Zaterdag 23 januari 2021 (bewolkt, 3°)

Het is 2021!!! Zoals verwacht hééél rustige feestdagen gehad. Zelfs met oudejaarsavond met ons tweetjes op de boot en om 11 uur in ons bed. Marc moest toch om 5u15 uit zijn bed om te gaan werken, dus niet naar Lier geraakt en allemaal door covid :-(

Niet omdat we niet met elkaar mochten vieren, wat trouwens ook niet mocht, maar omdat dat virus mij nog altijd in zijn greep heeft. Pijnlijke longen, druk op de borst en veel te hoge hartslag, af en toe voel ik mijn lever opzwellen, piepende oren en ga zo maar door.... en ondertussen ben ik ook nog eens door mijn rug gegaan. Een week spuiten en nu is het ietsje beter maar ik moet nog voorzichtig zijn.

Maar we zijn toch nog eens vertrokken!! De planning was om naar Gent te varen want voor één keer zat de tij eens perfect. Was de sluis in Merelbeke toch gestremd zeker!! Dan maar terug richting Mol, we zien wel waar we uitkomen.

Om 9u45 maar vertrokken, langs deze kant speelt dat geen rol wanneer je vertrekt :-) dus waarom ons haasten?!

Wijnegem en Olen sluis vlot doorgevaren en onderweg was het niet echt rustig meer ook niet superdruk. Aan de sluis van Kwaadmechelen zouden we stoppen, ofwel boven ofwel beneden de sluis. De sluis stond klaar om in te varen achter een 110m. Maar die bleef voor de open deuren steken, te weinig water denk ik.

Dus hij moest achteruit en dan mochten wij alleen in de sluis, veel leuker voor ons maar niet voor die beroeps.

Dus werd het 'boven' de sluis en wie kwamen we daar tegen? Sonja en Tuur!!

Zij gingen normaal verder tot in Olen maar zij gingen dan toch de sluis niet in en direct tegen de kant. Wij, door het slijk, naar den Dahlia. Nu hebben wij hun tankerschip ook eens langs binnen gezien. En natuurlijk direct aan het aperitief!! Dat is het enige dat we dan ook gedaan hebben, gin-tonic en véééél hapjes.

Toen we terug naar boord gingen waren we door en door nat, zo gieten!! En tegen dat we naar ons bed gingen lag er al 3 cm sneeuw!

Zondag 24 januari 2021 (sneeuw, 1°)

Brrr, ijzig koud deze morgen, nog een beetje sneeuw maar een erg grijze sombere morgen. De chauffage was uit deze morgen, de groep starte niet onmiddellijk en de eitjes waren niet zoals anders. Dat mag al keren!!

Het geluk is wel dat we geen sluis moeten doen vandaag, als de steiger aan Mol vrij is natuurlijk. Die hebben we ontdekt toen we vorige keer van Retie kwamen. Ofwel is dit een nieuwe ofwel lag daar anders een boot tegen.

Gelukkig is ondertussen het weer opgeklaard tegen dat we vertrokken en stilletjes, tegen 800 toeren, naar onze volgende stopplaats. Om 11u30 lagen we aan de kant in Mol, niet in het zilvermeer maar op het kanaal zelf. De steiger is alvast in orde hoewel je moet zien dat je niet te snel er naartoe vaart. Links en rechts net naast de steiger liggen veel stenen. Natuurlijk geen elektriciteit maar we trekken onze plan.

Hopelijk kunnen we vandaag een stukje gaan wandelen met die sneeuw.

Maandag 25 januari (bewolkt, zon, 1°)

Vanmorgen opgestaan en weeral een laagje sneeuw! Een centimeter of 2, maar ze hadden gewoon regen voorspeld deze nacht. We zijn weer eens weg hoor!!!

Ik had in mijn hoofd een planning gemaakt :-) deze namiddag de 3 sluizen van Mol door, het zou dan droog blijven. Tot aan de steiger van de Zander, die vaart in januari en met corona toch niet. Morgen tot in Neerpelt en woensdag in één keer terug tot deze steiger en 1 dag blijven liggen. Donderdag geven ze de meeste regen, vrijdag ook nog regen maar dan moeten we maar 2 sluizen doen met geleidende bolders, dan zaterdag door Wijnegem en terug naar onze plaats. Als ik de Marc laat doen zijn we overmorgen al terug in Antwerpen, DAT gaan we niet doen!!

Tegen 12u30 hadden we al gegeten en afgewassen dus gooiden we maar los, kwam er juist voor onze neus een 50m, vanaf Turnhout ingevaren, dus wachten.

Normaal gaan die 3 sluizen supersnel, nu moesten we nog even tegen de kant om ook nog een tegenligger door te laten. Maar het zonnetje schijnt buiten, dus gewoon genieten.

De tweede sluis is nog altijd langs de sluizentrap, dus 2 sluizen voor de prijs van 1.

Daarna rustig ineens tot in Neerpelt, dan hebben we misschien elektriciteit, als het niet afgesloten is voor de winter.

En neen hoor, alles ok in Neerpelt. We hadden zelfs hulp om aan te leggen, dat heb je met zo'n goed weer dan zijn er veel wandelaars. In de zomer zijn de mobilhomes zo gedienstig niet!

Woensdag 27 januari 2021 (bewolkt, miezer-regen, 8°)

Een heel verschil met gisteren, dan was het wel frisjes maar wel heel zonnig. We zijn zelfs met het stepje naar pelt gereden. Vandaag zijn we nog één dag in Neerpelt blijven liggen, hier is elektriciteit en liggen we redelijk gerust. Aan de steiger in Mol was het ook mooi liggen maar er is daar 1 vrachtboot gepasseerd met zoveel snelheid dat zijn golven bijna over den dijk spoelden en het is een hoge dijk!!

Als we een klein jachtje waren geweest hadden we OP den dijk gelegen denk ik!

Dus gaan we morgen maar ineens tot aan Kwaadmechelen of Olen, we zien wel.

In de namiddag zijn we een tochtje te voet gaan doen, toch triestig zo'n dorp met de horeca allemaal dicht, er is nergens geen sfeer.

Hier aan de haven staat een kraampje met drankjes en warme wafels, volgens mij staat heel het dorp hier :-)

Donderdag 28 januari (regen, regen, regen)

Vanmorgen al vroeg wakker, door de regen denk ik. Ze geven vandaag een hele dag regen en we moeten door 3 sluizen naar beneden, dus dat wordt aan de touwen blijven staan. Ik zal mij maar goed inpakken. Hopelijk niet teveel wind, dan voel je de regen niet zo hard als je een klakske opzet.

Hier aan de jachthaven is ook een mooie camperplaats en ondanks dat het winter is, staan hier toch 3 mobilhomes ondertussen. Waarschijnlijk mensen die hier in de streek gaan wandelen, want hier is het mooi wandelen en fietsen.

Als we volgende week in Antwerpen liggen is de Marc nog een hele week thuis en dan geven ze kouder weer.

In Ruisbroek zijn mijn houten blokken toegekomen die ik besteld had, lindehout, ik ga mij aan een nieuwe hobby wagen :-)

Ik heb mij 2 beitels en een mes aangeschaft om in hout te snijden. Vorige keer had ik een dikke tak van het Nachtegalenpark meegebracht en laten drogen om eens te testen. Dat viel om 2 redenen tegen, ten eerste was het hout keihard (ik weet nog steeds niet welk hout het was) en er zaten ook nog eens houtwormen in en dat wil je niet aan boord brengen met een boot vol hout!!

Dus heb ik die stok maar achtergelaten in Retie en ga ik nu voor het zachtere lindehout. Ben benieuwd!!

Uiteindelijk tegen 9u30 van de kant en hier is niet heel veel verkeer maar van de richting waar we geen zicht op hadden kwam op dat mement natuurlijk juist een boot aan natuurlijk.

Gelukkig varen ze hier niet al te snel en direct daarna nog enkele tegenliggers, toch drukker dan ik dacht.

Marc heeft de eerste "buitendienst" op zich genomen. De 3 sluizen, eigenlijk 4 met de trap erbij, mag ik nu in de regen gaan staan. Kwestie van eerlijk verdelen :-)

Tegen 11u05 terug in de warme stuurhut, véél beter!!

Direct een tasje hete erwtensoep en dat heeft ontzettend gesmaakt. Het was maar een zak erwtensoep van unox maar toch te doen.

Nu varen we richting Kwaadmechelen achter één van de Zulu-boten in een lichte mist, hopelijk wordt dit niet erger maar op dit kanaal zijn aanleg mogelijkheden genoeg. Dus nog geen paniek :-)

Aan de sluis van Kwaadmechelen zijn we voor de sluis maar al aan de kant gegaan, ineens nog slechter weer met veel wind en we moesten toch wachten. Hopelijk is het morgen iets aangenamer, echt winter!! Ah ja, het IS winter.

Vrijdag 29 januari 2021 (wolken, wind, 5°)

Veel wind nog deze morgen, we liggen hier eigenlijk een beetje te wachten voor de sluis tot het een beetje mindert.

Dan varen we ofwel tot achter Olen ofwel voor de sluis van Wijnegem. Verder komen we niet vandaag, in de winter is het veel sneller donker natuurlijk.

Vlak voor de middag ben ik maar even alleen een klein wandelingetje gaan maken. Even uitwaaien en mijn middageten smaakt eens zo goed.

Ergens tegen 14u00 zijn we toch maar vertrokken, wind of geen wind. Met 2 anderen in de middensluis en de spits blijven volgen om dan misschien samen in Olen te schudden. Maar de spits ging in de duwvaart en wij mochten in de noordersluis.

Hier achter de sluis gaan we toch stoppen, het is al 16u00 en dan halen we Wijnegem niet voor het donker. We hebben alle tijd dus waarom zouden we in het donker varen!

16u50 lagen we aan de kant met een beetje sukkelen want de trap waar we aan wilden vastmaken was verdwenen!

En dan direct aan het aperitief :-) lekkere rookworst met Thierentijn mosterd, njam, njam.

Daarna een pot spaghetti met een lekker glaasje rode wijn en de avond kan toch zeker niet meer stuk?

Morgen terug in Antwerpen en zondag schijnt het zonnetje terug, benieuwd wie op het aperitief zal komen :-)

Zaterdag 30 januari 2021 (wolken, smeltende sneeuw, 0°)

Vanmorgen toen het juist licht genoeg was de touwen losgegooid om, normaal, tegen de middag in het Kempische dok aan te komen.

Redelijk koud om buiten iets te doen, 0° en bevroren regenwater. Gelukkig moeten we maar 1 sluis en vastmaken in Antwerpen. Maar op die tijd kan je natuurlijk ook kletsnat worden, zeker met het aanmeren want dan moet je heel traag binnenvaren, zo'n makkelijke plaats hebben we nu ook weer niet om binnen en buiten te varen.

Tegen 12u10 helemaal vast, goed ingeschat, met maar een klein beetje sneeuw. In Wijnegem was het anders, redelijk glad vooraan op de boot en dan moet je toch dubbel zo voorzichtig zijn. De wind zal deze namiddag nog moeten aanwakkeren want tot hiertoe was dit wel meegevallen.

Nu ben ik eens benieuwd wanneer we terug weg zijn, ik had al gezegd om in Antwerpen te blijven als de horeca nog niet open is. Als we daartegen niet 'verplicht' aan de kant moeten blijven door een derde golf. Met die Britse variant weet je nooit.

Ondertussen ben ik een nieuwe uitdaging aangegaan, een houten blok, wat beitels en een idee. Ben benieuwd wat het zal worden!!

Maandag 8 maart 2021 (zon, 11°, geen wind)

We hebben nog maar eens losgegooid! Zaterdag was Marc nog van alles voor de club aan het doen en zijn we nog even op ziekenbezoek geweest bij de Luc. Dus zondag, heel mooi weer maar er draait nog geen enkele sluis, het is nog winterseizoen. De Royersluis is tot 2026 dicht voor renovatie en de rest is op zondag gesloten. Ik moet het nog eens nakijken maar vermoedelijk begint het maar op 1 april (hopelijk) dat ze wat meer draaien.

We varen maar tot Lier en morgen terug, vanaf woensdag rot weer, veel regen, 5-6 beaufort en dan is er op het water niet veel plezier te rapen. Maar het groen zal toch nog eens van de onderkant van de boot zijn :-)

De cafés en restaurant zijn nog steeds op slot door corona, pfff!

Het is nu een jaar dat iedereen opgesloten zit. De mensen zitten op hun tandvlees. Je begrijpt de maatregelen ook niet altijd, de mensen zitten in parken en op pleintjes met iets te drinken en te eten, laten dan trouwens al hun vuil achter, maar de terrassen mogen niet open. Begrijpen wie begrijpen kan!!

Maar nu is het zalig weer en zit ik hier achter een glas in de zon te genieten :-)

Rond 12 uur lagen we aan de steiger, een kleinigheid gegeten en direct de stepjes op naar het centrum, kwestie van het warmste van de dag niet te verspelen. Maar zoals vorige keer, wanneer je geen terrasje kan meepikken, is het toch niet hetzelfde. Toen we terug naar de boot gingen kwamen we een take away tegen met verse smoutebollen. Daar konden we toch niet aan weerstaan!! Natuurlijk moet je dan, zo snel mogelijk naar de boot om dat op te eten, dus ons ritje maar ingekort. Slecht waren ze niet maar als je de moeite neemt om ze vers te bakken zou dit toch beter kunnen.

Na die smoutebollen een berichtje naar Liliane, of ze niet kwamen aperitieven!!

Ronny was aan de boot bezig in Klein-Willebroek maar heeft na het telefoontje van Liliane alles laten vallen om naar Lier te komen. Lekker uitgebreidt aperitief en daarna nog iets in elkaar geknutseld om te eten voor ons gezellige gezelschap. Blij dat ik gebeld had!!

Dinsdag 9 maart 2021 (lichte regen, bewolkt)

Veel minder weer vandaag! Hopelijk hebben we geluk en klaart het vanmiddag wat uit dan kunnen we misschien onder het zonnetje vanmiddag terug naar Antwerpen. Eerst een grote afwas, met 2!!!, en dan wat administratief werk.

Om 13u40 waren we niet meer te houden en zijn we huiswaarts gekeerd. Nu een paar stormdagen uitzitten en Marc mag weer terug gaan werken.

De volgende shift zal om te schilderen zijn en wordt er niet gevaren. Misschien kan ik langs deze weg de werken opvolgen en is er later geen discussie meer wanneer, wat en hoe iets geschilderd is.

Tegen 17u40 vast aan de kant, elec in orde en internetkabel terug aangesloten. Alsof we niet weggeweest zijn. Deze keer vlak voor de regenbui in plaats van juist te laat :-)

Vrijdag 9 april 2021

Noel is nog eens langs geweest om de vidange van de motor en de stroomgroep te doen. Kwestie van weeral tiptop in orde te zijn tegen het vaarseizoen.

Motor = 5002 uren, oliefilters + olie en mazoutfilters vervangen.

Groep = 3328 uren, olie en filters vervangen.

Dat wil zeggen op bijna een jaar tijd, 189 vaaruren en 117 uren met de groep.

Vanaf ons eerste onderhoud wil dit zeggen dat we 1562 uren gevaren hebben, dus zonder de 600 km in Frankrijk toen we de boot zijn gaan ophalen.

Donderdag 15 april 2021 (zon met wolken, 5°)

De lente is een paar weken geleden even in het land geweest maar april heeft zijn grillen echt wel laten zien!!

Nu is het nog altijd veel te koud en de eerste twee weken gaat de temperatuur maar heel traag omhoog.

Hopelijk warm genoeg om vanaf woensdag te beginnen met schilderen.

Nu nog eerst een klein toertje nadat Marc gisteren zijn laatste dag gewerkt heeft. 3 weken thuis, dus 5 dagen varen en de rest voorbereiden en schilderen. Willy komt nog eens helpen, dit is zoveel leuker met gezelschap :-)

Gisteren is nog maar eens beslist over de horeca, op 8 mei zouden de terrassen open mogen, ben benieuwd hoe dikwijls dit nog gaar uitgesteld worden.

Nu nog maar een keer richting Wijnegem, de Royersluis is voor enkele jaren dicht en wij hebben niet veel zin om de kattendijksluis te nemen.

Dus richting Kempisch Kanaal, er was nog twijfel om Schoten-vaart in te varen maar Marc is de schipper en hij mocht kiezen. We zijn om 9u45 al losgegooid want nu schijnt er nog een zonnetje en we willen voor de regenbuien, als het weerbericht klopt, door Wijnegem zijn.

Normaal was gepland rond 11 uur maar te vertrekken maar snelle mannen dat wij zijn toch sneller weg :-)

Uiteindelijk aan de kant bij de marine-kadetten in Geel. Spijtig genoeg niet aan de steiger want ze waren aan het oefenen met de grote boot. Gelukkig had ik even getelefoneerd. Maar we kregen hulp om de touwen over de bolders te gooien aan de schuine kant, ook goed.

Dat wordt dan met de stroomgroep koken maar hij is toch volledig nagekeken :-)

Ik denk dat we morgen ineens tot Retie varen en daar dan 2 nachten blijven, dan hebben we elektriciteit.

Vrijdag 16 april 2021 (zon, 5°)

Opgestaan met het zonnetje maar de boot was wel bevroren en dat op 16 april!!

Tegen 9u15 waren we de eerste sluis al door. Als we niets tegenkomen zal het vlot gaan.

Maar geen stress, we hebben tijd om tot in Retie te varen. Daar zouden we dan zaterdag blijven en zondag draaien de bruggen en sluizen nog niet, pech.

Ik dacht echt dat dit altijd vanaf 1 april was maar nu blijkt het zomerseizoen maar op 24 april te beginnen, 1 week te vroeg weg. Het belangrijkste is dat we er eens tussenuit zijn.

Zalig om hier nog eens terug te varen, was nu even geleden en er is niets wind en dan is het hier zoooo rustig :-)

12u45 al aan de steiger in Retie, dat ging heel vlot en het ruikt hier al goed!!

Maar we eten eerst een kleine portie asperges met gepocheerd eitje en verse garnalen.

Goede producten = lekker eten!!

Daarna heb ik onze scheepsbel beginnen graveren Dat heeft toch iets, zo'n bel!!

Daarstraks eerst naar Luc en Mil gebeld om te melden dat we aan hun steiger lagen en of ze de elektriciteit konden opzetten? Wel gemakkelijk dat ze dat nu vanop afstand kunnen doen, moet je niet op voorhand de sleutel gaan oppikken en kan je ook onverwachts in Retie belanden. Wat een moderne club is dat toch, de AYC :-)

Tegen een uur of 4 kon Marc zich niet meer houden en is hij een bakje kibling gaan halen aan het kraam aan de brug, het rook ook wel héél verleidelijk.

Maandag 19 april 2021 (bewolkt, 10°)

2 mooie dagen achter de rug. Vrijdag nog een beetje verder gewerkt aan onze bel en nu staat er onze bootnaam met 2 logo's en de datum (jaar) waarop de Stern onze boot geworden is. En nu moet die alleen nog opgepoetst worden, maar Marc ging dit doen in de grote vakantie. Ze hangt in ieder geval toch al op na zoveel jaren!!

Zaterdag een tochtje met de stepjes naar de uitkijktoren op het kruispunt bij sas 4. Langs de rechterkant van het kanaal naar ginder, ik vond dit reuze, Marc vondt het niet zo'n goede weg, hij wist toen nog niet dat we langs de andere kant langs een wandelweg teruggingen :-) Het resultaat was hele vuile stepjes en schoenen vol plakslijk, zalig!!

Zondag naar wekelijkse traktatie een zachtgekookt eitje en een beetje voorbereiden van onze hapjes in de namiddag, Luc en Anita kwamen op bezoek, gezellig! Later is de voorzitter van de jachthaven in Turnhout nog mee op de boot gekomen samen met zijn vrouw Gloria. We kennen weer meer mensen en ons achterdek is groot genoeg om met 6 corona-proof te zitten.

Rond 18 uur zijn ze terug vertrokken en om 18u30 lag Marc al in zijn bed, slim, want in de zetel zou hij maar liggen snurken en nu zat ik tenminste gerust.

Nu is het 9u30 en zijn we terug onderweg op het kanaal. We verkiezen om toch langs het albertkanaal te varen want het zou kunnen regenen vandaag en of we nu in Herentals boven de sluis liggen of in Olen maakt niet veel uit want waarschijnlijk stappen we vandaag toch niet meer van de boot. Om 13u50 aan de sluis in Olen en er kwam er juist ene uit de noordersluis dus hebben we toch nog naar beneden geschut en nu liggen we beneden de sluis van Olen. Morgen nog alleen naar Wijnegem en dan vertrekken we wanneer we willen.

Morgen is het mijn verjaardag maar een cadeautje zal ik niet moeten verwachten, denk ik, hij heeft al gezegd dat hij een pak frieten gaat halen.

Dinsdag 20 april 2021 (mist, zon, 14°)

Mijn verjaardag!! En wakker worden met een hele dikke mist. Daar gaat onze planning!

Maar gelukkig was het tegen de middag uitgeklaard en waren we al terug onderweg.

Zoals verwacht had Marc geen cadeautje voorzien, ik zou dubbel verrast geweest zijn moest het wel zo geweest zijn. Misschien kunnen we straks nog iemand optrommelen om een glaasje mee te komen drinken.

Onderweg, ter hoogte van de woonboten op het kanaal, ging er ineens een alarm af. De motor stond op 110°!!

Oei,oei, Marc direct naar beneden maar hij mat maar 72°, raar.

Na wat heen en weer geloop had hij het gevonden, er was een fiche losgekomen, geen erg maar wel een goede test voor ons alarm. Na die mist is het precies ook heel druk op het kanaal en we zitten hier te sukkelen achter een 110 m die heel traag heen en weer zwalkt. Uiteindelijk wel heel vlot Wijnegem weer binnen en tegen 14u10 lagen we vast in Antwerpen. Direct de steiger op met een groepje met een pintje vast en we konden weeral wat verhalen uitwisselen.

Nu zijn er weer problemen met de elektriciteit, hij laadt niet meer op en Marc wil natuurlijk dat dit eerst in orde is, een leuke verjaardag zo, zonder pakje, zonder eten in het vooruitzicht, want als Marc aan zoiets bezig is mag je hem niet storen!!

Dinsdag 18 mei 2021 (zon, bewolkt, 14°)

We liggen nog steeds aan de kant maar toch een update.

De elektriciteit is uiteindelijk in orde gekomen, na verschillende mensen gebeld te hebben toch iemand na 3 weken aan boord gekregen. Gelukkig was het maar een kleine euvel, de batterijsleutel was stuk! Een onderdeeltje van maar 18 euro :-)

Ondertussen, gisteren, eindelijk is ook onze drinkwaterpomp vervangen. Daar was ook iets mis mee, ze is niet stuk maar is waarschijnlijk te zwaar en dan begon ze telkens veel en weinig water te geven. Als je dan in de douche staat met dan weer veel en dan weer weinig koud water is dat niet zo aangenaam. Ze maakte de laatste tijd ook abnormaal veel lawaai, deze hoor je niet draaien, perfect en we hebben ineens een reservepomp aan boord.

Ook zijn de zijkanten van de boot terug strak in de lak gezet. De rode stootrand is niet meer rood!! Yes!!

Ik vond dat die de boot wat doodser maakte en die kleur was heel moeilijk bij te schilderen. Veeeeel mooier zo!!

Nu zijn we nog aan het voorbereiden om vrijdag te vertrekken maar ik vrees dat dit zondag gaat worden. Nog heel veel werk, slecht weer op zaterdag en waarom zouden we ons haasten!?!

Zondag 23 mei 2021 (zon en wolken)

Normaal dus vrijdag maar zoals voorspeld zondagmorgen 9u30 het Kempische dok uitgevaren. Er is nog een stevige wind maar niet zoals vrijdag en zaterdag.

Vrijdag hebben we er dan maar het beste van gemaakt en op het terras van de club een feestje gehouden. en dus gisteren niet veel uitgestoken :-(

Op het moment schijnt de zon nog maar morgen geven ze een hele dag regen, maar we maken er het beste van en ik ben blij dat we nog eens weg zijn!

Deze keer hopelijk zonder ook maar 1 klein probleempje.

Ik had er de laatste keren een gewoonte van gemaakt om telkens wat te haken als we aan het varen waren. Nu is alles afgewerkt en dit is wat er uit voortgekomen is (zie foto's onderaan) Alles behalve de pop met de kleedjes en Schanulleke heeft al een goede thuis gevonden :-)

Dus begin ik nu maar terug aan een pannenlap, die is dringend aan vervanging toe.

Uiteindelijk zijn we aan de kade tegenover de Scheepvaart gaan liggen, dan zijn het morgen nog 2 sluizen op het Kempisch kanaal en de drie van Mol. Normaal tot in Sint Huibrechts Lille en waarschijnlijk kletsnat want het gaat morgen regenen.

Maandag 24 mei 2021 (regen, wind)

Veel wind en regen vandaag, de sluizen beginnen maar om 10 uur omdat het vandaag een feestdag is. Ik ben benieuwd hoe nat ik ga worden :-§

Nu hebben we eerst ons zondags eitje gegeten, gisteren hadden we daar geen tijd voor.

Normaal tot in Sint-Huibrechts-Lille en hopelijk ligt er in het andere kanaal niet zo van die smurrie in het water want hier kunnen we de groep niet starten, dan wordt dat allemaal opgezogen, anders zal het Pelt worden, daar is elektriciteit.

Tegen 12u10 waren we de 5 sluizen al door, volgens mij een record maar we varen dan ook helemaal alleen op het water! Geen beroepsvaart (feestdag) en veel regen. Wie vaart er ook met zo'n weer!!

Ik had me helemaal ingepakt, inclusief een klakske voor mijn bril en dan voel je de regen niet zo erg. Toch blij dat ik al dat nat gerief kon uittrekken en direct een hete thee en de chauffage wat hoger!! :-)

Om 14u30 lagen we alleen aan de steiger zoals gepland, goed gevaren en hier is op het moment weinig wind.

Onderweg nog eens krabsla gemaakt van chatka krab, toch niet meer zoals vroeger, spijtig!

Dinsdag 25 mei (regen, 15°)

Het blijft even slecht weer maar we gaan de goede kant uit. Nog even geduld en dan begint de lente, amai het is bijna zomer!

Nu varen we richting Weert (Nedl.) en gaan we op de grens tanken, 1,10 euro/liter.

Onze boot ligt weer vol slingertjes van de bomen, het nadeel van wind en bomen.:-§

Nu moest ik deze morgen terugbellen naar het vaccinatiecentrum voor een nieuwe data voor Marc, niet makkelijk om aan een nieuwe datum te geraken. Bij de eerste serie viel zijn tweede midden in onze grote vakantie en daar we plannen om richting Frankrijk te gaan hebben we gebeld om dit te verzetten. We waren beter even over en weer gereden met de trein!

Om 11u15 waren we de 2de sluis al door, dus goed op tijd bij het bunkerstation.

800 liter getankt à 1,10€ : 880 € - tank vol - motoruren 5020.

Aan de eerste sluis richting Weert moesten we al wachten en zijn we zeker een uur verspeeld. Bij de eerste brug in Weert moesten we wachten op de hulpdiensten. Hopelijk gaat het niet de hele tijd zo! En jawel hoor! De volgende sluis op dubbel rood, technisch mankement. Dan blijven we hier maar voor de sluis overnachten, dat was geen probleem en ze wensten ons een goed nacht :-)

Woensdag 26 mei 2021 (zon, wolkjes, 19°)

Het begint iets warmer te worden, eindelijk! Het is nu 12u30 en we hebben nog geen regen gezien. De sluizen gaan hier allemaal heel rustig dus duurt het ook iets langer natuurlijk. We moeten ook de schroef afzetten ook als we alleen in de sluis liggen.

Normaal had ik ingegeven om tot 15 uur te varen maar volgens pc navigo was het 2 uurtjes verder te Oirschot, hopelijk vinden we daar dan het perfecte plaatsje.

Ondertussen is mijn pannenlap afgewerkt en ben ik maar een tweede begonnen :-)

De laatste 5 km kwamen we achter een geladen schip dat zijn 6 km/u niet haalde. Dat wordt wat later aperitieven maar dan smaakt dat zeker zo goed!

18u05 eindelijk aan de kant, je ziet, op het water kan je niets voorspellen. Aan de kant en ik moest op internet al direct uitkijken waar er een frituurtje was :-)

Vrijdag 28 mei 2021 (zon, mistig, 19°)

Zou het eindelijk lukken?? Wordt het eindelijk goed weer?? Afwachten, het is op het moment heel rustig en het ziet er goed uit :-)

Gisteren in Oirschot blijven liggen. We dachten eerst om 's avonds iets te gaan eten maar het was niet aangenaam buiten en binnen mogen we nog niet zitten wegens corona, zelfs in Nederland. Hier draagt bijna niemand een mondmasker, zelfs het bedienend personeel niet!

Als het de komende dagen dan toch goed weer wordt gaan we dan liever op een terrasje zitten.

We zijn redelijk vroeg vertrokken 9u05, en de planning is om in de Piushaven van Tilburg te varen. Maar zoals zo dikwijls met de planning strooit een brug-stremming weer roet in het eten.

Wachten tot morgen om de haven in te varen, maar we wilden maar een dag blijven dus dat zal voor de volgende keer zijn, spijtig.

2 km en 2 bruggen verder was er wel een kade, dus daar maar aan de kant. Dan gaan we wel met de step tot in het centrum. Misschien kunnen we vanavond hier iets gaan eten :-)

Deze middag alvast een tapa's schoteltje in elkaar geflanst met een aperitiefje en genieten!!

Spijtig genoeg heeft Marc heel de voormiddag, onderweg, de bruine vuiligheid van de boot moeten schuren, weet je nog? Die slingertjes van de bomen? We kregen dat daar met bijna niets af! 4 producten en een paar witte wondersponzen later was het toch in orde. Hij was danig ongelukkig, onze propere boot terug zooooo vuil!!!

Zaterdag 29 mei 2021 (zon, 20°)

Gisteren zijn we dan toch nog niets gaan eten :-)

Wel op een terras aan de haven, heel gezellig, en terug even naar de boot om de groep af te zetten en daarna gingen we naar het centrum rijden om iets te knabbelen.

Maar de woonboot die achter ons lag aangemeerd ging juist vertrekken omdat dit een plaats was waar jongeren 's avonds bij elkaar komen met de muziek keihard. Dan ben je ten eerste al niet gerust om van de boot weg te gaan en 's avonds slaap je misschien niet gerust. Dus wij ook maar losgegooid en 2 bruggen verder was er een mooie rustige kade waar de woonboot ook al lag.

Dan heb ik zelf maar weer iets gemaakt om te eten en, eindelijk, buiten tot het donker was zonder extra verwarming!

Volgens de schipper van de woonboot zijn er onderweg naar het Mark-kanaal niet zoveel ligplaatsen en de sluis om het kanaal op te varen is vanaf overmorgen gestremd, dus zullen we het beste vandaag doorvaren, dan hebben we nog wat speling.

En inderdaad, prachtig varen, maar ligplaatsen? Neen, de eerste keer gingen we aan de kade die redelijk proper was en er verlaten uitzag. Ik maar eens aan de kant om te zien of we het terrein wel af konden. daar liep een heel vriendelijk madammeke, met een hele lieve hond, maar blijven liggen? O nu, " dit is privaat en straks komen ze terug en dan zullen ze zeker komen kijken" Dus maar losgegooid en verder tot aan de passantensteiger in Stampersgat. Een geluk, er mochten 3 jachten aanmeren en er lag er eentje en daar wij voor 2 tellen lag het vol :-)

Wel een steiger met ringen, maar het was onze goede kant dus rustig tegen de steiger en dan kan een mens veilig afstappen en het touw door de ringen halen. We lagen nog niet zo lang vast en stonden met onze buurman te praten, ineens een harde knal en redelijk dichtbij. Wij dachten al, wat nu weer!!

Bleek er een bandje ontploft van de buurman zijn mini-fiets. Gelukkig had de mens wel een reservebandje bij maar geen bandenlichter. Dus Marc inde kelder en met doosje nummer 128 (fietsen herstelmateriaal) heeft hij kunnen helpen. Wat een systeem!!

's Avonds eens een poging gedaan om eten aan boord te laten leveren. Via de telefoon ging dit wel lukken, ze hadden gezegd wat ik bij de opmerkingen moest zetten om dit tot aan de boot te krijgen maar toen ik uiteindelijk besteld had en wou betalen ging dit via de computer alleen met ideal en een Nederlandse bank. En via de telefoon, na alles terug ingegeven te hebben, ging dit wel met visa maar daar liep hij op vast!! Dus dan maar met het stepje naar de dichtstbijzijnde chinees En ik had mijn zinnen zo op die ribbetjes gezet :-(

De rit heeft mij dan nog wel goedgedaan en ik heb ervan genoten.

De chinees viel een beetje tegen, dat van mij ging nog maar de nasi van Marc viel tegen. Geen gebakken rijst, gewoon witte rijst met daarop groenten en daar bovenop wat gekookt varkensvlees. Het zag er zelfs niet goed uit!!

Zondag 30 mei 2021 (zon, 19°, 3 BF)

De wind is naar het noorden gekeerd en eerst gaven ze bijna geen wind en nu is er toch al van 's morgens een goed windje. Maar we proberen ervan te genieten dat toch het zonnetje schijnt!

Naar zondagse gewoonte eerst een eitje, dan een beetje rommelen (ramen kuisen) en daarna een toertje met de step. Vandaag zullen we hier zeker nog blijven liggen want normaal gingen we maar op dinsdag in Dinteloord aankomen en dat is maar 7 km van hier.

Maandag 31 mei 2021 (zon, 24°)

Eerst beginnen met gisteren, de wind viel uiteindelijk heel goed mee, het was niet zo koud. Zalige dag gehad.

Met de step tot in Dinteloord, daar een koffietje op een terras en terug verder richting jachthaven. Daar op het terras waar de de laatste keer 2x hadden gegeten en het is eindelijk gelukt!!

We hebben op een terrasje iets kunnen eten :-) Hoelang was dat niet geleden en we waren dan ook super tevreden dat de mensen ons nog eens bedienden!!

Vanmorgen was het andere koek!! Ik lag een tijdje te woelen in mijn bed en ik had een slecht voorgevoel over de stremmingen. Dan maar eens gaan kijken op PC-Navigo, het was toen 6u10, maar alles bleek in orde en ze zouden wel thuis geraken :-)

Ondertussen was Marc ook al even komen kijken, gelukkig maar, want er kwam een lege kempenaar voorbij aan 15km/u, dat was te zien op PC-Navigo, en die sleurde ons daar mee!!

Heel die steiger kraakte en ik dacht dat we die los gingen trekken. Maar neen de achterste ring werd gewoon uit het hout getrokken en de voorste, daar kwam zelfs de plank mee omhoog maar die bleef gelukkig wel zitten. Gelukkig waren er nog andere punten vast of we hadden daar alles losgetrokken! Direct gestart en een beetje in de midden gehouden, Marc heeft alles zo goed mogelijk gerepareerd en dan zijn we maar direct vertrokken. Er zullen nog wel schepen volgen. Dus gaan wij goed op tijd in Tholen zijn.

Tegen 10u20 aan de kopse steiger bij van Duiyvendijck. Zalig weer!! Even een wandeling door het dorp, hier is wel niet zo veel te zien maar wel mooie terrasjes :-) meer moeten wij niet hebben!!

Op het terras even naar Kees gebeld die vroeger ook in het Kempische dok lag en nu hier in de buurt woont.

Straks komt hij naar de boot en gaan we samen BBQ-en, gezellig!!

Na het terras naar de AH en wat vlees gaan stockeren.

Donderdag 3 juni 2021 (zon met beetje wolken, 26°)

Een paar zalige dagen in Tholen gehad. Het was een gezellige avond samen met Kees en Eddy is ook nog van de partij geweest. Dinsdag is Kees ons om 12 uur komen halen met de auto en we hebben een rondrit op het eiland Tholen gehad, langs alle dorpen en dijken. Dan bij Kees thuis een rondleiding gehad, wat woont hij mooi en zeker als je weet dat hij alles bijna zelf gemaakt heeft!! Op zijn terras, koffie met gevulde croissant, en dan terug naar de haven. In "het hof van Holland" kon je niet reserveren dus zijn we maar op tijd vertrokken om zeker een plaatje in de schaduw te hebben want ondertussen doet Laura goed haar best!!!

Na het aperitief ribbetjes besteld in een visrestaurant :-) en volgens mij waren dit de beste ribbetjes die ik ooit gegeten heb.

Woensdag zijn we dan met de step nog eens een lang tochtje gaan maken en daar was het echt perfect weer voor, zalig! In Oud-Vossemeer hebben we een heel mooi terras gevonden, eentje om te onthouden voor als we nog eens in Tholen liggen want met de step is het langs de kortste weg maar een zestal km. En die kaart zag er ook goed uit, chateaubriand voor 2 personen met warme groentjes, dat is iets waar ik Marc wel een plezier mee kan doen!

Ik heb daar een zelfgemaakte flensjestaart gegeten met noten en dat was in ieder geval heel lekker. Spijtig genoeg dacht ik aan de foto toen het al op was :-)

Ons toertje van vandaag was ongeveer 24 km, nu zijn we vroeg vertrokken in de hoop om voor de onweersbuien terug op onze plaats in Antwerpen te liggen. Het is nog steeds lekker warm maar de zon begint al te duikelen.

Tegen 7u45 gingen we van de kant, als we direct door de sluis mogen zijn we voor 12 uur in Antwerpen. Maar eigenlijk hebben we de tijd!!

Door de haven van Antwerpen varen is toch steeds een belevenis, redelijk druk, je moet altijd maar rondkijken want de boten gaan hier sneller dan je denkt.

Het weer is ook meegevallen want we zagen het havenhuis en het was nog steeds droog. Tegen 12 uur aan onze steiger, het kan ook wel eens zoals gepland gaan, en nu nog wat genieten zolang het nog goed weer is.

We hebben nog ongeveer een maand om een hele lange lijst af te werken waar we eigenlijk 3 maanden voor nodig zouden hebben. Dus als we de volgende keer terug vertrekken voor ons grote verlof kan ik verslag doen van wat er zoal is blijven staan op die lijst :-)

WOENSDAG 7 JULI 2021

(zon, wolken, 22°)

Vandaag moest Marc zijn laatste dag werken. Normaal gingen we morgenvroeg, heel vroeg, zg 5u30, vertrekken richting Lier. Maar omdat het 's avonds toch lang licht blijft gaan we dit nu nog doen.

Morgen moeten we zeker in Boom of Ruisbroek liggen rond de middag want Marc moet zijn vaccin gaan hale tege 14uur. En ik overmorgen mijn tweede. Ik ben de eerste goed ziek geweest, drie dagen meer dan 40° koorts! Dan voelt een mens zich echt niet goed. Het ergste is nog wel dat ik volledig hervallen ben in mijn long-covid :-(

Ondertussen ben ik terug uit mijn dal gekropen, ik zit nu juist op het randje, maar heb wel schrik voor mijn tweede spuit. Hopelijk valt dit goed mee.

Wat ons to-do lijstje betreft, eigenlijk valt dit ook goed mee. Alleen de grote bolders aan stuurboord zijn nog niet geschilderd en de voorpiek, daar is de vloer ook nog niet gelukt. Maar Marc heeft wel 4 nieuwe zonnepanelen op ons dak gelegd dus hopelijk hebben we op ons verlof genoeg zon, zodat we deze kunnen testen. Een makkelijke klus was dit niet, er moest het één en ander verzet worden want deze panelen zijn net iets groter.

Zoals afgesproken heb ik de motor tegen 18u30 laten warmdraaien, die trouwens op dat moment op 5072 uren stond, en Marc was, zoals afgesproken thuis om 19u05. Direct de koorden los en we zijn vertrokken!!

Nu is onze welverdiende vakantie begonnen!

We moesten een beetje gas bijgeven om zeker op tijd in Viersel te zijn. En onze eerste sluis, Wijnegem, was al zeker een meevaller. Die stond open, maar dan was ons geluk al voorbij. Uit de andere sluis was net een dubbele bak uitgevaren aan 6 km/u en er kwamen er natuurlijk verschillende van de andere kant, dus niet verbij te steken, doeme toch!!

Ik zal dan maar naar Viersel bellen om ze te verwittigen dat we eraan komen. Maar dubbele pech! Er kwam nog een 80 m van Olen die ook naar binnen moest , hij ging eens zien wat er nog mogelijk was, als hij ons nog een schutting gaf zal hij in ieder geval een dikke fooi krijgen!!!

Tegen 21u40 ging het vrachtschip erin en om 21u50 kreeg hij groen licht. Dan ging die brave man de sluis nog omzetten en ging hij ons ook nog naar beneden schutten. Die verdiende een dikke pluim!!!

Onderweg de aperitiefhapjes al klaargezet, allee om 22u30 zij dat geen echt aperitiefhapjes meer, met onze eerste fles cava om te vieren dat de vakantie begonnen is!!

DONDERDAG 8 JULI 2021

zon, beetje wolken, 22°)

Rustig weer, maar véél te vroeg moeten wakker worden. Hopelijk de laatste keer deze vakantie, maar we moeten nu met de tij rekening houden en op tijd in Boom zijn voor Marc zijn eerste spuitje. Hopelijk wordt hij nu niet ziek!

De wekker stond op 5u40 en we gingen doorvaren om 6u00, en ja hoor dt is gelukt.

Om 7u40 vaarden we de sluis van Duffel uit en nu maar hopen dat er in Boom aan de steiger plaats is, anders moeten we Wintam nog door.

Straks gaan we naar Ruisbroek want ons Tina heeft ons uitgenodigd om te komen eten. Waarschijnlijk zal ons papa er wel bij zijn want die sien we een lange tijd niet. Ik ga proberen om daar regelmatig een berichtje naar te sturen om te zeggen waar we liggen. Mijn planning is elke dag, maar ik weet nu al dat dit een utopie is :-§

En zoals gevreesd, geen plaats in Boom, vanavond kwam het ponton dat nu aan de brug van Boom aan het werk was aan de steiger liggen. Dus door naar Wintam en dan Clothilde. Niet zo rustig liggen maar wel makkelijk om met de step naar Ruisbroek en Puurs te rijden. Dan moeten we morgen nog wel terug door de sluis maar anders moesten we ook nog dat stuk op de Rupel tegen de tij varen, dus veel zal dat niet schelen.

En tegen 10u15 lagen we al aan de kant. Ik had eerst al met Frank gebeld, de voorzitter van Clothilde, want wij hadden nog een oude sleutel en nu werken zij ook met een toegangsbadge. Stel je voor dat we de poort niet buiten konden :-)

Frank kwam dan ineens de nieuwe kaart afgeven en nog eens goedendag zeggen.

Het is nog een gezellige en drukke dag geworden. Eerst Frank en Marleen, een beetje later ons papa met mijn zus Magda en Jef en daarna naar ons Tina met ons papa. Daar hebben we een lekkere rijsttafel voorgeschoteld gekregen en zo hebben we iedereen nog eens gezien voor ons vertrek. :-)

Terug aan boord nog een koffietje met een borrel en vroeg ons bed in, dat was een lange dag!!

VRIJDAG 9 JULI 2021

(zon, wolken, 22°, kans op regen)

Gisteren is Marc zijn eerste spuitje gaan halen. Hij was speciaal heel vroeg gegaan om te testen of ik hier vandaag wat tijd mee zou kunnen winnen. Ik ga om 13 uur doorrijden maar heb om 14u30 een afspraak. Hopelijk kan ik gewoon doorlopen en zijn we nog op tijd op de schelde om een deel van de tij nog mee te hebben.

Om 14 uur stipt zijn we losgekomen van de kade bij Clothilde, dus het is gelukt in het vaccinatiecentrum!!

Om 14u45 zaten we al op de schelde, voor mijn gevoel begint de vakantie nu écht.

Marc weet wel een beetje van zijn eerste spuit, vanmorgen was hij net een chauffageke. Nu is hij heel moe, dus zal ik wel een tijdje proberen te varen.

Een hele goede trip gemaakt, om 19u15 lagen we in de sluis van Merelbeke, dus varen we nog verder naar Gavere.

Heel de weg scheen de zon regelmatig, af en toe achter een wolkje maar net toen we de sluis ingingen kregen we een wolkbreuk, een kleintje weliswaar, maar ik was toch goed net!! Ironisch vind ik dat gewoon!

Gelukkig hebben we deze middag een lekkere warme maaltijd gegeten, want het zal nu toch redelijk laat zijn als we aan de kant zullen liggen.

Om exact 21 uur zaten onze koorden rond de bolders en veel honger en zin om iets klaar te maken is er toch niet. Hoplijk is dit de laatste keer dat we zolang en zo laat gevaren hebben!

ZATERDAG 10 JULI 2021

(regen, 19°)

Om 8u45 al onderweg en we zien wel war we stoppen. Oudenaarde, Kerkhove??

Uiteindelijk zijn we, achteruit, in de haven van Oudenaarde gevaren. Een mooi plaatsje met water en elc. Nu zijn we aan het twijfelen of we 1 of 2 nachten blijven.

We liggen juist om 11u30 vast dus de perfecte aperitief tijd. :-)

Met een paar kleine hapjes dan moet een mens 's middags niet te veel meer eten.

Hier zijn winkels genoeg, dus eten vinden we altijd.

Na het aperitief ons klaargemaakt om met de step Oudenaarde te verkennen. Leuk, maar i.p.v. eerst op een terras te belanden, hadden we beter eerst naar de winkel geweest. Niet dat we zijn blijven hangen maar het begon  te druppelen. Eerst nog even naar binnen gevlucht en onze stepjes afgedekt. Maar het werd steeds ergeren we zijn dan toch maar doorgereden. Met mijn kap op zag ik maar de helft, eigenlijk gevaarlijk, dus reden we nog een extra rondje in Oudenaarde, verkeerd op de kaart gekeken!!

Helemaal nat aangekomen en het is blijven regenen tot 17u30.

Daarna naar het frituurt op het einde van de haven. Dat was natuurlijk gesloten en bij de Italiaan een beetje verder was ook geen plaats. dus een wandeling tot in het centrum, alle tafels gereserveerd!

Gelukkig toch nog een frituur gevonden en direct terug naar de boot. Volgens mij zijn we alle twee een beetje onder de voet van het vaccin, om 8u20 lag ik al in mijn bed.

ZONDAG 11 JULI 2021

(zon, wolken, 21°)

Vlaamse feestdag!! Gelukkig willen de Vlamingen wel werken op een feestdag, in Frankrijk zouden we nu moeten blijven liggen.

Oudenaarde hebben we nu wel gezien en het is nog niet zo'n goed weer om een langere tocht te maken met de step. Dus varen we nog maar een stukje. (havengeld: 24 €)

Tegen 10u30 deden ze eerst het kleine brugje van de jachthaven open en daarna direct de grote in Oudenaarde. Dan kunnen we een beetje varen tot de sluis in Berchem en daarna een heel groot stuk tot aan de sluis van Herinnes. Daar achter de sluis zijn we aan de kant gegaan, kwestie van het laatste goede weer nog mee te pikken en een klein rondje (12 km) met de stepjes gedaan. Op ongeveer 10 km was er een cafeetje, maar dat was natuurlijk dicht en op de boot is het zoals gewoonlijk ook goed. We liggen hier goed, in de natuur met een lekker drankje en mét hapjes!! Zalig!

MAANDAG 12 JULI 2021

(regen, 23°)

Redelijk vroeg vertrokken vanmorgen want in Doornik, hopelijk is er plaats voor ons aan de nieuwe steiger, want we moeten terug een nieuwe batterijsleutel bemachtigen. Weet je nog, dat goedkoop stukje dat toen vervangen moest worden?! Dat is terug kapot! Marc had hier een zwaarder model in moeten zetten, nu met de nieuwe zonnepanelen komt er teveel power door!!

Voor de rest geven ze de komende dagen slecht weer en op 14 juli draait er in Frankrijk geen enkele sluis of brug, Nationale feestdag!!

Tegen 11u15 vast aan de steiger in Doornik, hoe mooi is die geworden!! Er zit zelfs een steiger tussen om te golven tegen te houden. Mét elec en water. Er lag nog één boot aan de kant, ook een "Stern" Dat wil toch lukken hé, we hadden vier jaar geleden met deze mensen al samengezeten in Mons, dus vanavond zal dat ook wel gebeuren :-)

DINSDAG 13 JULI 2021

(bewolkt, 22°)

Vanmorgen vroeg vertrokken, het was net geen acht uur. Een heel eind varen tot de eerste sluis in Frankrijk. Spijtig dat het zonnetje niet schijnt want het is hier mooi varen. Hopelijk mogen we zonder corona-test binnen, want ik ben wel 2x gevaccineerd, Marc nog maar 1x, maar dat is nog geen 2 weken geleden, We gaan gewoon proberen.

We hebben Valenciennes bereikt en ons vignet moeten we in de volgende sluis aankopen. Tot hiertoe geen corona-controle.

De haven is nog in aanbouw en alles splinternieuw, spijtig werkt de elec niet.

Gisteren zijn we, na de regen, nog een wandeling gaan maken in Doornik. Het is nog redelijk weer geworden.

In de namiddag heb ik de tijd maar nuttig doorgebracht met mijn haar bij te kleuren. Daarna hebben we ons aangekleed en zoals gezegd nog eens rondgegaan. We gingen op zoek naar iets om te gaan eten maar het was maandag en dan is er veel gesloten of weg na al de corona-perikelen :-(

Maar we hebben uiteindelijk iets gevonden "Au rive gauche" We hadden geluk dat er nog plaats was want het was volle bak, een voordeel als je op tijd komt!

We hebben een menuutje gegeten van 30 euro, eerst wijngaardslakken, dan een stukje zalm met bearnaisesaus voor mij en voor Marc een mix-grill. Op het laatste nog een creme brullee en onze maag zat overvol!

Vanmiddag toen we aankwamen in de haven was het ongeveer 14u30 dus was het hoogtijd voor ons aperitief met tapa's. (havengeld: 42 €)

Straks ga ik nog pasta carbonara klaarmaken met verse pasta. Hopelijk zal het lekker zijn :-)

Morgen kunnen we niet varen want dan is het 14 juli en dan wil geen enkele Fransman werken.

Hopelijk valt het weer mee want de zomer is ver te zoeken!!

WOENSDAG 14 JULI 2021

(regen, 20°)

Pfff! Wat een weer! Toch met de tram naar het centrum van Valenciennes om even rond te kijken. Het shopping center was wel open maar heel weinig te zien. Slecht weer en alle andere winkels zijn dicht. Even naar de carrefour en een koffietje en terug de tram op!! Op de boot is het gezelliger :-)

Spijtig genoeg liggen we hier vandaag vast door die feestdag want eigenlijk is het alleen weer om te varen. en dan hebben wij nog geluk!! In België en andere delen van Frankrijk zijn er overstromingen. Ik ben al blij dat ik deze route genomen heb! Het is zelfs te triestig weer om één of andere hobby te beginnen. Weer om voor de tv te zitten maar de satelliet werkt ook al niet :-(

DONDERDAG 15 JULI 2021

(wolken, 20°)

7u15!! En al los van de kant, we hadden het hier wel gehad. Zo'n triestig weer, dan is een mens snel uitgekeken op een stad. En uiteindelijk lagen we nog in een bouwwerf in de jachthaven en die beginnen 's morgens heel vroeg, hier is het duidelijk nog geen bouwverlof. Met zo'n weer kun je het beste wat varen, dan zie je tenminste nog iets.

Een beetje voor 11 uur zijn we de splitsing ingevaren richting Cambrai. Ineens smal water en kleine sluizen, even wennen. Aan de eerste sluis moesten we eerst aan de kant en op de sluis via de intercom een téléchargeur vragen. Ik op de kant, langs een graskant, want er was niets voorzien. Maar hij ging de poorten zelf opendoen, ik moest terug naar de boot en invaren, ondertussen ging hij een kastje zoeken?!

Toen we vastlagen en boven waren kwam een stem uit de intercom om het kastje in ontvangst te nemen. Als bij wonder lag een nu een kastje achter de klep die nu wel openging, de techniek staat voor niets! :-)

Vanaf nu moeten we bij het bord "Signal" op montant duwen en de bediening staat deze keer niet aan de kant maar ook op de afstandbediening. De blauwe stangen zijn hier zelfs afgebroken, veel makkelijker zo!!

Om 14u10 hielden we het voor bekeken, hopelijk nu echt de laatste keer dat we zoveel varen op één dag. Normaal een heel rustige kade uitgekozen. De bolders staan hier wel ongelooflijk ver uit elkaar en er is hier een ijverige Fransman met een bosmaaier zijn gras aan het afdoen.

Eerst even gerelaxt en dan met de step naar Cambrai. Mooi, groot centrum. Maar Marc is geen shopper, dus maar langs gereden. Dan naar de haven even kijken en daar op een klein terrasje tussen de locals, leuk.

Om 19 uur ging er een restaurant open dat ik op tripadvisor tegen kwam in de buurt van de haven, dus daar iets gaan eten.

Er stond, als suggestie, ris de veau op het bord en daar konden we niet aan weerstaan. Het was aan de dure kant, 33 euro, maar er was ook nog eekhoorntjesbrood bij. Dus hebben we dat maar besteld. De presentatie was top, de smaak was ook echt top, alleen de zwezeriken zelf waren veel te lang gekookt, dus taai, en niets gepleld :-§

Maar toch hebben we zo goed als het ging alles opgegeten en het heeft gesmaakt.

VRIJDAG 16 JULI 2021

(wolken, 20°)

Vanmorgen was het grijs weer toen we opstonden, hopelijk betert het eindelijk eens.

Tegen 10 uur, met het stepje natuurlijk, terug naar Cambrai, alleen. Een béétje winkelen.

Nog een paar kledingstukken gekocht maar vooral vanalles op te eten :-)

Toffe winkeltjes gevonden!

Terug aan boord, het was frisjes onderweg en dan zijn we maar vertrokken. We hebben wel wat sluizen te doen vandaag. Uiteindelijk zijn we tussen 2 sluizen aan de kade blijven liggen. Even iets gedronken en dan ben ik een eindje gaan wandelen, er is hier zowaar een bakker die morgen open is!!

In de voorlaatste sluis zat er iemand in het kantoortje, die wist ons te zeggen dat we maandag maar door de tunnel konden. We hebben de tijd maar Marc heeft zich deze namiddag wel verveeld zag ik. Ik had een boek om te lezen en daar kan ik wel van genieten! Om 8u40 lag hij al in zijn bed, spijtig. Hij ziet altijd zo uit naar een rustige vakantie maar eigenlijk is dit voor hem té rustig, hij mist contact!!

ZATERDAG 17 JULI 2021

(zonnetje, wolken, 20°)

Wanneer gaat het nu eindelijk mooi weer worden!! Vanmorgen wakker geworden onder een grijze lucht. Ze geven beterschap, maar dat zeggen ze al een paar dagen en dat schuift steeds op.

Toch een heel ander gevoel als het echt goed weer is op deze kanalen. Dan pas is het dat echt ontspannende vakantiegevoel.

Later is het toch nog goed weer geworden en we hebben genoten van eens een dagje aan de kant met mooi weer.

Tegen 's avonds was er geen wolkje meer aan de lucht.

Nog wat met mijn houtblokje bezig geweest, gaan wandelen, een tochtje gemaakt met de step en artisjokken klaargemaakt. Toch een beetje bezig geweest :-) en 's morgens ook nog de bashen afgewassen!!

ZONDAG 18 JULI 2021

(zon, 27°)

Vandaag nog een stuk varen tot voor de tunnel, zodat we maandag klaarliggen.

Volgens mij gaan we alleen zijn of met 2. Het is hier ongelooflijk rustig wat boten betreft!! Er is er ons toch al ene voorbijgevaren!! :-)

Omdat het zondag is, beginnen de sluizen maar om 9 uur. Maar we waren om 7u20 al op. Marc had geen zin in een gekookt eitje dus geen traditioneel zondag ontbijt.

Het licht aan de sluis sprong zelfs om 3 minuten voor 9 uur al op groen, dus direct de sluis geactiveerd want we lagen toch te wachten. Zalig weer is het al, volop zon en tot hiertoe geen windje.

We zouden ineens varen tot de wachtplaatsen van de tunnel, dat zijn 7 sluisjes.

Zonder 1 probleem zijn we door de sluizen gegaan en ik dacht dat er nog een stopplaats was bij "agent du rame", stond in onze boek, om aan te melden voor de tunnel.

Er was van een stopplaats niets meer te zien, dus verder naar de wachtplaats. Buiten een redelijk slechte lage kant en de bolders veel te ver uit elkaar, was er echt niets te zien en we waren hier al om 12 uur!!!

Het was een heel gedoe om hier aan de kant te geraken met de stepjes en in de directe omgeving was niets te beleven volgens google earth. Dus zijn we maar aan boord gebleven en hebben we gewoon van het prachtige weer genoten.

Toch belangrijk om weten, blijf in Honnecourt liggen en vaar 's morgens die 2 laatste sluizen tot voor de tunnel!!

MAANDAG 19 JULI 2021

(zon, 29°)

Heel vroeg wakker door de warmte in de slaapkamer. Buiten is het nochtans zalig fris. Maar omdat hier geen elektriciteit is hebben we de airco niet opgezet. Het was hier gisterenavond zo zalig rustig, dat wilden we niet verstoren met onze groep.

Nu is het afwachten wanneer die trekboot hier zal aankomen. Ik wist helemaal niet dat de afspraken al op de sluis "Crévecouer" gemaakt moesten worden. Maar daar hadden ze al wel gezegd dat het maandag ging worden.

We hadden van iemand anders gehoord dat zij tegen 9u30 door de tunnel waren gegaan en kijk! Om echt stipt om 9u30 kwam de trekboot vanachter de hoek.

We waren met 2 en wij waren de grootste, dus eerst wij en we kregen de koorden van de trekschuit. Makkelijk, dan zijn de koorden zeker juist van lengte.

De Nederlander achter ons moest heel zijn overbouw afbreken en hij begreep niet echt goed hoe hij zijn koorden moest leggen. Er zijn toch weinig Nederlanders die een beetje Frans spreken :-)

Maar tegen 10 uur hingen we vast en zijn we vertrokken. Dat ging allemaal perfect maar je bent toch alert dat je niet tegen de kant botst. Na ongeveer 2 uur ben je erdoor. Je moet dan gewoon de koorden losgooien en doorvaren.

De rekening komt dan later wel. (tegen het einde van 2021 hadden we trouwens nog steeds geen rekening)

Het is hier echt mooi om te varen maar er staan hier overal maar weinig bolders en al zeker niet voor jachten. De volgende tunnel van ongeveer 1 km moet je zelf doorvaren, maar Marc weet perfect hoe je dat moet doen!!

Langs de kant van de balken hang je 1 of 2 blokken en die hou je tegen de kant met de achterkant een beetje van de balken. Dan moet ik alleen in de gaten houden of er af en toe geen balk van tussen is, dat kan al eens gebeuren. Dan geef ik dat door, Marc gebruikt dan heel even de boegschroef en dat gaat perfect!!

Als je die 2 tunnels uit bent, wil je toch even aan de kant om uit te rusten, want je bent toch heel de tijd geconcentreerd bezig. Aan de andere kant lag een boot te wachten op groen licht. Dit was de boot van Manolito, een vriend van Jan, die we al volgenden via Facebook. Leuk om de mensen eens in levende lijve te ontmoeten :-)

Spijtig was het een hele korte ontmoeting want ze kregen groen licht voor de tunnel.

Wij ook verder en Marc wou dan toch graag ineens naar Saint-Quentin. Een paar plaatsen laten liggen, spijtig genoeg, de kade in het centrum zat vol met vissers en Marc ging door omdat hij ervan overtuigd was dat er plaats zou zijn in de haven. Ik wist dat die kant héél klein zou zijn en inderdaad, hij moest nog verder!!

Toen was ik, moet ik eerlijk toegeven, toch een beetje boos. Maar dat was eerder van vermoeidheid dan wat anders. Want ik moet wel de koorden hoeden in de ene na de andere sluis en in de volle zon!!!

Na Saint-Quentin is er juist een stuk van 7,5 km voor de volgende sluis en hier gingen we zeker stoppen.

We vonden daar 1!! boldertje, maar gelukkig ook een paal. Nu beweegt dat water hier bijna niets, want er zijn geen boten, maar je weet toch nooit.

Nog een gezellige avond gehad met de nodige Ricard om de vermoeidheid weg te spoelen. :-)

DINSDAG 20 JULI 2021

(zon, 27°)

Tegen 11 uur met de step naar Saint Quentin, platte weg naast het water, ongeveer een zevental km, de brug over en dan steil omhoog de stad in. Ik heb maar even meegetrapt want ik wou ook nog die 7 km terug!

Rustige, mooie en vooral propere stad waar veel te zien is.

Eerst op een leuk terrasje een aperitief, nog wat rondgewandeld en dan iets zoeken om te eten. En op de markt was een restaurant met de naam "Le Petit Chef", daar konden we toch niet voorbij want onze kookclub heet "Les Petits Chefs" en het menu zag er ook nog aantrekkelijk uit.

Marc liet zich weer verleiden door een voorgerecht, ik nam iets met chévre en dit was een klein slaatje met een buideltje van filodeeg waar onder andere geitenkaas in zat. Heel lekker!! Die fransen weten toch hoe je een vinaigrette moet maken.

Als hoofdgerecht kreeg ik een ongelooflijk lekkere risotto met gebakken zalm. Wat heeft mij dat gesmaakt!! Marc heeft daar de gegrilde ham ontdekt. hij kon het ook niet laten om nog een cafe garni te nemen en ik moest hetzelfde doen. Nochtans had ik echt genoeg maar ik ben makkelijk te overhalen :-)

Na veel te veel gegeten te hebben had ik nog maar voor één ding zin, terug naar boord en met mijn benen omhoog!!

Voor de rest van de dag niet veel meer uitgestoken, rond 5 uur ben ik nog even met de step, 3,4 km verder naar het haventje van Seracourt gaan kijken.

Heel die arm is volgroeid met lange slierten groen, spijtig, mooie steiger met water en elec maar je geraakt er niet.

Als we nu nog vooruit in en uit de haven konden maar dat is te smal en achteruit is geen optie, dan moet je af en toe bijsturen met de boegschroef en die wil je niet gebruiken tussen al dat groen. Hopelijk vinden ze hier in de toekomst een oplossing voor want dit wordt echt een probleem. En hopelijk kunnen we dit buiten België houden!

WOENSDAG 21 JULI 2021

(zon, 29°)

Vandaag nationale feestdag van België!

We zullen er straks ene op drinken :-)

Vanmorgen moesten we bellen voor de sluis te bedienen met al dat groen dat tegen de deuren plakt. Natuurlijk nemen ze niet op maar als bij wonder stond hij er 10 min. later wel.

Nu waren we op zoek naar water en een vuilbak, en de sluiswachter doet zijn best om engels te spreken maar ik verstaan zijn frans veel beter.

Water hebben we getankt uit het huisje van de VNF, gratis. Maar een vuilbak, dat is niet gelukt.

DONDERDAG 22 JULI 2021

(zon, 29°)

Nog 2 dagen zalig weer, dan geven ze onweer en keert het tij, we zien wel.

Gisteren op ontdekking geweest in het dorp. De beenhouwers zijn hier dicht, vakantie. Dus dan maar naar de supermarkt en op een heel klein terrasje een pintje gedronken van de grote dorst.

Vandaag zijn we om 9u30 vertrokken en daarvoor toch al naar de markt geweest. Als ik niet gevraagd had waar ze stond hadden we ze nooit gevonden! Er stonden toch 5 kramen en daar was dan nog een matrassen en één glaskraam bij. Maar we hebben verse groenten en de bakker was wel open. Nu nog vlees vinden, we zien wel, ik trek mijn plan met wat er nog in de diepvries zit.

Dus normaal vandaag de eerste sluis door van kanaal de l'oise à l'aisne, sluizen van 5m05 breed i.p.v. 5m60.

Even aanpassen.

Tegen 12u20 lagen we aan de kant over de haven van Chauny, ziet er een leuk dorp uit. En we liggen eindelijk bij een ander jacht, Nederlanders, zodat we toch eens een praatje kunnen maken. Deze mensen zeiden dat dit zowat het gezelligste dorpje was tot hiertoe, dus dat gaan we zeker verkennen.

Op dit laatste stuk zijn we op een uur tijd 2 spitsen tegengekomen, dat zijn er 2 meer dan op heel het kanaal!!

Hopelijk wordt het nu niet te druk. :-)

Het had gekund dat we vandaag nog de eerste sluis van 5m05 gingen doen maar we zijn blijven liggen.

Straks hopelijk een gezellig terras en een kleinigheidje eten.

Chauny is een heel mooi stadje! Gezellig en verschillende terrassen!!

Nog een mooie slager gevonden waar we een hele voorraad aangekocht hebben, het zag er allemaal zo goed uit!!

Veel hapjes ook maar ook een prachtig stuk rundvlees.

Maar omdat hier vlakbij de haven een goed restaurant was volgens tripadvisor "Le Syracuse" zijn we maar iets gaan eten, hier was nu iets te zien!!

En het was lekker, amai!! Je kan hier voor weinig geld, uitgebreid en lekker eten!

VRIJDAG 23 JULI 2021

(zon, beetje wolken, 27°)

Iets frissere wind deze morgen, het is ook de laatste dag echt goed weer volgens de voorspellingen. Spijtig, een mens is dat snel gewoon.

Om stipt 9 uur zijn we vertrokken, weer een andere kanaal in, canal du l'oise à Ll'aisne.

Hier hebben we al gevaren maar dat is al een tijdje geleden.

Veel groen en hier geen wind.

Om 15 uur aan de kant in Pinon, dat was tijd want hir is het geconcentreerd varen. Juist achter de hoek is een carrefour, wel makkelijk om alles eens bij te vullen.

Voor de rest zijn we niet van boord geweest en een rustige avond gehad. Een geweldige cote à l'os gebakken van de slager in Chaunny, lang geleden dat ik nog zo'n lekker vlees heb gegeten.

's Avonds kwam er nog een Nederlandse spits aan en we zagen dat die wilde stoppen, maar hij zag nog niet onze richting uit, echt kompleet negeren!! Als hij iets had gezegd hadden we met plezier ons een beetje verlegd. Nu is hij aan de overkant gaan liggen, voor hem natuurlijk gelijk want daar stonden ook bolders voor de beroeps en deze kant is eigenlijk voor de jachten. En hij vertrekt morgenvroeg waarschijnlijk toch heel vroeg.

ZATERDAG 24 JULI 2021

(zon, wolken, 24°)

Vannacht hadden ze onweer en regen voorspeld. Rond 12 uur wel donder en bliksem maar de regen zal ergens anders gevallen zijn, gelukkig!

Zoals verwacht is de spits vroeg vertrokken, dus dar zullen we geen hinder van ondervinden. Zo'n geladen spits gaat niet zo snel vanwege de diepte en als je daar dan achter sukkelt.

Om 9u50 waren we al door de eerste sluis, alhoewel "al". Heel laat voor ons begrip.

Nog 3 sluizen, een tunnel en daarna nog 4 sluizen. Ik denk niet dat we dat gaan halen tegen 15 uur. Maar de sluizen gaan tot 19 uur. Morgen, zondag, misschien eens blijven liggen?

Nu varen we door het "Foret de pinon" tussen de bomen, nog maar eens! Spijtig dat je op zijn minst geen zicht hebt langs 1 zijde, want het landschap is hier eigenlijk heel mooi.

Aan de laatste sluis voor de tunnel aan de kant om ons middagmaal te nuttigen, goede gewoonte om even een break te houden, je komt dan alleen wat later toe aan de stopplaats om te overnachten, maar meestal ga je dan ook niet meer van boord, allee, wij toch niet.

En dan een tunnel van 2,350 km. Dat ging heel vlot, ik denk ongeveer 35 min., we moesten alleen bijna 50 min wachten omdat er 2 spitsen van de andere kant kwamen. En de 4 sluizen aan de andere kant gingen wel heel vlot, die gaan allemaal vanzelf open als je eraan komt, handig als er geen andere boten zijn natuurlijk :-)

Spijtig genoeg lag er een redelijk groot jacht aan de steiger in Borurg at Comin. Gelukkig lag er een ponton van de VNF achter, dus wij daaraan vastgemaakt, want hier staat een sterke stroming. Achter ons is een afwateringsstation en ik denk dat ze het teveel aan water dat de laatste tijd uit de lucht gevallen is hier laten wegstromen, gelukkig nu tegenstroom.

ZONDAG 25 JUNI 2021

(zon, regen, 24°)

Vanmorgen redelijk vroeg vertrokken, de sluizen beginnen maar om 9 uur maar we hebben nu eerst een stuk van ongeveer 20 km zonder sluizen. Ook al eens aangenaam. Rustig gevaren, met een beetje tegentij, dan de sluis in die bediend werd. Daar moesten we onze afstandsbediening afgeven. Als we de eerste sluis van Canal de l'aisne à la Marne invaren, die vanop afstand bediend wordt, zitten we in heel ander water. Het kanaal ziet er hier helemaal anders uit, we zijn hier trouwnes nog nooit geweest, het water heeft een zwembad-kleur, echt!! Volgens mij is de ondergrond volledig kalk en daar groeien moeilijk planten op. Proper onderhouden, mooie sluizen.

Alleen een beetje smal en onstuimig.

De volgende sluizen worden bediend met een stang die over het water hangt en als je voorbij vaart moet je die een kwartslag naar rechts draaien en dan wordt de sluis automatisch in werking gesteld.

We hadden wel wat zijwind door de open vlaktes, maar wel een mooi zicht deze keer. :-)

Na de vijfde sluis aan de kant, rond 13 uur, we waren vroeg onderweg. Ik ben rond een uur of 5 nog even rondgereden met de step, naar het volgende dorpje, zo herinner ik mij de champagnestreek, mooie huizen en alles super proper!

MAANDAG 26 JULI 2021

(wolken, 22°)

Vanmorgen om 7u15 al onderweg. Heel rustig tot hiertoe en geen wind. Ik dacht dat ik wel nat zou worden onderweg maar ik had de eerste 4 sluizen geluk en dan was er een stuk van 12,5 km

En daar je hier maar 6km/u mag varen  ben je daar toch even zoet mee.

Ondertussen had ik de boot vanbuiten een beetje opgekuist zodat we met een propere boot toekomen vandaag.

Bij de laatste sluis lagen 2 woonboten, waarvan we een vislijn meehadden, en die zeiden dat er geen plaats in de jachthaven was, doeme!!

Maar we hadden geluk, als wij de sluis uitkwamen lag er een grote te wachten en we denken dat die aan de kant lag waar wij dan nog een plaats gevonden hebben. Het was aan de kade en geen electriciteit, of we moesten een kabel leggen van meer dan 50 m., maar betalen mochten we wel!!

Tegen 13 uur lagen we vast en hopelijk kunnen we hier een paar dagen blijven. We zijn in ieder geval al terug gedraaid richting België

Spijtig dat het geen standvastig weer is, dat is eens zo leuk om dan met de step op ontdekkingstocht te gaan. Het moet van mij zeker geen 38° zijn maar af en toe regen dat is ook maar niets! En de komende dagen geven ze kwakkelweer.

We hebben dan maar een lekker aperitief met bijhorende hapjes tot ons genomen :-)

Ik denk dat we voor de rest niet zo heel veel gaan doen. Hopelijk krijgen we hier nog contact met mensen die hier ook in de haven liggen.

DINSDAG 27 JULI 2021

(regen, 24°)

Ja, het goede weer is hier ver te zoeken. Natuurlijk de optimale kans om 'eindelijk' eens iets aan de boot te doen. Tegen 12u30 gingen we het dorp verkennen en kijken of "Chez Coco" niet open was. Spijtig genoeg klopten de uren op internet niet of was het voor altijd dicht.

Toch maar terug naar de boot en de stepjes op om 5 km verder bij "Francois" iets te eten. 33,50 euro voor een menu met wijn voor 2 personen. Dan weet je dat je niet zo heel veel moet verwachten. Het heeft gesmaakt maar meer ook niet. En de terugweg was héél nat!! Gelukkig is het niet echt koud maar dit is zeker geen Franse zomer!

En de eerste 14 dagen blijft de weersvoorspelling niet zeker.

Tegen 14u45 waren we terug al aan boord en we maken er toch nog een gezellige dag van.

De boot 'Elize' ligt hier ook, dit zijn mensen die 2 jaar gelden samen opgetrokken hebben met Joske en Francis.

Een babbel mee gedaan maar spijtig genoeg konden ze niets komen drinken want ze vertrokken met de auto naar België.

WOENSDAG 28 JULI 2021

(zon, wolken, droog, 23°)

Droog, maar nog wel zwaar bewolkt. Omdat ze vandaag geen regen voorspellen gaan we met de bus naar Reims.

Voor het stepje is het te slecht weer want het is zeker 9 km enkel en de bus stopt hier voor de deur.

Alleen heb ik nog nooit zo'n rare busrit gehad, we kwamen 2x voorbij onze opstapplaats want we reden eerst naar de eindhalt, dan op en af de autostrade, dan weer hele kleine wegjes en door een industrieterrein en na 1 uur stonden we in Reims. Met de step was dit max 20 min. geweest :-) Maar ja, in de bus krijg je geen pijnlijk achterwerk!

We zijn toch als echte toeristen een kijkje gaan nemen in de kathedraal, maar verder gewoon een beetje rondgewandeld, een paar terrasjes en iets gaan eten. Niet de juiste keuze maar het was warm :-) (ik had voor 1 keer Marc eens iets laten uitkiezen)

Dan op zoek naar een goede slager want we wilden vanavond graag het fonduepotje op ons achterdek nog eens gebruiken. 1! slager gevonden die open was maar naar Franse normen was die super-duur en eigenlijk niet het topvlees dat we verwacht hadden. De kipfilet had zelfs een hele rare structuur, volgens mij was dat kalkoen en anders een hormonenkip.

Daarna terug een half uur wachten op de bus want die uurregeling klopt hier langs geen kanten. Dan is het in Antwerpen een stuk beter,dat mag ook al eens gezegd worden.

Dus 's avonds fondue, nadat ik toch nog eens naar de supermarkt gegaan ben.

Ik heb dan toch ook een fles Champagne van de plaatselijke wijnboer gekocht ondanks ik hier in 3 dagen geen enkele druif gezien heb! We zijn dan ook niet echt op verkenning geweest met ons stepje.

In Reims hebben we toch 1 glaasje Champagne gedronken (8,5 euro) maar hij was niet superlekker.

DONDERDAG 29 JULI 2021

(zon, wolken, 23°)

Redelijk veel zon vanmorgen maar dat zal niet voor heel de dag zijn. We zijn om 9 uur dan toch maar vertrokken, een leuke haven, supermarkt. Maar geen contact met andere mensen in de haven. In het dorp was ook niets te zien en daarom kiezen we om dan ergens anders nog een dag extra te blijven liggen. Misschien als het weer eens zo aangenaam is dat we met plezier met de stepjes rond kunnen toeren.

Voor mij is het alleen maar belangrijk dat het droog is maar voor Marc mag het dan ook nog eens lekker warm zijn als je rondrijdt.

Dus nu zijn we terug richting België aan het varen en we moeten langs Canal du Nord om niet volledig dezelfde weg terug te moeten. Canal des Ardennes is weeral gestremd en je wil nu toch nog niet op de Maas varen. Met al die overstromingen wil je al die ravage niet zien en ook geen grote stukken die in het water drijven tegenkomen.

De Samber doen we later wel eens een keer nadat we al de verhalen van dit jaar gehoord hebben. De mensen hebben daar ook 10 dagen vastgezeten en daar zal misschien ook veel vuil drijven. We hebben al horen zeggen dat er zelfs terug baggerwerken moeten gebeuren.

Vandaag zijn we tot in Loivre gevaren en op ontdekking met de stepjes tot ook het volgende dorpje, waar eigenlijk ook niets te zien was. Wel hele mooie dorpjes en heel proper maar zonder terrassen of winkels. Een prachtige omgeving om door te cruisen, spijtig dat de zon af en toe verdwijnt. Dan maar uitgebreid hapjes eten (heel de avond) en op tijd in ons bed.

VRIJDAG 30 JULI 2021

(zon, wolken, 24°)

Nog steeds veel wolken met af en toe de zon, Marc is helemaal gefrustreerd omdat hij nog steeds niet heeft kunnen ervaren hoe de nieuwe zonnepanelen het in de beste condities nu eigenlijk doen. Hopelijk komt dit goed want de komende 10 dagen geven ze eigenlijk wel wat regen :-( Het zijn geen zomers meer!!

Om 7u45 waren we al van de kant want er kwam een geladen schip aan, dus wij algauw voor want die ging maar 4,5 km/u.

Nu gaan we nog 5 sluizen op dit kanaal nemen, de laatste van 5,05 m en stoppen in Berry-au-Bac. Dat zag er ons een mooie kant uit om te liggen en vandaag geven ze nog zeker droog weer en dan kunnen we nog een tochtje maken. Het zijn hier allemaal kleine dorpjes dus we zien wel of we misschien toch nog een wijnstok kunnen ontdekken. :-)

Daar neem ik dan zeker een foto van! Het is een unicum, Marc zegt dat ze de druiven hier importeren :-)

We moesten uiteindelijk achter de sluis aan de kant, wat zeker geen straf was, want er lagen al 2 boten aan die mooie kant en met een beetje rond te kijken activeerde de sluiswachter zijn sluis voor ons om in te varen.

Er lagen ook achter de sluis 2 jachten maar hier was plaats genoeg en heel rustig liggen met een mooi uitzicht.

ZATERDAG 31 JULI 2021

(beetje zon, wolken, regen, 22°)

De mensen uit Brugge die achter ons lagen hadden gezegd dat er vandaag een grote rommelmarkt was, dat konden we niet laten liggen! Dus zijn we maar even gaan kijken. Maar spijtig genoeg was er nog niets te zien. Het begon maar om 14 uur denk ik. Niet zoals bij ons dus! Marc deed ons vuil nog naar de sluis en dan zijn we maar vertrokken. Tegen 10 uur waren we richting Bourg et Comin, hopelijk deze keer tegen de steiger, dan kunnen we eens deftig opladen en steek ik ineens, als er ook water is, een wasmachientje in.

Nu we toch zo vroeg vertrokken zijn zouden we die 4 sluizen en de tunnel ook nog kunnen nemen maar ik zou ook eens graag in Bourg et Comin liggen. De steiger was volledig vrij maar onze buur van gisteren kwam er ook aan en die is ook 23 meter, dus onze voorkant een deel over de steiger en dan moet dat wel lukken. Direct aan de electriciteit en water hebben we ook gevuld. Dan zijn we daar ook weer gerust in.

Ik twijfel om toch een ritje met de step te maken, het is nog droog weer! Allee, toch tot vanavond?!

ZONDAG 1 AUGUSTUS 2021

(zon, wolken, 24°)

Vandaag de vier sluizen en de tunnel. Het ging heel vlot en de tunnel hebben we aan zeker 6 km/u doorgevaren.

Dan is er de steiger aan het meer en daar lagen 2 jachten. Toch maar geprobeerd om daar nog bij te geraken en we lagen bijna voor de helft achter de steiger maar daar stond nog een bolder op de kant dus lukte het toch nog.

Op de site gekeken naar het restaurant om de hoek en direct gebeld voor 's avonds uit eten te gaan. Wel, ze waren uitzonderlijk op zondagavond gesloten! Marc vroeg niet om dan direct 's middags en hij wou toch even gaan kijken. Onze kleren gewisseld en het zat natuurlijk helemaal vol :-( Wel onthouden voor de volgende keer, op tijd bestellen want als het vol zit, dat betekend meestal dat het ook heel goed is!!

Terug naar boord, een beetje teleurgesteld, Marc een beetje boos en de Flammenkuche direct in de oven gezet.

Ondertussen was er nog een tjalk naast ons komen liggen, Nederlands, jonge mensen me t2 kleine kinderen. Ze vroegen achter stroom maar dan moesten ze toch even wachten, er konden maar 2 mensen stroom nemen en wij hadden tenslotte de 7 euro voor de stroom betaald. Gaven we de mensen nog een Ricard, braken de kinderen nog een glas ook :-§, weer een ricardglas minder.

Wij zijn dan gewoon aan boord gebleven en Marc heeft "niets" gedaan, ik heb nog wat aan mijn houtsculptuur gewerkt maar deze keer met de dremel, ook leuk maar dat zoemgeluid kan je niet langer dan een uurtje volhouden. Volgende keer met muziek in mijn oren :-)

MAANDAG 2 AUGUSTUS 2021

(regen, 20°)

Het weer gaat veranderen, ze geven regen en ook een stuk frisser. We hebben vandaag eerst een beetje geklust en soep gemaakt en tegen 11u15 zijn we uiteindelijk vertrokken. Als het nu beter weer was had ik toch nog een dag blijven liggen en een tripje met de step gemaakt. Het is de derde keer dat we hier liggen en hier hebben we nog niets van de streek gezien. Maar ik heb met Marc afgesproken, nu het hier in Frankrijk wat slechter weer is, een beetje door te varen en in Belgie ergens een weekje te blijven liggen. Maar wij zeggen zoveel en plannen zoveel :-)

Tegen 17 uur lagen we aan de mooie kade aan Guny. Echt een mooi, propere pic-nic  plaats.

DINSDAG 3 AUGUSTUS 2021

(wolken, 20°)

Vannacht heeft het ongelooflijk hard geregend, hoplijk is alles er in één keer uitgevallen!

Tegen 9u30 vertrokken, 10 km tot de laatste sluis op dit kanaal. Vanmorgen eerst een wandelingetje naar de bakker, gesloten!! Maar ls ik wat aan het rondkijken was zag ik ineens een broodmachine staan, een baguetten-machine!! Gelukkig had ik een beetje nikkel bij :-)

Nu het laatste stuk op dit kanaal met ongelooflijk veel overgroei van de bomen, spijtig!

Gisteren 4 spitzen tegengekomen maar gelukkig juist op de goede stukken. Vandaag iets minder geluk en toch een beetje de bomen in. Het is uiteindelijk maar bij die ene gebleven en jachten hebben we al helemaal niet gezien.

Het kanaal uit en naar links, op google-earth zag je daar net een boot liggen, dus er waren bolders. Dit is maar een drietal km van Shaunny en kunnen we terug naar die goede beenhouwer. Spijtig genoeg stonden die bolders wel heeeeel ver uit elkaar dus nog een beetje verder. De eerste plaats waar we konden stoppen was aan de eerste sluis, St. Hubert, dus aan de kant, ons frans brood met de verse soep en lekkere rilletten van gans.

Alles opgeruimd en Marc stelde zelf voor om toch maar eens met de stepjes rond te rijden. Toch maar die 8 km naar Shaunny lags het water. Een rechte saai weg maar het weer viel wel even mee. Even wat winkels kijken en op hetzelfde terras als vorige keer weer een frisse Stella gedronken.

Dan naar een winkeltje met allemaal Asiatische gerechten, spijtig genoeg was de slager ondertussen op vakantie en op dat moment begon het ook nog eens te gieten!!! Marc direct naar de stepjes om die te overdekken want tegen zoveel water kunnen die niet!! Dan maar zelf ook gaan schuilen achter weer een Stella.

Toen het over was toch maar het risico genomen om terug die 8 km naar de boot te rijden en ziedaar, 2 min voor het begon de regenen stonden wij en de stepjes aan boord.

Vanavond geen dikke biefstuk van de super-slager maar een Chinese rijsttafel :-)

WOENSDAG 4 AUGUSTUS 2021

(wolken, mist, 20°)

Vanmorgen vroeg wakker want we gingen op tijd vertrekken om misschien al een groot stuk van Canal du Mord te doen, was het toch potdichte mist zeker!? Dan hebben we maar een vers gekookt eitje gegeten dat we aan de sluis gekocht hadden. Lekker zeg! En gisteren hebben we er nog 6 gekregen van de mensen die hier naast aan de sluis wonen, gewoon omdat hun katje bij ons aan boord gesprongen was. Tegen dat we klaar waren en de mist opgetrokken kwam er natuurlijk een geladen spits aan en moesten wij nog wat langer wachten. Tot in Peronne geraken we vandaag toch niet meer dus hebben we de tijd, gelukkig, want we moesten nog 2 jachten een schudding laten voorgaan, allée, moeten!?

Tegen 10u30 waren we die eerste, St. Hubert, uit en waren we terug onderweg.

Mooi water, zonder bomen, voor 10 km!

En dan de laatste sluis op dit kanaal, lagen we te wachten en op de afstandsbediening te drukken, bleven de deuren aan de buitenkant gewoon openstaan. De eerste keer dat een sluis niet gewoon werkt. Dan maar aan de kant en Marc naar de parlofoon. Ze konden dit euvel zelfs gewoon vanop afstand oplossen, dus veel tijd heeft dat niet gekost. Dan waren we in Pont L'eveque, ik had mij dit helemaal anders voorgesteld, donker en industrie. Ik weet niet hoe ik daar op kom maar het is gewoon een rustig stadje en op de splitsing staat zelfs een restaurant/cafe, met terras!! En dat de hele dag open is!! Wij achter de hoek direct aan de kant vastgemaakt, gelukkig stonden er nog goede bolders en een vangrail.

Lekker een pintje gaan drinken en een eenvoudige maaltijd. Er waren zelfs petit frituurkes bij, lang geleden dat ik ze nog eens gegeten heb en dat heeft gesmaakt!! Petit frituurkes zijn hele kleine gepaneerde en gefrituurde visjes, met een tartaarsausje  en veel zout, super-lekker :-)

DONDERDAG 5 AUGUSTUS 2021

(zon, wolkjes, 20°)

Nu begint onze toch dus over het Canal du Midi, ik wou op tijd vertrekken want er lagen voor ons 2 jachtjes die om 8 uur gingen doorvaren, maar als we nog later doorvaren en we de pech hebben dat er nog een beroeps voor ons is?!

Om 8u10 waren we de eerste 2 hoge sluizen al door, 6 meter naar boven, dat is 3 keer mijn koord verpakken. Lukt goed, nu hebben we al wat meer ervaring en we liggen in deze 2 alleen, leuk!

Nog 2 tot de eerste kleine tunnel en nog 3 sluizen tot Peronne. Normaal is dat het doel voor vandaag.

Om 10u50 de kleine tunnel door, nu zijn er nog 3 sluizen, naar beneden, maar er ligt wel zo'n 10 km tussen elke sluis. Dus dat wordt genieten van het varen. Maar na de tweede of derde hadden we pech, er vertrok net een spits voor ons, waar we wel mee in de sluis pasten maar hij vaarde maar 6,10 km/u.

En op den duur begint dat wel tegen te steken. We moeten nog naar de winkel geraken in Peronne!! Mijn ijskast is zo goed als leeg!!

Voorbij steken is ook geen optie want er ging voor ons nog een grote van 75 meter en daar geraakt niks mee bij in de sluis. Hopelijk vinden we een goed plaatsje in Peronne want restaurantjes zijn er genoeg. Tegen 16u10 lagen we "eindelijk" vast. Ik moet zeggen dat ik er genoeg van had! Nu omkleden en naar de winkel!

VRIJDAG 6 AUGUSTUS 2021

(regen, 20°)

Gisteren een beenhouwer gevonden, rare kwibus was dat!! Er was ook nog een kruidenier maar daar heb ik alleen verpakte spullen gekocht en heel goed naar de datum gekeken. Terug naar boord om alles weg te zetten nadat we op een leuk terrasje onze aperitief al hadden gedronken. We waren ook een degelijk restaurant tegengekomen dat om 19 uur open ging. Maar terug op de boot merkte ik dat Marc niet graag terug ging voor de avond want de boot lag daar op een verlaten plaats, helemaal alleen maar wel in het zicht vanop de brug. Heb ik zijn goesting maar gedaan en zijn we niet teruggereden en hebben we allerlei aperitiefhapjes gegeten van die kwibus. Lekker!

Ik had een fles cava opengedaan en heb die op mijn gemakje helemaal leeggedronken, pfff! ik voel het!! :-)

Vanmorgen ook enorm wakker geschrokken door een serieuze boenk van de boot, er was een fender weggezakt en doordat er een geladen boot passeerde met de stootrand tegen de kant, een heel stuk eraf, Marc weet weer waar hij kan aan werken.

Uiteindelijk zijn we maar tegen 9u30 doorgevaren, eerst 5 sluizen omhoog, ongeveer 6 m en daarna een tunnel van 4,35 km met in het midden een stopplaats om eventuele tegenliggers voor te laten. En achter de tunnel nog 7 sluizen naar beneden. Ben benieuwd waar we gaan stoppen.

De tunnel ging in onze ogen heel vlot en we moesten niet wachten in het midden, groen licht!

Kwamen we eruit gevaren, lag daar een pousseur (2 spitsen aan elkaar) te wachten en begon die mens ons daar uit te schelden!!! Wij hadden een uur inde tunnel gezeten en hij was NIET met vakantie!!! Hij moest werken!!!

Roepen dat die deed, en hoe harder ik moest lachten van verontwaardiging, hoe harder hij riep!!! Amai!

Dat hij roept naar de VNF, zij hadden ons groen licht gegeven!!

En aan de andere kant van de tunnel was het ook nog eens slechter weer, donkere lucht, wind en regen.

Normaal zouden we stoppen in Marquion maar de steiger lag vol. Dus dan nog maar een stukje verder ondanks dat het al vijf uur gepasseerd was. Het is ons in ieder geval gelukt om in 2 dagen het Canal du Nord door te gaan. Zelfs verder dan we gepland hadden :-)

Na de laatste sluis aan de kant tussen de spitzen. Marc al direct op wandel om te zien wie hier allemaal lag. :-)

ZATERDAG 7 AUGUSTUS 2021

(licht bewolkt, 20°, later onweer)

Wakker geworden met een zalig zonnetje. We blijven hier liggen en gaan deze morgen naar een grote Leclerq zo'n 5 km van hier. Het wordt tijd dat we nog eens wat verse groenten kopen en onze ijskast eens terug aanvullen. Straks geven ze hevig onweer met veel regen en dan wil je niet onderweg zijn. Normaal komen Stijn en Tim langs vanuit het zuiden met de mobilhome. Ze gingen vandaag bellen om te horen waar we lagen.

Maar dat zal dan uiteindelijk morgen worden, anders moesten ze teveel km rijden en zij moeten ook maar woensdag terug thuis zijn. Die grote winkel was een uitdaging, je laat je snel verleiden om veel te veel mee te nemen :-)

ZONDAG 8 AUGUSTUS 2021

(zon, wolkjes, 22°)

Vanmorgen dan toch terug naar die grote winkel om een mooi stuk vlees te gaan halen. Een kwestie van genoeg eten te hebben als de gasten komen :-)

Ook de boot vanbinnen nog eens opgekuist want het stof valt hier even snel als in Antwerpen.

Toen ik naar Leclerq was heeft Marc al de vloeren gedweild, die is goed bezig!!

Vandaag is het droog, maar veel wind. En volgende week geven ze eindelijk terug een beetje zomerweer!

Tegen 16 uur waren "de jongens" daar, gezellige avond gehad en wederom een prachtig stukje vlees kunnen bemachtigen. Vaux-filet, dat vlees in Frankrijk ga ik ongelooflijk missen!!

MAANDAG 9 AUGUSTUS 2021

(regen, 19°)

Vandaag nog geen zomerweer maar na de afwas van gisteren gingen we wel doorvaren. Stijn en Tim gingen nog komen ontbijten, zij gingen brood zoeken, maar door een zwaar hoofd zagen ze dat ontbijt helemaal niet zitten :-)

Om 10u15 zijn we dan toch vertrokken en Basin Ronde zal voor een andere keer worden, volgens mij moet het daar heel goed weer voor zijn.

Ik had nog een kade aangeduid in Bouchain en zou daar graag stoppen want Valenciennes zegt ons niet zoveel en dan zal het morgen terug België worden. Dus een beetje voorbij die aanlegplaats want daar lag een pousseur, maar we hadden nog net 1 bolder en de vangrails, ook goed.

In het dorp even gaan wandelen en er was 1 cafeetje open. We zijn daar toch een paar pintjes gaan drinken want anders zitten we zo lang op de boot zonder veel te zien. Als je op café zit heb je ook meer de neiging om met elkaar te praten want aan boord neem ik dan makkelijk een boek vast om te lezen.

DINSDAG 10 AUGUSTUS 2021

(regen, 21°)

Wakker geworden van de regen en iets na 6u30 kwam er een boot langs die volgens mij nog extra gas gaf en dan lig je toch tegen de kant te boenken, de fenders zitten er wel tussen maar je bent wel wakker!!

Vandaag zullen we Frankrijk uit zijn, juist op tijd, regen en in de cafés en restaurant moet je vanaf vandaag een dubbele vaccinatie laten zien en Marc heeft er nog altijd maar 1.

Ons vignet loopt nog tot en met 13/8 maar daar blijven we nu niet speciaal voor in Frankrijk.

Om 7u20 zijn we vertrokken, toch voor heel wat kilometers en 5 sluizen. Ik had gisteren al een beetje aan het tellen geweest en ik kom voor deze vakantie op 139 sluizen, valt eigenlijk nog wel mee vind ik!

De kilometers, dat is iets moeilijker te tellen.

WOENSDAG 11 AUGUSTUS 2021

(zon, 24°)

Gisteren toegekomen in Doornik voor de tweede keer dit jaar. Toch een mooie ligplaats.

Er lag op dat moment 1 jachtje met een Nederlands koppel die ons direct kwamen helpen en vroegen of ze voor de nacht mochten blijven liggen. Op de site staat namelijk dat dit niet is toegelaten. Maar omdat wij de vorige keer zonder problemen zijn blijven overnachten, waren ze gerust gesteld. We hebben dan maar gevraagd of ze bij ons kwamen aperitieven. Echt een tof koppel!! We zijn een paar uur blijven zitten kletsen en dan heb ik mijn eten maar klaargemaakt. Moest op mijn tanden bijten om niet ergens te gaan eten maar ik had zo'n lekkere ham liggen om te grillen en ik kon die toch niet laten slecht worden. Dus dat wordt in Gent een keertje uit eten gaan :-)

Vanmorgen was ik om 7u15 uit mijn bed, er was nog wat mist maar de zon brak er al snel door.

Spijtig genoeg moesten we wachten op 1 montant die nog moest vertrekken, dan waren er 2 voor ons met als resultaat dat we maar om 10 uur uit de eerste sluis waren, moet ik daarvoor zo vroeg uit mijn bed komen!!

Nu naar de steiger voorbij de sluis van Oudenaarde en anders zal het terug Gavere worden. Morgen hebben we een plaats kunnen reserveren aan de Lindelei in Gent. Andere keren moesten we altijd aan de Ketelvest liggen, maar nu kunnen we het verschil eens ondervinden. Ik denk dat het leuker is aan de Lindelei, meer contact met de andere boten.

Om 15u30 lagen we aan de kade in Ename, de eerste keer dat we hier liggen. Als we morgen om 8 uur vertrekken zouden we ons om 12 uur in Gent moeten kunnen vastmaken en daar de wissel om 13 uur is, moet dat goed komen.

DONDERDAG 12 AUGUSTUS 2021

(zon, wolken, 24°)

Gisteren toen we aan de kant lagen eerst nog iets gedronken aan boord want we hadden tijd genoeg, ze geven eens mooi weer 's avonds. Daarna met de step naar Oudenaarde en eerst een pintje om op de fietsroute iets uit te stippelen. Mijn plan was om een toertje, een 10-tal km te doen en langs Ename terug te komen om daar iets te eten in een eet-café dat heel goed moet zijn. Dat zal wel heel goed geweest zijn want het was helemaal volgeboekt. Dus op zoek op mijn telefoon en, ofwel was gesloten, ofwel vol. Dus op de markt maar even een toertje gedaan en op een terrasje iets eenvoudig gegeten en omdat er nog tijd was om dat rondje te doen heb ik Marc overgehaald om daar toch even tijd voor te nemen.

Amai, wist ik veel dat dit langs enkele wielklassiekers was, zoals de Wolvenberg enzo!!!

Met de step was dat ook gewoon stilstaan, dus meetrappen zoals een ouderwetse step of ernaast lopen. We zijn net toegekomen met de laadbeurt van de stepjes, beide nog maar 1 blokje over!! We waren zo blij dat we terug op de weg kwamen naast de schelde!! Maar onze blijheid was van zéér korte duur, er was gewoon een koord doorgebroken van de boot, moet je niet vragen hoe ze daar voorbij vlammen!! Sorry, maar sommige beroepsschippers hebben geen enkel respect voor anderen. :-(

Gelukkig was er nog een touw naar voren gespannen want je wil niet meemaken dat je boot dwars op de kant ligt!

Duw nieuwe touwen, dubbel gelegd maar dan slaap je echt niet goed. Marc had de wekker om 6 uur gezet maar ik was al om 5u45 op. Gelukkig was er geen mist!! Anders hadden we een probleem gehad.

Tegen 7 uur waren we al een eind onderweg dus varen we op ons dooie gemak naar Gent. Een hele mooie plaats gekregen aan de Lindelei met zicht op het gerechtsgebouw en naast ons de "Wave", konden we eindelijk eens kennis maken met deze mensen tijdens het middag-aperitief.

Daarna het centrum in maar Marc wou al redelijk snel naar een terras want zijn benen zijn stijf van de Vlaamse bergen gisteren :-)

Dan aan boord en een frisse douche, dat was er vanmorgen niet van gekomen door ons zo af te jagen.

VRIJDAG 13 AUGUSTUS 2021

(beetje zon, 24°, nevelig)

Gisteren zijn we nog uitgenodigd op de "Wave" samen met nog extra buren die naast ons zijn komen liggen. Heel gezellige babbel. Daarna nog ons pak zuurkool dat we in Frankrijk hadden aangekocht, lekker makkelijk, alles in 1 verpakking tot en met de gekookte aardappelen. Bijna alles was op, Marc heeft zijn best gedaan :-)

Ik ben dan bijna onmiddellijk in mijn bed gekropen want we waren al supervroeg bezig. Voor de eerste keer mijn oorstoppen moeten insteken want de koorden piepten ongelooflijk hard, ik denk dat de boot naast ons wat te kort aangemeerd lag.

Tegen 12 uur hadden we Kristr en Eveline (VPF) gevraagd om bij ons te komen aperitieven. Zijn broer was er ook bij en het waren een paar gezellige uren!!

Na vier uur toch nog even een rondje door de stad en tegen zeven uur waren we gewassen en gestreken om naar "Le homard Rouge" te gaan. Een kreeften restaurant aan de Ketelvest. We kregen nog een tafeltje aan het water en Marc zat nog een tijdje in de zon, die heeft dat graag, lekker warm!

Het menuutje: 3x 1/2 kreeft. De eerste was een koude met slaatje, vinaigrette en meloen. Heel apart maar lekker. De tweede was gestoomd met gember, lente-uitjes en rijst, deze was superlekker!! De derde was geroosterd met gedroogde tomaten, vadouvan-kruiden en krielaardappelen. Ook lekker. Na zo'n drie schotels hadden we echt genoeg en een dessert moesten we niet meer, Koffie en een borrel hebben we op ons eigen terras gedronken.

Voor ons eten hebben we ook nog een aperitief bij Foley gedronken, de Ierse pub vlak bij de haven. Een cocktail om te onthouden, donkere rum, sap van een halve limoen en gemberbier, echt lekker!!!

ZATERDAG 14 AUGUSTUS 2021

(zon, lichte bewolking, 24°)

Vanmorgen ging Marc eens naar de bakker om een heus ontbijt te maken, met spek en roerei. Maar echt hanger hadden we nog niet want er is veel blijven liggen. Tegen 10 uur ga ik nog wat shoppen en daarna zien we wel.

Rond de middag een toertje met de step en nog wat rondgelopen in het centrum, daarbij nog wat straatjes ontdekt die we nog niet kenden. Natuurlijk een terrasje meegepikt en tegen 15 uur kwam er toch een hongertje. Ergens op de vrijdagmarkt een croque gaan eten, ik met roquefort, en dat was lekker!! Daarna nog rustig op de boot wat zitten relaxen (lezen) en na het eten is de havenmeester, Gust met zijn vrouw Mourien, nog een pintje komen drinken, heel gezellige mensen!!

ZONDAG 15 AUGUSTUS 2021

(zon, beetje wolken, 24°)

Vandaag de laatste dag goed weer en rond 11 uur vertrekken we richting Wintam. De tij zit niet helemaal mee maar we hebben tijd en het is nog licht tot 20u30. Ik denk dat we toch maar rond 19u30 gaan aanleggen. Hopelijk is onze 2de buurman op tijd, de eerste was om 10 uur al vertrokken.

Ietsje voor 11 uur vertrokken langs de andere kant dan we toegekomen waren. Dan moet je wel een stuk ringvaart nemen maar daar is het toch ruimer om Gent uit te varen. Om 12u30 zaten we al op de Schelde, de mooie rivier en onze voortzetting van onze tocht. Om 18 uur lagen we al aan de kade bij Clothilde. Dat wil zeggen, goed gevaren!!

Op het terras was nog plaats en Frank en Marleen kwamen langs. Natuurlijk was ons Tina en Jelle er ook al had ze liever gehad dat we langs hen kwamen, ze had iets lekker voorzien voor bij de koffie, dat zal dan voor morgen zijn!!

MAANDAG 16 AUGUSTUS 2021

(wolken, 19°)

Het goed weer is weer voor een paar dagen verdwenen. Het was een rustige nacht, dat viel al mee en we zijn maar om 9u15 opgestaan. We hebben voor 3 nachten een plaats aan de steiger van de RYAC, daarna zien we wel.

ZONDAG 22 AUGUSTUS 2021

Buiten gisteren is het maar triestig weer geweest. We hebben ons gelukkig niet verveeld. Ofwel was er hier aan boord bezoek, ofwel zijn we iets gaan eten. We hadden speciaal gewacht om mosselen te eten omdat ze hier bij de RYAC altijd zo lekker waren.

Bij de kaai, waar we met ons papa waren gaan eten, viel het wat tegen, maar bij het zeezicht was de cote à l'ose superlekker!!!

Nu vertrekken we ergens tussen 14u30 en 15 uur naar Lier, alleen moeten we voor 18 ur in Duffel zijn want dan houden ze ermee op. Slecht weer, donkere dreigende lucht. Ik zal wel de pech hebben dat het in één van de 2 sluizen zal gieten!! En ja hoor, tegen 15 uur gingen we de sluis in met gietende regen :-§

Wel heel goed gevaren want om 16u50 lagen we al vast aan de steiger in Lier, en wel met 5 andere boten, zoveel volk en dat met zo'n slecht weer!

MAANDAG 23 AUGUSTUS 2021

(bewolkt, 21°)

Vandaag blijven we hier zeker liggen en morgen waarschijnlijk ook. Ik heb in ieder geval heel goed geslapen, lekker donker en zalig stil!! Nu weet ik waarom ik zo blij was met onze plek in Antwerpen. Wat is er eigenlijk veel lawaai in Klein-Willebroek, amai!! Hopelijk is het hier nu de komende dagen redelijk weer want ik zou graag de fiets- en wandelzoektocht van de openingstocht van het vaarseizoen '22 al in elkaar steken. We komen hier in de winterperiode waarschijnlijk ook nog wel liggen maar dan is het veel kouder om met de step rond te rijden.

Ik ga een tocht in elkaar steken met de fiets maar ook te voet want misschien heeft niet iedereen fietsen bij. Dus weet ik weeral wat doen :-)

Vanmorgen ben ik met mijn goede voornemen begonnen en ben ik 50 minuten gaan wandelen. Daarbij heb ik al een eerste opdracht en een eerste vraag gevonden :-)

Maar ik denk dat we eerst naar een winkel moeten gaan zoeken want mijn ijkast is helemaal leeg!!

WOENSDAG 25 AUGUSTUS 2021

(zon, 23°)

Eindelijk schijnt de zon nog eens, gisteren was ze er ook regelmatig met nog wat wolken maar tot hiertoe is er vandaag nog geen wolkje te bekennen. Gisteren de fietstocht al voor een deel in elkaar gestoken, er meten zeker 7 km af want de rit is te lang. Dus dat laatste stuk moeten we volgende keer terug doen. Vandaag normaal de wandeltocht, ook met de step natuurlijk, dus ik weet niet hoever we zullen geraken.

Straks varen we terug naar Antwerpen en onze volgende tocht zal dan richting Hasselt zijn voor de jeneverfeesten, het derde weekend van oktober. 12u45 van de kant in Lier voor ons laatste tochtje van ons groot verlof.

Terug naar onze vaste stek en een heleboel bijpraten, plannen en voorbereiden voor toekomstige tripjes, havenfeesten, workshops, enz....

16u32 uit de sluis in Wijnegem, de allerlaatste van ons verlof, op naar de volgende uitstap :-)

Nu nog dat laatste stukje en het is hier juist heel druk. Hopelijk iemand aanwezig in de haven dan kunnen we samen aperitieven, we moeten toch in stijl afsluiten!!! :-)

We vertrokken op 5072 motoruren en zijn gestopt op 5229, dat zijn 157 uren, dat lijkt toch ongelooflijk weinig en dat voor 7 weken onderweg te zijn!!

DONDERDAG 7 OKTOBER 2021

(zon, 16°, windstil)

Wat een zalige dag om nog eens te verrekken, afgelopen weken heeft het bijna onophoudelijk geregend en tot gisteren was er nog ongelooflijk veel wind. De mannen van de RYAC zijn met 3 boten een week bij ons komen liggen en het was feest!!! Ook in het clubhuis, ons "Zwaantje" wordt het alsmaar plezanter. 3 dagen achter elkaar was er veel volk en is er telkens een dansje geplasseerd, zalig!!

Nu zijn we onderweg, 9u45 vertrokken en richting Geel. Tegen zaterdag gaan we naar Hasselt.

Zondag met de trein naar Antwerpen, eerst vergadering en dan terug naar Hasselt met de auto. Marc is vanaf maandag van wacht en het weekend daarop zijn het jeneverfeesten. Wel in een light-versie wegens, nog steeds, Corona. Maar het gaat al door, daar zijn we blij om.

Later komen er nog een paar boten van onze club bij (2), 1 van VYCA en 1 van AYC. Dat wordt weer een feestje! :-)

Begin september is Marc en Willy weer beginnen schilderen, bovendek en zijkanten van de opbouw zijn weer strak in de lak gezet. Dan zijn we terug bijgewerkt en kunnen we in het voorjaar het dek (grijs) terug schilderen. Dan met de ankerlier er misschien wel af om dat ineens goed te kunnen doen. In maart zal dan ook de bache terug naar de wasserij gaan want dat zal dan wel nodig zijn :-(

Volgend jaar gaan we de bovenramen niet meer vernissen maar schilderen, een kleur daarvoor kiezen zal nog het moeilijkste zijn.

Op het Albertkanaal, na Wijnegem, heeft Marc sneller gevaren dan gewoonlijk, zo'n 12,5 km/u.

Dirk en Martine vaarden Wijnegem na ons in dus gingen we een beetje sneller omdat het voor hen dan aangenamer is. Toch een stuk sneller in Herentals zo :-)

Maar van mijn planning om onderweg te strijken komt natuurlijk ook niets natuurlijk!

En toen kwamen we aan voor de sluis van Herentals en was het varen even gedaan! Ze waren aan het werken in de sluis en we moesten zeker een half uurtje wachten, daar gaat onze tijdwinst!! Uiteindelijk om 16u40 aan de kant in Geel tegen onze vertrouwde palen. Nu de andere richting, dus nog moeilijker om op en af te stappen. En daar moet je dan nog voor betalen ook, maar Marc ligt hier liever dan aan de muur.

VRIJDAG 8 OKTOBER 2021

(zon, 16°, eerst mist)

Om 7u40 opgestaan maar het speelde geen rol om vroeg te vertrekken, dicht mist!!

Volgens het weerbericht ging die om 9 uur optrekken maar het is een beetje later geworden. Rond 10 uur deed de zon een goede poging maar we zijn uiteindelijk maar om 11u30 vertrokken.

De eerst sluis lagen we alleen en de volgende moesten we wachten omdat er nog een jachtje volgde. Daarna even van plaats gewisseld, want dat is toch makkelijker om met 1 touw vat te maken.

Ondertussen is het echt zalig weer geworden. Tegen 15u30 lagen we aan de kant in Olmen op het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. Hopelijk komen er niet teveel boten voorbij want anders zal het mijn schuld zijn, even genieten van het zonnetje. :-)

ZATERDAG 9 OKTOBER 2021

(zon, 18°)

Zalige nacht en nog een betere morgen!

Een héééél klein beetje mist maar het zonnetje was direct paraat. 1 boot gepasseerd en dan was ik zelfs al op en hij hield zelfs in!! We liggen hier goed.

We zijn niet meer op de kant geweest, dan moesten we de grote loopplank leggen en na een paar gin-fizz'en hadden we er niet veel zin meer in :-)

Nu varen we naar Hasselt, Sonja en Domien zijn ginder al dus dat wordt gezellig. Geen zuchtje wind, zo hebben we het graag. Om 9U15 al weg en dan had ik al opgeruimd, afgewassen, gestofzuigd en gedweild!!!

Juist voor een boot van de kant maar de voorste fenders waren toch weer omhoog op de kant gekropen, we zullen het nooit leren!! :-§

ZONDAG 10 OKTOBER 2021

(zon, 18°)

Met de trein naar......Antwerpen (niet Oostende)

Het was vergadering in het Zwaantje en we gingen de auto ophalen. Voor we 's avonds terugreden zijn we eerst gaan eten naar de Filet d'Anvers, lekker, echt lekker!! Met een volle maag naar Hasselt en nog even gaan borrelen bij Sonja en Domien.

MAANDAG 11 OKTOBER 2021

(zon, 17°)

Vanmorgen ben ik, deze keer alleen, terug op de trein gestapt. Ik moest naar Ruisbroek om ons Tina te gaan helpen. Er was een wedstrijd gepland in de keuken. Leuke ervaring maar ik was maar om 17u15 terug op de boot en was al om 6u40 vertrokken. Vermoeiende dag. Maar ik werd verwelkomd met een grote gin-tonic, niet slecht. :-)

DINSDAG 12 OKTOBER 2021

(regen, 16°)

Het goede weer is even voorbij, vandaag de hele dag regen. Dus zijn we hééééél lang in ons bed blijven liggen. Toen ik opstond, schrok ik er zelf van 10u30!! Dn is het natuurlijk snel middag :-)

In de namiddag toch een paar winkels gaan opzoeken, een mens kan toch niet de hele dag in de zetel blijven zitten.

VRIJDAG 15 OKTOBER 2021

(zon, beetje wolken, 16°)

Toch een klein verslag ondanks dat we niet varen maar nog steeds in Hasselt liggen.

Gisteren rond 16 uur zijn Tuur, Sonja, Tony en Paula langsgekomen van de Sonar. Wij waren toen al aan het aperitieven bij Dirk en Martine die woensdag aangekomen waren.

Met z'n allen op 1 boot en gezellig keuvelen. Martine heeft ons heel de avond verwend met lekkere hapjes.

Vandaag komt de laatste boot toe, de Pelikaan van Sven. Dan is de Antwerpse groep volledig en kan het feest losbarsten!!

Vanavond heb ik voor heel de groep gereserveerd bij "Wok Dynasty", hopelijk valt het mee.

MAANDAG 18 OKTOBER 2021

(zon, 17°)

Het jenever weekend zit erop! Hoe gezellig was dat!! :-) Het is nooit echt laat geworden dus altijd mooie dagen gehad. Vrijdag zijn we in de wok gaan eten en dat viel reuze mee, alleen, veel te veel gegeten!

Zaterdag zijn we naar "La vashe qui Suisse" gaan eten, een fondue restaurant. Dat viel nog beter mee!! Weer teveel gegeten. :-)

De jeneverfeesten zelf waren eigenlijk rustig, geen overvolle pleinen en de juiste sfeer. Hopelijk komt het volgend jaar weer goed uit met Marc zijn werk en kunnen we terugkomen.

Gisteren zijn we 's morgens eerst gaan ontbijten aan de haven. Een aanrader hoewel het niet goedkoop was, spijtig dat er zoveel over was!

Voor de rest was het in onze groep toch iets rustiger dan zaterdag :-)

Tegen 18 uur kregen we terug een hongertje, we gingen een kleinigheidje eten. Je kent dat! We kregen met ons tienen maar een tafel tegen 20 uur en als je dan de kaart voor je neus krijgt ga je toch voor die ribbetjes!! Maar die waren ook weer lekker.

Maar vandaag zijn we vertrokken om 8 uur en stilletjes van tussen de boten geglipt om niemand wakker te maken. Sonia en Domien en ook Tuur heeft het warme bedje verlaten om ons te komen uitwaaien. :-)

Het was een perfecte week, maar nu moeten we uitrusten!!

Heel het Kempisch kanaal achter de Gamma gezeten. Wij moesten altijd een beetje wachten tot hij de sluis uit was en hij moest wachten tot de sluismeester hem in de volgende binnen liet. Voor de sluis van Herentals tegen 16u30, toch nog iets vroeger dan verwacht.

DINSDAG 19 OKTOBER 2021

(wolken, beetje regen, 20°)

Het miezerd! Maar wel heel warm, zeker voor oktober.

Gisteren een rustige avond gehad en maar 1 klein aperitiefje gedronken. Langzaam afbouwen. :-)

Nu de broeksriem aantrekken en even zuinig zijn, zowel met eten, drank als uitgaven. Stevige week geweest!!

We zijn nog nooit zo dikwijls achter elkaar gaan eten.

Tegen 9 uur zaten we al op het Albertkanaal, amai, druk!! Juist een grote hoop tegenliggers met reuzengolven.

De boot ligt trouwens helemaal vol met kleine blaadjes, dat wordt kuisen!!

Als we straks in Antwerpen aankomen mag ik direct terug vertrekken met de tram  en de trein naar Hasselt, auto gaan oppikken, die we trouwens geen enkele keer nodig hadden. Maar ja, je zal zien als je die niet hebt wordt Marc wel opgeroepen.

Misschien kan ik op de terugweg ineens een winkel binnenspringen, dat gezond eten, weet je nog??

Volgende trip zal misschien Tholen zijn, dan hebben we maar een weekje en Marc wil nog eens ribbetjes gaan eten bij het "Hof van Holland". We zullen zien.

Morgen eerst naar de acupunctuur want de corona is nog steeds niet uit mijn lijf. Zelfs mijn tanden komen los door de ontstekingen. Ik voel dat ik helemaal vol zit met van die kleine ontstekingshaarden. Leuk is iets anders!

En zo'n zwaar weekend doet daar geen goed aan natuurlijk.

Ik heb het voornemen om terug te gaan wandelen. De volgende trip zal ik weten of ik me daar aan gehouden heb. Ik ben niet zo goed in het waarmaken van goede voornemens, maar ik denk dat ik dat niet alleen heb. :-)

MAANDAG 15 NOVEMBER 2021

(bewolkt, 9°)

We hebben toch nog eens losgegooid! Een paar dagen maar, al het vuil even van de boot en de schroef varen.

Via de Kattendijksluis de schelde op, lang geleden dat we via deze weg gegaan zijn, heel lang geleden!

Maar alles ging vlot, de Siberiabrug direct open en de deuren van de sluis stonden open. Even moeten wachten, 10 min, want er kwam nog een jacht van het Willemdok met de brug van 10 uur. We gingen 1,8 m zakken. Deze sluis is heel traag, maar we hebben tot 13 uur voor het hoog water is, dus tijd genoeg.

We gingen eerst naar Temse, maar we twijfelen. Toch naar Klein-Willebroek? Maar dan zou ik liever eens aan de kant van de sluis liggen, toch veel rustiger, denk ik.

10u50 vaarden we de schelde op richting Wintam, Om 13u45 aan de steiger op de plaats van Lucien. Gevraagd aan Joske en Francis of ze straks iets kwamen drinken. Ronny en Liliane zijn vandaag vertrokken naar Frankrijk voor een weekje, goed voor hen, spijtig voor ons.

WOENSDAG 17 NOVEMBER 2021

(zon met wolken, 11°)

2 nachtjes in Klein-Willebroek, Joske en Francis zijn uiteindelijk iets komen eten en we hebben er samen een gezellige avond van gemaakt. Ik had een stukje rauwe zalm en een pakje gerookte zalm en daar heb ik een lekker voorgerechtje van gemaakt. Dan nog een gebraden kip en daar heb ik een ovenschotel van gemaakt met ajuis, erwtjes, roomsaus en bouillon van trompet de la mort (boschampignon) samen met frietjes. Een veredeld koninginnenhapje :-)

Gisteren hebben we dan helemaal niets gedaan, moet ook eens kunnen :-)

Vanmorgen gingen we normaal door de sluis van Klein-Willebroek richting Lier, maar de sluis is gestremd. Dus via Wintam en dan de Rupel op. Een weg om maar we zijn op de boot om te varen en niet om zo snel mogelijk ergens te zijn. Alles ging heel vlot, ik denk niet dat we ooit al zo snel door de sluis in Wintam zijn gegaan. Hopelijk kunnen we nog onder de spoorbrug in Boom, want het water staat al vrij hoog. Maar tegen 13u45 waren we de Duffel-sluis al gepasseerd, niemand tegengekomen en direct de sluis in. Zoveel geluk!!

DONDERDAG 18 NOVEMBER 2021

(zon, wolken, 11°)

Om 8 uur al uit ons bed, vroeg vogels! Gisteren zijn we direct op onze step gestapt en een klein rondje gemaakt. Deze keer eens door het begijnhof gereden. Dat is dringend aan renovatie toe!! Spijtig dat ze zoiets laten verkommeren en diegene die in orde zijn, zijn niet volgens de regels van de kunst gerestaureerd. Daarna naar het centrum en het was november-kermis. Even rond  gewandeld maar Marc wou niet schieten, de spelbreker :-)

Rustig een pintje gaan drinken en terug naar boord met in ons mandje .... fritjes van de frituur!! We konden het niet laten. :-)

Vanmorgen zijn we al terug naar Antwerpen gevaren want Marc moet morgen een opleiding gaan volgen in het havenhuis. Daarna zullen we moeten beginnen met de heropbouw van ons toilet. We hadden een lek!! En het water zat onder de vloer. Amai, alles uitgebroken, het is op het moment aan het opdrogen en dan terug opbouwen. Gelukkig was het maar water!!

De douche is uitgebroken en daar komt dan onze nieuwe was-droogcombinatie. Een nieuwe handenwasser en een nieuwe vloer en achterplaat. Eigenlijk alleen het toilet zelf blijft staan. :-)

Om 9u30 van de kant in Lier, benieuwd of we zoveel geluk als gisteren zullen hebben, Viersel stond klaar maar Wijnegem had een half uurtje wachttijd ingepland.

Rond 14 uur op ons plaatsje met hulp voor de touwen.

Volgende trip: Ik vrees in 2022 want de vrije dagen van Marc vallen juist op de feestdagen en de eerste week is hij van wacht. Dus eind januari en dan kan het ook vriezen natuurlijk en dan varen ? Dat doen we niet meer!!!