en vlak voor de sluis, in de bocht. Dus er wordt serieus aan de koorden getrokken. In Harelbeke is trouwens niet zo heel veel te zien, wel een Delhaize vlak bij de boot en een bistro 'de Mart' en daar lekkere tap's gegeten, wel iets duurder.

DONDERDAG 15 JUNI 2023

(zon, 28°)

Vanmorgen is de wind terug weggevallen. Gisteren zat die pal in ons achterdek en met mijn ogen heb ik daar toch wel wat last van. Je kan de wind deze keer trouwens goed verdragen want het is lekker warm. :-)

Gisteren niet met de fietsjes gaan rijden, gewoon zitten niksen na onze kleine wandeling in Harelbeke, dan ontdek je natuurlijk weinig van de streek.

Vandaag gaan we kijken of er plaats is in Kortrijk aan de steiger, nog niet veel jachten gezien dus is er een kansje.

Tegen 10 uur lagen we als tweede aan de steiger, nog een woonschipje uit Antwerpen.

Warm!! Even een babbeltje, aperitief, lunch, rusten en dan een toertje om af te koelen.

Toen we vanmorgen de sluis opriepen mochten we direct vertrekken, de deuren stonden nog open! Gelukkig moesten er geen boten op ons wachten want we kwamen eerst niet van de kant! Malen en draaien en na 10 minuten kwamen we cm voor cm vooruit.

VRIJDAG 16 JUNI 2023

(zon, 28°)

We blijven vandaag nog in Kortrijk, nog steeds geen havenmeester gezien dus weten we ook niet wat met ons afval gedaan. Even wat rommelen en dan ga ik nog eens een museum meepikken. Hier staat er eentje op de lijst van de museumpas, een museum over vlas, heel interessant!! Dat was in het verleden een belangrijk product hier in de leiestreek en het bracht heel veel welvaart mee, maar ook veel hinder voor de scheepvaart omdat ze het vlas bewerkten in de rivier, dus die stonden altijd in de weg :-)

We zijn nog even door Kortrijk gaan wandelen, een terrasje meegepikt en een pitta gaan eten, Marc had daar al zo lang zin in!!

ZATERDAG 17 JUNI 2023

(zon, beetje wolken, 28°)

Het blijft warm maar er komen al veel wolken aanzetten, morgen geven ze kans op een beetje regen. Je zal zien dat we dan op een goede uitvalsbasis liggen om toertjes te doen, dat het dan gaat regenen!! :-§

Tegen 9u40 achteruit het haventje van Kortrijk uit, even wachten op 2 schepen die nog gingen passeren want die trekken hier serieus wat water uit die arm.

Nu 3 kleine sluisjes van 5,05 m x 38,70 m, spitsenmaat. Hopelijk is de noodbrug die erover ligt hoog genoeg want de enen zegt 3,06 en de andere 3,60??

Tegen 11u30 de laatste spitsensluis uit en doorvaren naar Zwevegem, die stoppen tussen 12 en 14 uur, dus dat moet wel lukken. Alleen is er een probleem met de sluis Moen, 1 verlaat is al langere tijd stuk en nu mankeert de 2de, ja, dan werkt een sluis niet natuurlijk!! En het is weekend!

Uiteindelijk na even wachten toch nog vlot door sluis Moen en daar direct na de sluis aan de kant. Na 18 uur en op zondag werken ze hier niet, dus dat zal wel rustig zijn.

Nog een rondje met de fiets en deze keer geen terrasjes!! Er vielen al wat druppels en op de boot stond alles nog open. Dus ons aperitief aan boord en dan gelukkig op tijd om alles dicht te doen want het heeft niet lang maar wel heel heftig geregend.

ZONDAG 18 JUNI 2023

(regen, 27°)

Vanmorgen was ik al om 5u30 op, lekker fris is het dan nog alleen spijtig dat het af en toe regent. En ze voorspellen hier een hele dag een paar regenvlagen, dus de bashen blijven naar beneden ondanks de warmte.

Er zat een kansje in dat ons Tina met eventueel de Jelle een bezoekje kwamen brengen maar ze heeft gisteren een optreden gehad met Uncle Phill, dus ik vrees ervoor. Als het nu schitterend weer was?

Ik vrees dat we zelfs de zon niet veel gaan zien en dat we de stroomgroep moeten laten draaien. Maar buiten het "lawaai" is dat niet erg en die moet ook af en toe eens een paar uurtjes draaien.

Voor de rest is het ideaal weer om van alles aan de boot te doen. Kuisen, dweilen, strijken, maar het is zondag!! Allee, alle redenen zijn goed om dit uit te stellen :-)

Maar ik ga goed beginnen en seffens een zacht gekookt eitje maken, dat is deze vakantie nog geen ene keer gelukt!

Maandag 19 juni 2023

(zon, wolken, 27°)

Zoals ik al had verwacht hadden we gisteren weer niet veel aan de boot gedaan. Rustig ontbeten en opgeruimd en dan stilletjes zitten genieten in de regen :-§

Na de middag, eerst een bordje spaghetti gemaakt, nog wat aan mijn houten blokje gesneden en daarna, alleen, een mooi fietstochtje gemaakt. En je zal zien, nu ik alleen was ben ik 4! terrassen tegengekomen en als we met 2 zijn zegt Marc altijd dat ik de droge route uitkies. :-)

Marc is niet meer te houden en wil door naar Oudenaarde. Ik zou hier gerust nog wat langer kunnen blijven liggen en dan eindelijk de werkjes doen die altijd blijven liggen, maar ik volg.

8u45 van de kant in Moen richting Bossuit, er ging er eentje in en dan was het aan ons. Om 9u35 de sluis van Bossuit gepasseerd, dezelfde vrouwelijke sluiswachter als de eerste 3 kleine, met de hand bediende, vanuit Kortrijk. Hier heeft ze het iets makkelijker. Wel 10 meter naar beneden, dat is een eind, maar gelukkig met geleidende bolders.

Er is wel wat wind vandaag, frisser en bewolkt. Hopelijk krijgen we niet teveel regen en dat ie dan 's nachts valt!!

Ik ben benieuwd of we nu plaats in Oudenaarde gaan hebben.

Maar tegen 11u45 achteruit in de jachthaven van Kerkhove, met een vrachtschip aan de loskade is het hier maar nipt. Gelukkig terug weinig wind en een perfecte schipper!!

We blijven hier 2 dagen liggen want dit is een VPF haven en dan is de 2de nacht gratis.

Direct aan het aperitief, daarna koniginnenhapje, zonder koekje, met puree met edamameboontjes. Super lekker!!

Een beetje later lag ik al te slapen, een ginneke teveel gedronken :-§ Moe kan ik niet echt zijn, we doen niks!

Tegen sluitingstijd algauw naar de Spar, gelukkig is dat hier net achter de hoek. Frans brood met een hamburger en ajuin, maar dat zal tegen 8-9 uur worden.

Rustige haven, spijtig dat het clubhuis niet op is, hetzelfde als bij ons in Antwerpen, alleen vrijdag, zaterdag en zondag open.

DINSDAG 20 JUNI 2023

(29°, zon, kans op onweer)

Warm als je bezig bent!! Marc is het dak van het stuurhuis, eindelijk aan het afwassen. En ik doe dan de binnenkant, warm, echt warm en het is nog maar 10 uur!!

Het is hier rustig liggen in Kloron, aangenaam. Alleen niet veel, allee geen, andere mensen op de boten. Tot hiertoe ook geen bezoekers zoals wij. Ik hoop maar dat Marc het deze namiddag ziet zitten om een tochtje te maken. Ik heb een combinatie uitgestippeld van een tochtje met de fiets en aansluitend een wandeling.

Uiteindelijk is er dan toch een woonboot naast ons komen liggen, is ons Tina nog op bezoek gekomen en zijn we NIET gaan wandelen en fietsen. Tina is blijven eten en het was heel gezellig en ik was blij dat ik haar nog eens zag na zoveel weken. De engelsen van de woonboot zijn daarna nog iets komen drinken en dat was ook gezellig, toffe mensen!!

WOENSDAG 21 JUNI 2023

(zon, 27°)

Vandaag nog een mooie dag, morgen bijna de hele dag regen. We houden ons wel bezig, ik heb nog een kleine strijk liggen.

En voor de rest aperitieven met Sonja zeker!! Gisteren belde Tuur dat hij ook even in Oudenaarde was maar hij moest deze morgen om 7 uur al terug vertrekken naar Rotterdam.

We neme afscheid van onze Engelse vrienden op de ISKRA en varen samen met een ander jachtje naar Oudenaarde. 10u15 uit de jachthaven en even wachten voor de opening van de brug in Oudenaarde op de schepen die uit de sluis kwamen, dan heel rustig, achterwaarts, de haven in en naast een andere grote van 30m. Iets moeilijker om van boord te stappen en de fietsjes zullen dan ook wel blijven staan :-§

DONDERDAG 22 JUNI 2023

(regen, 21°)

Deze namiddag voorspellen ze een beetje regen dus gaan we deze voormiddag maar even naar de markt. Gisteren samen met Sonja en Geert naar de Italiaan geweest hier achter de hoek. Mooie tuin en het was niet slecht maar echt lekker was het toch niet. Ik heb keilang op mijn bord moeten wachten en volgens mij waren ze dat vergeten want het was niet meer zo warm. Ikzelf zou daar zeker niet meer gaan eten.

ZATERDAG 24 JUNI 2023

(zon, 27°)

Donderdag een hele namiddag regen, maar 's avonds scheen het zonnetje alweer. Tegen 17 uur is Sonja komen aperitieven en ze bleef dan sliptongetjes mee eten en Marc zou naar het frituur vlak bij de jachthaven onze frietjes gaan halen. Eerst onze buren gevraagd om mee iets te komen drinken, spijtig genoeg had ik niet genoeg visjes om hen ook te vragen. Tegen 9u00 heb ik Marc maar om frieten gestuurd, anders waren we misschien te laat!

Gisteren zijn Ronny en Liliane hier toegekomen, zij waren al om 6 uur vertrokken uit Klein-Willebroek!

Bij Sonja deze keer aan boord en het heeft dan nog stevig geregend, dus Marc even naar boord en alle bashen en deuren dicht. Onze stepjes stonden nog in het gangboord! Hopelijk is die kleine nu niet terug kapot want die kan niet tegen de regen :-§

's Avonds naar de bierfeesten, eerst op een terras op de markt en dan naar het pollonaise-plein, was leuk maar amai mijn voeten en knieen, ik was blij dat ik terug aan boord was!! En ik was niet alleen :-)

Vandaag zijn er terug optredens, ben benieuwd of iedereen nog meegaat.

DINSDAG 27 JUNI 2023

(zon, wolkjes, 24°)

Vandaag de laatste dag in Oudenaarde, we zijn zo lang gebleven om Sonja haar verjaardag mee te vieren. Straks komt Tuur terug thuis en zijn we uitgenodigd om mee te gaan eten, haar cadeautje staat hier al klaar :-)

Ikzelf zal blij zijn dat we terug door kunnen varen, het was hier heel goed liggen maar als je de hele tijd dubbel moet liggen ga je niet zo vlot van boord met de fietsen.

Gisteren ben ik toch een toertje gaan maken met de kleine step, zalig!!

Zondag was het dan weer veel te warm, 32°!! Dan zijn we niet van boord gegaan, de zaterdag zijn we nog met z'n allen naar de Dinky Toys gaan kijken, was een heel goede show!! Nu is het iets frisser maar nog altijd weer om in een short rond te lopen, meer moet dat niet zijn :-)

WOENSDAG 28 JUNI 2023

(bewolkt, 24°)

Tegen 10 uur door het jachten-brugje en al direct tegenslag met de eerste sluis, 2de schutting.

We moeten wel op tijd op de Schelde na Merelbeke geraken om de tij mee te hebben!

Gisterenavond heel lekker gegeten!! In 't Veer, aan een oude scheldearm gelegen, mooie zaak en lekker!!

Als je een auto ter beschikking hebt kan je natuurlijk iets verder reserveren. Na het dessert terug bij ons aan boord voor de pousse-café, zonder café :-)

Vandaag geen zon, ze geven 24° maar vanmorgen is de wind nog een beetje fris, juist om 13 uur de sluis van Asper uit, toch een beetje later dan gepland maar onze plannen kunnen ten allen tijde nog aangepast worden.

Het is in ieder geval heel mooi varen hier, spijtig dat het zonnetje niet helemaal van de partij is.

On 14u15 de getijden Schelde op, volgens mij nog net op tijd.

Rond 18u30 ter hoogte van Sint Amands en tegelijkertijd is het dan laag water in Wintam. Dus dat wordt toch een beetje tegen de tij varen. Maar misschien kan onze schipper eens goed gas geven om onze turbo uit te blazen :-)

Vroeg zal het zeker niet worden om Clothilde te bereiken. Spijtig, ze geven morgen een beetje regen, dan is het op de fiets iets minder aangenaam. Om 19u30 aan de sluis in Wintam, maar we blijven pech hebben! Ze zijn juist binnen gevaren en er moeten er daarna nog uitkomen, en het is laag water. We kunnen niet altijd geluk hebben maar vandaag hebben we toch wel wat tegenslag gehad met de sluizen, allee, met allemaal!!

Toen we aan de kant lagen en belden dat we gearriveerd waren is ons Tina ons direct een bezoekje komen brengen, gezellig en we weten ineens veel meer over het opzetten en de organisatie van Tommorewland want ze werkt daar nu als free-lancer. Heel interssant!!

VRIJDAG 30 JUNI 2023

(zon, 24°)

7 uur! En al van de kant :-)

We gingen om 7u30 vertrekken maar toen Marc riep naar Wintam konden we direct door, dus de koorden los en richting Antwerpen.

We hebben "gereserveerd" in de Kattendijksluis tegen 10 uur dus ruim op tijd!

We moeten wel tegentij dus dat kost iets meer tijd als je dan niet vollaan wil draaien. Maar het is onze laatste vaardag van deze grote vakantie dus extra genieten van het goede weer en het zonnetje.

Marc is volgende week van wacht, en wat denk je, hij is al opgeroepen voor 2 nachten!!

Hopelijk is hij voor de rest vrij en kunnen we de andere reling in juli ook schilderen. In augustus heeft hij zijn wachtweek ingeruild voor vakantie en dan kunnen we voor bijna 3 weken terug weg. Naar waar? Geen idee!!

Onze teller staat op 5513 uren, dat wil zeggen dat we maar 59 uren gevaren hebben, nog nooit zo weinig in zo lange tijd onderweg. ((van 14 mei tot 30 juni)

Op deze manier gaan we ook in Frankrijk varen vanaf dat Marc volgend jaar op pensioen is, dat zal ergens midden april worden, we tellen af!

Omdat we om 7u45 al op de Schelde waren hadden we zelfs nog een stukje tij mee. We gaan veel te snel in Antwerpen zijn! In de Kattendijksluis zullen we niet vroeger binnen kunnen dan het slot dat we aangevraagd hebben, hopelijk is er plaats aan de palingsteiger. Tegen 9u30 lagen we daaraan vast, benieuwd of we weer commentaar van de waterbus gaan krijgen. We hebben zicht op de brug van de Kattendijk dus we zien ze openen en dan kunnen wij starten. We liggen in het zonnetje, zonder wind, zalig!

11u15 lagen we maar in de sluis, wat is dan het nut van op voorhand een uur vast te leggen?

Dus nu nog de Siberiabrug en we liggen terug op onze plaats. Ineens andersom om de 2de reling te schuren en te schilderen. Er was een heel welkoms-comité om ons aan te nemen en vast te leggen, een mens wordt er warm van als hij merkt dat hij gemist wordt :-)

ZONDAG 9 JULI 2023

(zon, beetje regen, 24°)

Vandaag maken we een dagtocht!

Met z'n negenen en allemaal mensen die hier lid zijn in de club maar geen boot hebben. We gingen eerst om 8 uur vertrekken via de Kattendijkdok en rond via Lier en zo terug in de haven, maar de sluis richting Schelde draaide maar tussen 10 en 12 en daarna niet meer en dan geraak je niet meer terug. Dus dan maar iets later afgesproken en via het Albertkanaal naar Lier en terug. Toen we de haven uit waren heb ik een schaal met ontbijt op tafel gezet en toen we in Lier aankwamen een grote schaal met lunch. Iedereen was tevreden en een zalige dag gehad.

In Lier begon het even goed te regenen, maar met de bashen te laten zakken is dit nog wel gezellig. Onderweg terug moesten we die allemaal terug omhoog doen want dan was het weer terug heel warm. Het was een geslaagde tocht en we hebben een paar mensen een mooie dag bezorgd. :-)

Volgende keer, 3 augustus, is het terug aan ons, dan gaan we richting de Dender. Hopelijk met meer geluk dan vorige keer toen op de Schelde ons roer uitviel en op de Dender onze boegschroef.

DONDERDAG 3 AUGUSTUS 2023

(regen, 19°)

Je ziet, nog altijd geen zomer!! Wat een geluk dat we dit jaar zo vroeg vertrokken zijn, want wij hebben dan toch een tijdje zomerweer gehad. Maar toch vertrekken we vandaag richting Dendermonde. Het plan is om de Dender helemaal af te varen, dan Ath-Blaton en via Brussel terug.

Hopelijk is alles open!! :-)

We vertrekken om 13 uur om tegen 14 uur in de Kattendijksluis te liggen, een uurtje vroeger dan onze planning omdat ze zelf gevraagd hebben wat vroeger te komen. Hopelijk hebben we dan een goede tij mee. Maar we moeten toch niet helemaal tot in Gent!

13u05 vertrokken aan de kant richting Siberiabrug, miezerregen waar je heel nat van wordt, gelukkig moeten we vandaag niet veel buiten staan. We hebben heel erg uitgekeken naar deze extra vakantie! Marc heeft zelfs zijn wachtweek ook vakantie genomen en we moeten op 21 augustus terug inAntwerpen liggen. Onze reling aan de bakboordkant is wel geschilderd geraakt ondanks de vele regen.

Allee, het begint hier al goed!! De Siberiabrug vlak voor onze neus dicht! De clown!! Een kwartier ronddobberen, draaien en eindelijk binnen. Nu stonden de deuren van de sluis gelukkig al open maar er moeten er nog uit het Willemdok komen via de Londenbrug. En dat is diezelfde clown die de brug moet draaien! :-§

En in de sluis ook al een clown, de deuren gingen dicht en zelfs wij hadden gehoord dat er één van het Willemdok mee de sluis in moest! Zou dat door al die regen komen?

13u45 in de sluis, 15 uur op de Schelde, gelukkig hebben we tijd genoeg!

Om 18u15 konden we de sluis in Dendermonde oproepen en ze gingen ze klaar zetten, goed gevaren :-)

Hopelijk vinden we nu snel een mooi plaatsje en kunnen we onze eerste vakantie aperitief drinken.

Eindelijk kunnen we eens aan de steiger in Dendermonde gaan liggen, zodra we vast lagen, zalig genieten van een hapje en een drankje!

VRIJDG 4 AUGUSTUS 2023

(regen, 19°)

Vanmorgen nog 2 goeie regenbuiene die moeten passeren en dan gaan we eens een wandeling maken. Dan kan je een paraplu meenemen.

De volgende 2 dagen geven ze veel regen, daarna wordt het eindelijk, hopelijk, terug zomer. We plannen onze route een beetje naar het weer.

2,2 km naar Dendermonde, daar zalig op een terrasje, in de zon, en een andere weg terug. Kwestie van langzaam opbouwen.

Tegen 14 uur terug van de kantnaar onze volgende steiger. Normaal 2 sluizen, Denderbelle en Aalst en in Aalst 3 bruggen. Ging redelijk vlot, de deuren van de sluis stonden open in Aalst en wij binnen en dan was het even pauze, hij had ons niet zien binnenvaren, het is dat wij zo'n klein bootje hebben :-)

ZATERDAG 5 AUGUSTUS 2023

(regen, 19°)

Vanmorgen grote markt in Aalst en omdat ze nog droog weer geven, kunnen we met de fiets tot in Aalst. Deze namiddag varen we dan waarschijnlijk tot in Denderleeuw.

Het was een grote en mooie markt en dan zullen er nog veel op verlof geweest zijn. Zelfs op een terras gezeten!

En terug volledig droog op den boot, we waren 2 minuten aan boord en er vielen enkele druppels. Juist gebeld naar de mobiele ploeg en binnen een kwartier zou de brug opengaan. Normaal deze brug en 1 sluis, ik vrees toch een beetje voor de regen. Morgen blijven we sowieso liggen en hopelijk in de laatste regen!

12u30 al tegen de kant in Denderleeuw, veel wordt er niet gevaren, nog niets tegengekomen en niets tegen de kant. We zullen niet veel samen moeten aperitieven.

MAANDAG 7 AUGUSTUS 2023

(zon, 20°)

We zijn om 10 uur vertrokken vanaf de steiger van Denderleeuw. Gisteren een dagje, noodgedwongen, blijven liggen want veel regen, veel wind en wereldkampioenschappen wielrennen. Rustige dag en niet van boord geweest. Zaterdag zijn we nog een wandeling gaan maken in Denderleeuw, klein dorpje maar gezellig cafeetje :-)

Ook de Delhaize die op zondagmorgen open was maar mijn ijskast zit nog vol!

Om 12u30 aan de passantensteiger in Pollare, veel rustiger dan in Ninove zelf ezn met de fiets ben je daar direct. Geen electriciteit maar dat hebben we niet nodig, het zonnetje schijnt!! :-)

DINSDAG 8 AUGUSTUS 2023

(wolkjes, later regen, 19°)

En de zon is weeral weg! Hopelijk veranderd de voorspelling niet teveel en wordt het echt warmer. Vandaag varen we normaal tot in Geraarsbergen. Deze keer wel in het centrum als er plaats is aan de steiger tussen de 2 bruggen. Hopelijk is het clubhuis op dinsdag open, maar ik heb zo mijn twijfels. Voor de brug van Zandbergen hebben we verschillende keren moeten bellen, hij was aan de sluis van Eerdegem het gras aan het afdoen en dan hoor je natuurlijk de gsm niet.

Maar hij had dan wel eerst de sluis klaargezet en dan konden wij ineens verder. Heel vriendelijke jonge sluiswachter. Hij ging Geeraarsbergen verwittigen dat we eraan kwamen. Vandaag het mooiste stukje van de Dender, spijtig dat het zonnetje niet van de partij is en er een frisse wind staat. Om 12u30 aan de steiger tussen de 2 bruggen, helemaal alleen, weeral!!

En juist op tijd voor een aperitief.

Deze steiger behoord tot de jachthaven , dus evengoed betalen en geen electriciteit. VVW haven dus 1/2 prijs = 12 euro.

Daarna een wandeling in Geeraarsbergen door de winkelstraat. De winkels die niet leegstaan waren voor 50% met vakantie. En het terras mocht natuurlijk niet ontbreken, allee, 2 terassen, want we zijn nog bergop gewandeld tot de markt, nog even iets gaan drinken en een pita gaan eten (durum). Was niet slecht, maar zeker geen hoogvlieger.

Ik wou eerst een steak americain garni maken en Marc ging dan frietjes halen maar ..... ook op vakantie!!

WOENSDAG 9 AUGUSTUS 2023

(zon, wolkjes, 21°)

Zou het dan echt droog blijven vandaag? De temperatuur gaat zachtjes terug omhoog en hopelijk blijft het dan een tijdje boven de 20°.

Wij waren tegen 9u30 klaar om te vertrekken maar dat was buiten de mannen in Wallonië gerekend. Tegen 14 uur konden ze ons bedienen. En we zijn nog geen enkele boot tegengekomen!! Die walen!

De brug en de laatste sluis in Vlaanderen gingen vanzelf en mooi op tijd.

Om 13u40 lagen we in de eerste sluis van de ardennen, gelukig stonden de deuren open want je kan hier nergens vastmaken. Niemand te zien, ze hadden gezegd 14 uur, ze zijn gaan eten, denk ik :-§

Normaal nog maar 1 sluis en daarvoor nog een ophaalbrug. We zijn wel 4!! boten tegengekomen waarvan 3 boven de 20m! Gelukkig zijn die al weg want stel je voor, dan kom je niemand tegen en zou er toch geen plaats zijn.

Tegen 15 uur kwamen ze eraan, wel met 3 man en dan gaat dat vlot natuurlijk.

Daarna in Lessines aan de kant, mooie rustige plaats en de perfecte hoogte om af te stappen. Een uurtje later hebben we de boot iets meer naar voor gelegd om onze zonnepanelen de volle zon te geven. Morgen blijven we hier ook liggen en achteraan hebben we de schaduw van een boom, ideaal. Als we nog meer tijd hadden bleef ik hier nog langer liggen.

VRIJDAG 11 AUGUSTUS 2023

(zon, 25°, straks regen)

Gistermorgen een mooi tochtje met de fiets, langs een echte beenhouwer gereden en vanalles meegebracht voor de komende dagen en gisteravond onze traditionele vakantie fondue gedaan. In de namiddag ben ik hier naar het museum gegaan, was trouwens de moeite, en op een binnenplein in de buurt was er 's avonds een concert voorzien. We gingen eens kijken, maar toen we aan de poort stonden, ontdekten we dat we inkom moesten betalen. Ik kon Marc het echt niet aandoen om rechtom te draaien!

We betaalden maar liefst 80 euro, veel geld, en dan nog zonder te weten wat we gingen horen of zien!!

Het was blues en gelukkig niet te zwaar, maar met de wisseling van de volgende groep ben ik terug naar boord gegaan. Marc is nog gebleven tot een half uurtje voor het einde. Ik heb hier zitten genieten van de tv.

Om 10 uur zou de ploeg hier klaarstaan om ons te begeleiden tot Ladeuze, ben benieuwd tot waar we geraken.

En natuurlijk was het later omdat ze nog 2 jachten door de eerste 2 sluizen moesten laten. Nu zal het telkens wachten worden voor een brug of een sluis. En, we zijn maar om 10u40 vertrokken.

En wat was het een vermoeiende dag! 10 sluizen, heel wat hefbruggen en allemaal zo breed als een spits, max 5,10m. Het heeft heel wat zweet gekost, het was redelijk drukkend en 2 fenders stuk. Maar, we zijn tot in Ladeuze geraakt tegen ongeveer 16u40. We hebben niet veel moeten wachten eigenlijk en de 2 jachten zijn, denken we, in Ath blijven liggen.

ZATERDAG 12 AUGUSTUS 2023

(regen, later zon, 25°)

Om 7 uur opgestaan, waarschijnlijk gisteren te vroeg gaan slapen :-)

Nu is het regelmatig even stevig aan het regenen, is ineens de boot proper gespoeld wanthij zag ineens heel vuil met alle bladeren en de vuiligheid die van de muren valt in de sluizen. Ik ben wel blij dat we in Ladeuze liggen, alleen spijtig dat het cafeetje om de hoek weg is, Gina is 2 jaar geleden overleden. Een uniek mens dat weeral weg is.

Maar gisteren hebben we al gereserveerd voor vanavond in het restaurant even verderop, ben benieuwd.

ZONDAG 13 AUGUSTUS 2023

(zon, wolkjes, 23°)

Het restaurant gisteren was gezellig, enorm vriendelijke bediening en super lekker!! La Drève, echt een aanrader.

Straks eens kijken of ik een positieve recensie op tripadviser kan plaatsen.

De sluiswachter is al komen zeggen dat we tegen 11 uur mochten vertrekken. Amai, dat is vroeger dan was afgesproken! En uiteindelijk kwamen ze zeggen dat we mochten doorvaren als we klaar waren, toen was het nog maar 10u20!! Zo'n goei ploeg!

Tegen 14 uur aan sluis 8. Even moeten wachten voor sluis 10, lunch, maar daar kan je vastmaken aan ringen. Maar al bij al gaat het vlot. We schutten samen met nog 1 ander jacht en ik denk dat die door willen tot voor sluis 1 maar volgens mij kan je daar nergens vastmaken. Alleen aan sluis 4 en 8. Spijtig genoeg kregen we die info maar toen we al IN sluis 8 lagen, net te laat. Dus door naar sluis 4 en dan liggen we in de buurt van de brug van de autostrade. Dus goede raad, stop voor sluis 4!!

MAANDAG 14 AUGUSTUS 2023

(zon, 28°)

Slecht geslapen vannacht, waarschijnlijk door het drukke verkeer. We lagen dan ook bijna onder de brug. Het voordeel is dat je nu maar 4 kleine sluisjes moet doen i.p.v. 8.

De planning is tot voor de lift van Strepy te varen. Dat wordt dan wel een lange vaardag. Maar dan blijven we een extra nachtje in Strepy. Onze vaarcompagnons van de 'apero' gingen tot in Mons, maar daar liggen wij niet zo graag. Zij hebben gisterennacht naast ons gelegen en we hebben een hele leuke avond gehad, heeeeel lang geaperitieft!! Maar we hadden het verdiend, 10 sluizen!!

13u40 de 2de grote en normaal de laatste voor vandaag, hopelijk is er plaats aan de kade van Thieu en kunnen we morgen ook blijven liggen. Het is zalig weer op het moment.

14u45 helemaal vast en motoren uit, goed gevaren. En warm! Ik had gezegd om een wandeling te maken maar ik denk dat we beter even gaan fietsen!

DINSDAG 15 AUGUSTUS 2023

(zon, 25°)

Gisteren toch nog een mooi ritje gaan maken met de fiets. Aan de liften gaat het natuurlijk stijl omhoog, gelukkig staat er een batterij op :-)

De nummers van de fietsroute komt wel niet overeen met mijn app, maar in Frankrijk zijn er helemaal geen knooppunten.

Vandaag even alleen gaan kijken en de andere kant opgereden. In Maurage is er veel meer te zien dan in Strepy, onthouden!! Marc heeft ondertussen de boot gekuist en ik heb een deel voor de winkel gedaan en een deel na het aperitief! Nu is het tijd om te relaxen en eens niet teveel te doen :-)