DONDERDAG 3 FEBRUARI 2022

(wolken, 10°)

Ondertussen hebben we het nieuwe jaar ook weeral verwelkomd.

Leuke kerstdagen ondanks het sluitingsuur op oudjaar (23 uur) We zijn ons feestje begonnen om 15 uur en hebben om 21 uur het nieuwe jaar ingeluid. Omdat we alles verduisterd hadden en we toch niet met zoveel waren zijn we "natuurlijk" tot na 12 uur blijven hangen. 2 keer nieuwjaar gevierd!! :-)

Nu gaan we dus nog een tochtje maken en het vriest niet! In Nederland is ook alles terug open dus gaan we vandaag naar Tholen. Morgen geven ze veel regen dus dan moeten we ons aan boord maar amuseren. Voor de rest zien we wel waar we belanden. Tegen 10 uur gingen we door de opening naar het houtdok. Nu nog een keer door de haven, lang geleden.

Grijs weer en tot hiertoe geen regen, we moeten vandaag ook maar 1 sluis door dus dat is alleen maar uren varen en kan ik ondertussen gemakkelijk iets anders doen.

Tegen 13u30 waren we de Krekraksluizen uit. Met 6 beroepsvaart, wat een geluk dat dit zo'n grote sluizen zijn, en 2, anders was het altijd aanschuiven.

Die zes waren ons daarvoor allemaal voorbij gestoken en toch lagen we nog samen in de sluis. :-)

14u15 aan de kopse steiger bij van Duivendijck. Toch een beetje regen gehad en nu maar hopen dat de zon er nog een beetje doorkomt. Eerst een goede borrel gedronken om terug in het warm te komen want mijn handen waren bevroren. En dan neem ik een fles uit de diepvries en daarmee betert dat niet direct natuurlijk :-)

Even gaan betalen voor 3 nachten en dan hadden we elec en wifi.

Klaarmaken en richting Hof van Holland.

VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022

(regen, 7°)

Vanmorgen is het niet zo'n aangenaam weer, meer koude wind, heel grijs en het gaat waarschijnlijk elk moment regenen. Toch ben ik aan het genieten, rustig wakker geworden en aan een goed boek begonnen.

Gisteren konden we het niet laten en zijn we spareribs blijven eten en ze waren zo lekker zoals ik nog in mijn gedachten had.

Ik de late namiddag nog een pintje gaan drinken maar met niemand een praatje kunnen maken, veel jeugd aan den toog!

ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022

(zon, 10°)

Vanmorgen hebben we met 2 de boot buiten maar even gekuist, lag veel slijk op.

Nu zit ik hier in het zonnetje te schrijven, zalig!! Benieuwd wat we straks zullen doen.

Vanmorgen nog naar Albert Hein geweest en naar de versmarkt daarnaast. Geen goed idee als je voor vanalles zin hebt!!

Nog een fles schippersbitter en schrobbeleir bij de slijterij en terug naar boord.

I.p.v. ergens te gaan lunchen heb ik zelf een plank gemaakt met allerlei lekkere hapjes.

Daarna in de zetel wat zitten lezen met naast mij een snurkende Marc, hij heeft het verdiend!

Rond 15 uur dacht ik, ik kleed mij goed aan en maak een klein tripje met de step maar ik denk dat de wind minstens 5Bf strak stond en dus niet echt aangenaam, nu zit ik hier te twijfelen :-§

ZONDAG 6 FEBRUARI 2022

(regen, wind 6Bf, 6°)

Geen rustige nacht hier, veel wind, veel rege en krakende koorden. Deze morgen ons traditioneel eitje en een beetje lanterfanten. :-)

Maar in plaats van, na het aperitief, onze croque klaar te maken zagen we dat de wind ineens bijna weg viel, we keken elkaar aan en dachten hetzelfde, maken dat we hier wegkomen!!

Richting Kempisch Dok en ik stelde voor om dan aan de kopse steiger te overnachten en morgen richting Herentals.

Motor gestart, koorden los en onderweg. Deze 3 nachten hadden ons al meer dan 90 euro liggeld gekost, waar je eigenlijk niet veel aan hebt. Slecht internet en dat is nou net iets dat belangrijk is als het zo'n slecht weer is. En onze Flybox werkt in het buitenland niet. Hopelijk de tweede helft van onze uitstap meer geluk met het weer.

Nu nog 1 sluis en terug de haven door.

We hebben nog een gezellige avond in ons clubhuis doorgebracht maar ik was wel blij dat er veel volk op de kant stond om een touw aan te nemen, juist een serieuze windvlaag als we tegen de kant kwamen.

MAANDAG 7 FEBRUARI 2022

(wolken, 11°)

Normaal gingen we richting Hasselt varen maar zijn toch in Antwerpen gebleven, iets langer geslapen en het idee gehad om de mensen die in de haven waren op het aperitief te vragen. Niemand was thuis of had geen tijd, spijtig!

Zijn we zelf maar een wandelingetje gaan maken en rustig iets gaan drinken in het 'Lichtje'.

DINDADAG EN WOENSDAG 8-9 FEBRUARI 2022

(wolken, zonnetje, 12°)

In plaats van te gaan varen zijn we met de auto eens een tochtje gaan maken. Eerst naar Gent, dan naar Sint Martens Latem. We hadden nog een overnachting cadeaubon en die ging anders toch maar vervallen. Gezellig en woensdag binnendoor naar Blankenberge.

WONSDAG 20 APRIL 2022

(zon, 19°)

Vandaag ben ik 60 jaar geworden, de eerste keer dat ik het niet zo leuk vond om te verjaren met de "6" ervoor. Maar ja, een mens mag blij zijn dat hij màg verjaren!!

Noël is hier vandaag ook om de motor na te kijken en van nieuwe olie te voorzien. Daarom even een update van de uren. De groep heeft maar 41 uren gedraaid, dus daar wordt niets vervangen. De motor zit op 5279 uren, dus 277 uren gedraaid in 2021.

ZATERDAG 30 APRIL 2022

(zonnetje, wolken, 14°)

Eindelijk!! We kunnen losgooien. Normaal gingen we met 2 boten naar Schoten-vaart, maar de anderen hebben moeten afzeggen wegens een sterfgeval, heel spijtig.

Maar weg is weg :-)

Rond 10 uur waren we klaar, we hebben onze normale bash nog niet terug dus moesten we de witte oprollen want hier zitten geen ramen in en dan zie je niets. Wel wat frisse wind maar zo hebben we toch terug zicht. Lonneville zou volgende week de gewassen bash terug brengen waar we ook liggen, ben benieuwd :-)

Nog een heleboel gerief ingeladen want volgende week is het opening vaarseizoen in Lier en wij varen rechtstreeks naar ginder. Wat een organisatie weeral!! We zullen normaal met 11 boten zijn van Sodipa, dat gaat een feestje worden daar :-)

Iets na 10 uur waren we los en ditmaal niet door Wijnegem maar rechtstreeks Schoten vaart op. Op PCnavigo stond kanaal 20, dus wij ons melden, vroegen ze een FD nummer, raar!!

En er gebeurde ook niets, totdat Marc zag dat het kanaal 65 was, toen ging het iets vlotter :-)

Toen we buiten waren zagen we een kleine boot beneden liggen dus moesten we wachten tot die bij ons in de tweede sluis was. Politieboot, tof jobke dat die hebben!

Spijtig genoeg is Marc voorbij de passantensteiger gevaren in Sint Job want in Brecht was ook geen plaats, dus dan moet je wel verder varen. Nog een aantal bruggetjes en 1 sluis en dan maar hopen dat we achter de sluis kunnen liggen.

ZONDAG 1 MEI 2022

(zon, wolken, 14°)

Niet zo super warm maar wel zalig rustig weer!

Vanmorgen was ik redelijk vroeg wakker want gisteren zijn we vroeg in ons bedje gekropen. En de zon scheen binnen want we hadden de gordijnen aan de waterkant open gelaten. Dan heb ik maar de fiets en wandelzoektocht voor Lier afgewerkt.

Vanmorgen op internet even gekeken wat er in Rijkevorsel te doen was want hier kwamen vanmorgen vroeg 10x meer autot's voorbij dan gisterenavond. Rommelmarkt bij het voetbalstadion. En inderdaad, toen we voorbij vaarden zagen we dat het een enorme rommelmarkt was. Eerst ons zondagsritueel, een gekookt eitje! Dan was het de vraag, gingen we tot Retie varen? Want dan moesten we ineens doorvaren. En anders eerst de rommelmarkt en dan Turnhout. En wat denk je? Geen rommelmarkt maar Retie, Marc is niet zo voor rommelmarkten :-)

Vandaag draaien de bruggen alleen voor de pleziervaart en dan is het toch wel zalig rustig varen hier. Blij dat we doorgevaren zijn want het was genieten!! Dat wordt straks kibling eten :-)

Spijtig is de steiger hier nog steeds niet gerepareerd. Heel gevaarlijk met die rotte planken. Als wij zo'n concessie hadden zou dat toch beter in orde zijn.

Toen ik deze morgen op het internet aan het kijken was zag ik dat er een jaarlijkse traditie was in de nacht van 30 april op 1 mei. "Poortje Pik" Alles wat dan los in de voortuinen van de mensen ligt wordt door de jeugd allemaal naar het dorpsplein gebracht. Wat later op het nieuws dat er ook veel jongeren van buiten Rijkevorsel op af komen en dat valt buiten de traditie. Er waren zelfs gasboetes uitgeschreven. Gelukkig zijn ze niets uit ons "voortuintje" komen halen!

Waarschijnlijk blijven we 2 nachten in Retie liggen, we zien wel, Geel is er ook nog.

MAANDAG 2 MEI 2022

(zon, 16°)

Vanmorgen was ik al heel vroeg even wakker maar ik heb bijna geen vogeltjes gehoord. Hier zijn geen vroege vogels :-) Tegen negen uur, nadat we uit bed waren gevlogen door het "valse" alarm, gaven ze wel een uitgebreidt concert. Dat is iets dat ik in Antwerpen toch wel mis. Ik ga eens werk maken om het één en ander bij ons in de bomen te hangen, dat helpt misschien. Volle zon zeg! amai, zalig!

We gaan vandaag hier blijven liggen, normaal gezien. Bij ons weet je nooit, wij kunnen zomaar van gedachten veranderen :-)

Tegen de middag waren we klaar met onze taakjes op de boot, een eerste aperitief en douchen. Dus de stepjes op richting Retie dorp. Een winkel zoeken, ik had al het één en ander nagekeken maar alle beenhouwers waren op maandag gesloten en bakkers zijn dat ook meestal op maandag.

We zijn binnendoor gereden, borden volgen 'Retie met de fiets', heel leuk ritje. En toen kwamen we voorbij een hoeve-winkeltje, dat nog open was ook! Dus gingen we eerst tot in het centrum en op de terugweg onze inkpen doen. In Retie aangekomen waren alle eethuisjes bijna allemaal gesloten, dus even op ontdekkingstocht. En zo kwamen we voorbij een hotel-bistro en ontdekten we een prachtig tuinterras met heel lekker eten! Een ontdekking en aanrader.

Terug richting boot langs de hoeve-winkel en we hebben dat meisje haar dag goedgemaakt en dan heb ik me nog moeten inhouden!!

's Avonds de steak en asperges direct klaargemaakt en ze waren SUPER!!!

DINSDAG 3 MEI 2022

(zon, 18°)

Vanmorgen om 8u10 uit mijn bed onder een stralend zonnetje, geen wind, zalig!

Iets na tienen zijn we losgegooid want we moesten even wachten op een tegenligger. En dan hadden we ook nog eens het geluk dat we niemand anders zijn tegengekomen en recht de sluis van Dessel in.

Normaal tot in Geel, als er plaats is, dus minimum 5 sluizen vandaag.

En uiteindelijk lagen we op onze vertrouwde plaats tegen de palen. Rustig aan boord ons aperitief en daarna een kleine wandeling over de brug naar de slager. Hopelijk heeft deze riletten! Maar nee, ook geen :-( Dan maar wat parmaham, 2 bouletten en nog een paar knabbels.

Toen Marc 's avonds van de bouletten proefde waren die al even raar als de soepballetjes van de hoevewinkel. Volgens mij malen ze het vlees hier superfijn met brood, veel brood!! Zo bekom je heel raar gehakt, de soepballetjes waren voor de vissen de gehaktballen voor de vuilnis. Niet alles is beter als je op vakantie bent!

Later zijn we nog even op het terras aan het clubhuis gaan zitten maar het werd snel wat te fris.

WOENSDAG 4 MEI 2022

(zon, 16°)

We zitten in twijfel, vandaag naar Herentals en nog een zalig rustige dag met een toertje met de step, of ineens naar Lier voor het gezelschap van de clubleden die daar vandaag al toekomen. Moeilijk!!

Natuurlijk zijn we ineens naar Lier gevaren en een prachtig maar zwaar weekend gehad. Volgende zondag komen we in het Zwaantje bij elkaar voor de prijsuitreiking van de fiets en wandeltocht. After-party!!

DINSDAG 10 MEI 2022

(zon, wolken, 25°)

Het is echt een heel weekend schitterend weer geweest en vandaag zijn er dan wel veel wolken maar het gaat 25-26° worden!

Ze voorspellen wel wat wind tegen de namiddag maar er zal wel volk in Antwerpen zijn om onze koord aan te nemen.

Ik denk dat ik deze keer wel een klein verslagje maak voor de nieuwsbrief over het weekend, we zien wel!

Vandaag iets voor 10 uur nog met de laatste vier boten vertrokken en daarmee is deze korte vakantie weeral voorbij. vanaf volgende week moet Marc nog 10 schiften werken en dan de openingstocht naar Geel met aansluitend ons grote verlof. Maar eerst nog wat schuren en schilderen. Ik heb er toch nog 1 dagje bij gekregen met nog wat langer te blijven liggen :-)

Gisteren met de laatste 4 boten uitgenodigd bij Stijn en Tim om spaghetti te komen eten, lekker!!

Ze hebben me zaterdag ook nog met z'n allen een leuke verrassing bezorgd, nog voor m'n 60ste verjaardag. Een Bongo bon voor Gastronomisch dineren en dan een budget voor nog een overnachting of de drankjes bij het eten, zo leuk!!! Ik was er even niet goed van :-)

VRIJDAG 3 JUNI 2022

En weg zijn we!!

Eerste stop, Geel, bij de marinekadetten. De toervaart van VPF met weeral een leuke bende. Daarna start onze persoonlijke toervaart :-) richting maas? Geen idee, we zien wel. :-)

Nu 2 sluizen, wijnegem en Herentals en we liggen met ongeveer 46 boten samen.

We gingen om 7 uur vertrekken en STIPT om 7 uur vaarden we het Kempisch Dok uit. (5305 uren)

Tegen 12 uur ongeveer zijn we toegekomen op onze ligplaats voor 4 nachten. Laat het feest maar beginnen!!

DINSDAG 7 JUNI 2022

(zon, wolken,19°)

Wat een weekend!! Ik lig hier met mijn voet in het gips, een open gips, wat wil zeggen dat ik er niet op mag lopen. Steunen doe ik wel met krukken want op een boot met 1 voet rond huppelen met krukken is niet te doen!

Zaterdagmorgen, na het ontbijt, terug naar boord en daar mij gewoon mistrapt op de tijdelijke loopplank. Tegen zondagmiddag heb ik aan Fredje gevraagd om mij af te zetten op de spoed. 3 uur later wist ik waarom het zo'n pijn deed, gebroken!! 2 weken in een open plaaster om te ontzwellen en daarna een loopplaaster. Goed begin van onze vakantie!! :-§

Marc wou al direct terug naar Antwerpen maar daar kan ik ook niet goed op de kant met krukken. Dus vandaag varen we richting Dessel en de eerste 2 sluizen gingen al vrij vlot. Dit zijn dan ook de perfecte sluisjes om door te gaan als je zoiets hebt.

We maken er het beste van en blijven overal wat langer liggen tot ik een loopgips heb. Vandaag is de planning om bij de pannenkoekenboot te gaan liggen tot donderdag. Morgen meer regen en dan kan Marc misschien iets doen aan de boot dat op zijn lange termijn lijstje staat. :-)

WOENSDAG 8 JUNI 2022

(regen, 16°)

Vandaag geven ze slecht weer, veel regen, dus blijven we hier zeker liggen. Marc is eerst de afwas aan het doen van gisterenavond. Fredje en Sabrina hebben ons gezelschap gehouden en we hebben iets in elkaar geflanst om te eten. Het heeft ons allemaal gesmaakt, ook Lenca de hond :-)

Hele gezellige avond gehad met de nodige wijn en veel gelachen. Nu is de Bolero doorgevaren richting Neerpelt, wij zien wel waar we nog heenvaren.

DONDERDAG 9 JUNI 2022

(zon, wolken, 19°)

We liggen nog aan de pannenkoekenboot en vandaag schijnt tenminste het zonnetje al terug. Vanmorgen waren we nog aan het plannen om naar Neerpelt te varen en tegen maandag ofzo te gaan tanken.

Ik stelde voor om onze planning om te gooien en ineens naar Hasselt te varen waar ik die loopgips krijg volgende week. Marc was direct akkoord! Dan komen we daarna terug naar hier en hebben we daar veel meer aan!

Om 10u45 zijn we gedraaid en richting Hasselt, er is plaats voor ons :-)

DINSDAG 14 JUNI 2022

(zon, 24°)

We liggen dus nog steeds in Hasselt en ik ben van zondag 5 juni niet meer van boord geweest! Een beetje rond stommelen met 2 krukken van stoel naar zetel, naar bed. En dat is het zowat! Ik begin het stilletjes aan wel wat moeilijk te krijgen. Zondag is Marc rond de middag vertrokken richting Antwerpen met de trein want nu kon hij toch mee met Tina naar het optreden van Eric Clapton. Hij is in Berchem aan het station blijven overnachten in het Park Inn. Mooi hotel zei hij. Maandag kwam hij dan terug met de trein en ik had hem tegen de middag terug verwacht mmar nog voor negen uur stapte hij terug aan boord! Ik lag nog in mijn bed :-)

Lief hé, hij wou mij niet langer aan mijn lot overlaten. Hij had echt aan alles gedacht, zondag voor hij vertrok, eten, drinken, snoepjes, opladers voor alle toestellen, enz... hij is echt heel zorgzaam!!

Maar hopelijk doen ze dan donderdag een stevige loopgips aan mijn voet en kan ik zelf een beetje rond pikkelen, zonder krukken. Dan kun je tenminste iets in jet handen nemen. Ik stel me er nog niets van voor, anders slaat het misschien nog tegen.

Het weer valt in ieder geval goed mee, de achterste bashen zijn al omhoog en het wordt zeker al tot zondag warmer en warmer. Ik zou graag vrijdagmiddag al vertrekken! We zien wel, hopelijk is het richting Namen en niet richting Antwerpen.

ZATERDAG 18 JUNI 2022

(zon, 34°)

We gaan richting Kanne, ik heb al een tafeltje gereserveerd bij het clubhuis :-)

Hopelijk geraken we daar nu zonder problemen.

Donderdag hebben ze een vaste, en dan bedoel ik echt een vaste, gips aangedaan. 2 weken een beetje rondlopen met kruk. Daarna nog 2 weken, maar het is helemaal geen handige gips om te stappen. Volgens mij hebben ze dat expres gedaan. Gisteren zijn we dan toch eens een klein tochtje gaan maken met de step en een heus terras meegepikt, zalig!! Dat gaat goed, dus hopelijk zit het weer de komende weken mee, dan kunnen we dat toch zeker doen. De planning is om tot Dinant te varen en overal een beetje blijven liggen. En dan binnen 4 weken hier terug in Hasselt om de gips te laten verwijderen. Maar wie weet? Dat kan bij ons heel snel veranderen :-)

Vandaag geven ze temperaturen tot 35°, amai! Dat is er weer over en dan komt er een zwaar onweer van waarschijnlijk. Tegen morgen 15° minder, kan alleen in Belgie!

ZONDAG 19 JUNI 2022

(zon, beetje wolken, 24°)

Vanmorgen was de temperatuur juist goed! Zolang het niet regent ben ik al content. Gisteren was het écht te warm. We hebben gisterenavond in Kanne gegeten maar voor mij sloeg het een beetje tegen, een klein beetje maar, ik had me er gewoon teveel van voorgesteld.

Maar we kregen wel 2 telefoontjes van Tuur en Sonja, eerst om te vragen hoe het wasen half en half af te spreken voor volgend weekend. Daarna, changing plans, ze komen vandaag naar Kanne, eerst aperitieven en daarna rijden ze met ons naar Maastricht om ergens te gaan eten voor Sonja haar verjaardag. Daar zeggen wij geen neen tegen!!

Vandaag is er wel wat wind maar morgen zou die terug wegvallen.

In Antwerpen was het nu aan het regenen hebben we op de camera gezien, hopelijk blijft die hier weg :-)

MAANDAG 20 JUNI 2022

(zon, wolkjes, 24°)

Vannacht en vanmorgen heeft het hier wel wat geregend, maar tegen tien uur viele er al wat blauwe plekken in de wolken waar dan de zon kan doorkomen. Nog 3 dagen heel goed weer op komst maar dan is het wel over spijtig!

Gisteren zijn Tuur en Sonja rond 15u30 toegekomen, aperitief op ons achterdek en dan naar Maasmechelen naar een super restaurant. Hele mooie inrichting en lekker! Maar veel te veel gegeten :-§ Dank u Sonja!!!!

Tegen elf uur hebben ze ons terug afgezet en dan moesten zij nog 200 km terug naar Deinze, ocharme!!!

Rond 7 uur deze morgen gingen zij verder richting Gent, hopelijk staken ze niet op de sluis van Evergem.

En ook niet op de sluis van Visé, want daar gaan wij misschien door als er voor ons plaats is in de haven. We zullen eerst maar bellen.

Ondertussen zijn we terug aan het varen maar de sluis van Visé is stuk, dus langs de sluis van Monsin en hopelijk zijn die niet aan het staken want het is Nationale stakingsdag. En die walen zullen wel massaal meedoen vrees ik.

We vinden altijd wel een plaats om te liggen.

Rond 12 uur kwamen we aan de sluis van Monsin, lag er een passagiersschip in die in panne zou liggen en tegen 14 uur kwam er iemand kijken. Ik geloof er niets van, volgens mij zijn die gewoon aan het verdoken staken :-§

Maar... verkeerd gedacht ze waren aan het wachten op een duiker want ze hadden iets in de schroef.

Tegen 15 uur kwam de duiker boven water, nog iets drinken en toen kwam het schip achterwaarts uit de sluis en wij erin. En tegen 17 uur lagen we aan de kant in Visé, de jachthaven, perfecte plaats en hier zitten wel wat mensen op hun boten. Hopelijk wordt het hier gezellig. :-)

WOENSDAG 22 JUNI 2022

(zon, 27°)

Toch geen contact gehad met iemand, wel een mooie plaats maar heel duur, 72 euro voor 2 nachten (zonder elec)

Dat is misschien omdat het zo dicht bij Nederland ligt?!

Visé zelf is de moeite, spijtig dat ik daar niet kon rondwandelen. We hebben daar wel lekker geluncht in een eetcafé, café Les Arbalétriers (kruisboogschutter), een aanrader.

Spijtig dat we hier toch gedeeltelijk onder de fietsbrug lagen. Want er zijn 2 dagen jongeren komen afspringen. Op zich geen probleem maar je bent  dan toch niet helemaal ontspannen en veel lawaai.

Gisteren hebben ze nog iets naar beneden gegooid, steentjes of zo, Marc zag niet direct iets maar met onze zonnepanelen?!?

Nu varen we terug naar de sluis van Monsin en tot in Amay als er plaats is.

We zijn stipt om 9 uur vertrokken, even draaien en weg. Tegen 16u10 lagen, alleen, aan de kade in Amay. Redelijk vlot als je weet dat we 1u15 gestopt zijn aan de hoge kade in Seraing voor naar de Carrefour te gaan.

Het is zalig weer en ik ben benieuwd wat we morgen gaan doen.

VRIJDAG 24 JUNI 2022

(zonnetje, wolken, 22°)

Gisteren was het weer heel warm. We liggen nog steeds aan de kade in Amay, goed kade. Geen voorzieningen maar wel gratis, dus ok want wij hebben toch niets nodig.

Gisterenmorgen ben ik alleen met de step rondgereden, leuk maar op een gegeven moment heel spannend. Op het verste punt 2 hele steile beklimmingen en dan denk een mens toch heel even, ik zal toch wel terug geraken zeker??? En dan nog ook een superdruk stuk weg ondanks dat dit op een fietsknooppunt lag. 4 rijvakken waar ze 70 mochten rijden maar zeker 90-100 reden zonder fietspad!! Beangstigend!!!

Maar langs een mooie binnenweg teruggekomen en daar langs een mooie Delhaize gereden. Dus had Marc al die moeite niet meoten doen in Seraing :-) Weten we dat weer voor de volgende keer!!

Vandaag blijven we hier ook nog liggen want deze namiddag geven ze regen. Morgen normaal droog weer en dan tot in Namen? Daarna weer 2 dagen met veel regen. Vannacht heeft het ook nog flink geregend.

ZATERDAG 25 JUNI 2022

(zon, wolken, 22°)

Vanmorgen zijn we doorgevaren, redelijk vroeg want ik wil graag naar Namen. Of toch ergens waar we die 2 regendagen kunnen doorbrengen. Stijn en Tim zouden dinsdag onze richting uitkomen met de mobilhome.

Vorig jaar was dat een hele toffe avond :-) Nu hebben ze 3 dagen vakantie en ze willen ons komen bezoeken, lief hé!!

Tegen 14u05 zijn we de sluis uitgevaren, de derde, de Grand-Malades. Vlot gevaren en drie sluizen bijna direct ingevaren. Ook maar halve sluizen en dan gaat dat iets vlotter. Na nog een stukje tot aan de kade voor het casino en laat ons hopen op een goed plaatsje.

ZONDAG 26 JUNI 2022

(wolken, 20°)

We liggen aan de kade in Namen voor een paar dagen, al zeker tot woensdag. Dan gaan we ons geluk beproeven in Provonville. Niet veel plaats daar en hier is het ook al druk en dan moet je nog betalen, dus ik heb niet veel hoop op een gratis plaatsje.

Waarom ik daar zo graag zou liggen? Ten eerste lig je daar zalig rustig (als ze niet aan het skiën zijn), het is gratis en het belangrijkste, we hebben nog een gastronomische Bongobon en hier is een restaurant uit de lijst waar ik wel graag die bon zou gaan verzilveren.

Maar nu eerst Namen, dinsdag komen Stijn en Tim en dan haal ik de gourmetstelletjes eens boven, de eerste keer hier aan boord. Moet iedereen zelf koken :-) Ik kan nog niet zoveel met mijn voet!!

MAANDAG 27 JUNI 2022

(wolken, 20°)

Gisteren bezoek gekregen van 2 koppels uit Sas van Gent. Hele leuke avond en ze zijn nogal wankel van boord gestapt :-)

Vandaag staat er niet veel op het programma, opruimen, douchen (een hele onderneming met die gips aan m'n voet) toertje maken en inkopen doen voor morgen. We zullen zeker wijn moeten meebrengen want er is gisteren een flink gat geslagen in onze voorraad. Maar dat hebben we er graag voor over als je dan een leuke avond hebt.

Vanmiddag heeft het even flink geregend, dus wachten we zo lang mogelijk om erop uit te trekken.

Gelukkig geven ze morgen veel beter weer en dat voor enkele dagen. Stijn en Tim gaan tegen 12 uur eerst naar de camping en dan komen ze met de fiets via de citadel naar beneden. Dat zal geen probleem zijn, terug omhoog na wat te eten en te drinken zal toch iets minder zijn.

Hopelijk hebben we daar ook een leuke middag en avond mee :-)

WOENSDAG 29 JUNI 2022

(zon, 27°)

Stijn en Tim kwamen hier om 15u30 toe en direct een aperitiefje gegeven want ze hadden dorst van tot hier te fietsen :-)

Een beetje later onze gourmet stelletjes bovengehaald en alles op tafel gezet. De tafel stond helemaal vol!! Resultaat? Wij kunnen vanavond op de plaat van de COB nog eens lekker eten :-)

Hopelijk worden de wokpannetjes daar ook warm op, dat is leuk voor groentjes of een sausje klaar te maken.

En nu gaan we vertrekken richting Dinant. Even afwachten of er ergens nog een leuk plaatsje is.

En inderdaad, de kade in Profonville was leeg. Heel normaal eigenlijk want met een gewoon jacht is dit niet te doen. Goed weer, een skizone en een vertrekplaats om met de boten te spelevaren. Voor ons leuk omdat er dn iets te zien is en 's avonds valt dat toch stil.

Er was een Nederlands jachtje achter ons komen liggen nadat wij aangekomen waren. Ze zijn bij ons nog iets komen drinken maar, eigenlijk op ons aanraden, zijn ze nog doorgevaren. Gelukkig want een uurtje later werd het een wilde zee door de speedboten.

Straks gaan we de COB aansteken en zoveel mogelijk opeten wat er gisteren overgebleven was, kwestie van onze ijskast leeg te maken.

Zondagavond heb ik gereserveerd in dat restaurant hier in Provonville, met de Bongobon, eerder ging dus niet.

Dus ofwel blijven we hier tot maandag, ofwel varen we verder tot Dinant en komen we tegen zondag terug. Ik zou liever hier zolang blijven liggen als ze ons niet wegjagen want eigenlijk mag je hier niet overnachten. Maar ik kan een mooi excuus laten zien, mijn voet!! :-)

MAANDAG 4 JULI 2022

(zon, 22°)

En het excuus hebben we niet nodig gehad, we zijn gewoon blijven liggen tot deze morgen.

Op tijd vertrokken want er kwam een klein jachtje voorbij en dan kunnen ze voor 2 schudden. 4 sluizen vandaag tot in Dinant. Hopelijk kunnen we daar ook water tanken, dan zijn we weer een hele tijd gerust.

Gisteren was het trouwens heel lekker in het restaurant in Provonville. Gezellig ook, we moesten wel 82 euro opleggen voor aperitief, wijn en pousse café. Maar dat zat in het budget, bedankt gulle gevers!! :-)

Het waren een paar rustige dagen, buiten het water, 2x een terrasje, 1x pizza en het restaurant gisteren. Voor de rest heeft Marc de boot afgewassen en gewoon genieten van het goede weer, en het is perfect weer!!

Zon, geen wond en niet té warm, zalig!

En de laatste grote plaats was voor ons in Dinant, liggen we ook eindelijk eens aan de jachtensteigers met water.

Marc is voor 2 nachten gaan betalen, dus woensdag terug en gaan dezelfde weg terug maar het is dan de planning om telkens ergens anders dan op de heenweg te gaan liggen.

DINSDAG 5 JULI 2022

(zon, 22°)

Gisteren een afspraak gemaakt voor het verwijderen van mijn gips. In Maaseik deze keer! En op 13 juli i.p.v. 13 juli, weeral een dagje afgepitst :-)

Zie ernaar uit om van dat blok aan m'n been vanaf te zijn maar natuurlijk, vlot zal het niet direct gaan.

Normaal kunnen we ergens aanmeren in de buurt van Dilsen, daar is een mooie steiger en dan is het zo'n 12 km naar Maaseik. We kunnen natuurlijk altijd nog een taxi nemen als het heel slecht weer is daartegen.

Gisteren nog eens mosselen bij Chez Bouboul gaan eten, enkele jaren geleden was dat met een hele groep en dan sloeg dat een beetje tegen. Nu hing er een kaartje aan dat het geen Zeeuwse waren maar toch een goede kwaliteit. Zolang het geen Spaanse zijn!

En het heeft deze keer wel heel goed gesmaakt :-)

Vanmorgen de boot wat opgeknapt en seffens naar de winkel en een toertje met de step.

WOENSDAG 6 JULI 2022

(zon, 22°)

Vanmorgen gaan ontbijten juist naast onze ligplaats, côté sax, lekker en meer dan genoeg. Nu kunnen we er een hele tijd tegen want we gaan wat langer varen vandaag.

9u40 al van de kant, zelfs na ons ontbijt, we waren er vroeg bij deze ochtend!

Oets voor 15 uur waren we door de sluis van Grand Malade, goed gevaren. Nu normaal nog eentje en dan aan de kant, maar gelukkig kunnen we nu eerst nog wat varen.

In Andenne aan de lage kade lag geen enkele boot, dus wij aan de kant. Er zat wel een jonge gast in het midden naar muziek te luisteren, dus die moest een stukje verhuizen.

De planning was om vanavond gezellig te fonduen, maar dat zal voor morgen in Luik worden, we hebben niet zoveel honger. Dus een paar broodjes afgebakken, wat tap's en klaar is kees (of Lia)

DONDERDAG 7 JULI 2022

(wolken, 21°)

Vandaag vroeg wakker geworden, zonder zon. Dat zijn we niet meer gewoon. Gelukkig is dit maar voor één dag voorspeld, ook een beetje regen.

Pech!! De eerste sluis die we tegenkwamen was tot 12 uur gestremd. En nu waren we eens vroeg vertrokken!

Dan is het later toekomen in Luik, maar dat is natuurlijk geen ramp. Normaal gingen we toch niet van boord gaan omdat het vandaag geen goed weer is en we moeten onze fondue nog opeten, goede vooruitzichten been we dan toch al.

Uiteindelijk zijn we tegen 15 uur!! in de sluis kunnen varen. Met een heleboel jachten, en wat denk je? Er was toch weer een Nederlander die heel veel plaats liet tussen het vrachtschip. Toch soms egoïstische mensen, die Nederlandse schippers!!

Maar na lang wachten, ook in de sluis, gingen we toch naar beneden. Spijtig genoeg kwam Marc zijn touw vast te zitten tussen de platen van de werf (was heel slecht gemaakt) en moest hij het mes bovenhalen, weer een touw dat een stukje korter is :-§

In de volgende konden we nog net bij maar als voordeel dat we terug op de motor konden liggen. Anders was het trouwens niet gelukt, er was maar 1 bolder over, weer diezelfde Nederlander :-§

En weer lang moeten wachten voor ze begonnen te zakken. En nu zijn we onderweg richting Luik en hopelijk hebben al de jachten voor ons niet hetzelfde idee als wij, anders hebben we geen plaats meer!

ZONDAG 10 JULI 2022

(zon, wolken, 22°)

We hebben een paar dagen in Luik doorgebracht. We zijn aan de muur aan de fontein alleen toegekomen maar zijn vertrokken aan een volle muur. Vannacht heeft er zelfs ene aan de andere kant gelegen maar dat is niet aan te raden want hier komt heel veel vrachtverkeer langs.

Met de step is het goed te doen om tot het centrum te rijden, te voet is dit een heel eind stappen.

Hele toffe traiteurs, beenhouwer enz... gevonden. Gisterenavond was ons plakke alvast heel lekker :-)

Vrijdagmiddag zijn we 's middags gaan lunchen, héél lekker, alleen moesten we telkens lang wachten. Maar weet je, we hadden tijd, het is vakantie.

Rond negen uur achteruit en terug de maas op. Normaal tot in Maasmechelen en hopelijk kan je daar ook water tanken, dan zijn we weer gerust voor een tijdje, allee, zonder kan ook nog. Aan Mol, aan de eerste sluis kun je ook tanken.

Nu ben ik toch echt aan het aftellen om die blok van mijn been te krijgen, nog 4 dagen!! Vanaf dinsdag wordt het heel heet, 2 dagen te vroeg.

Ik hoop dat er niet teveel scheepvaart is dan is het rustig varen en in Lanaken mag alleen de pleziervaart door op zondag.

Eerst kwamen we voorbij de markt in Luik, spijtig dat we hier niet kunnen over wandelen, stomme voet, nu liggen we hier een keer! Als we hier binnen een paar jaar terug voorbij komen, dan plan ik het zo dat we toch eens langs de markt kunnen. Of anders neem ik weleens de trein als Marc moet werken, misschien wel met een paar vrouwen van de haven :-)

We dachten eerst, toen we in Lanaken aankwamen dat de sluis toch gestremd was, want er was nergens beweging en geen antwoord op de marifoon. Dan toch maar eens gaan kijken en de telefoonnummer opgeschreven. De sluismeester zat op de sluis van Neerharen met een jachtje en ging dadelijk afkomen. Hij had ons op de marifoon gehoord maar wij hem niet, zwak signaal. We waren al blij dat er toch bediening was.

Tegen 15 uur, als derde boot, aan de steiger in Maasmechelen, wat eigenlijk Eisden is :-)

En dat aperitiefje gaat smaken!!! :-)

DINSDAG 12 JULI 2022

(zon, 30°)

Vanmorgen doorgevaren naar Dilzen, de volle 6 km!!!

Vanaf hier gaan we morgen dus naar Maaseik. Maar vandaag gaan we ook een rondje met de step maken. Ik zal mij maar goed insmeren en een klakske opzetten :-§

ZATERDAG 16 JULI 2022

(zon, 25°)

Ondertussen hebben we ook al 2 dagen in Tongerlo gelegen, was mijn logboek gewoon vergeten. :-)

Woensdag is de gips van mijn voet gedaan en dat was een hele verlichting, alleen heb ik nu meer last van mijn voet dan daarvoor. Maar dat komt wel goed. Geduld is niet mijn sterkste kant wat zulke dingen betreft.

Woensdag tegen 16 uur, wij waren nog in de kliniek, stond ons Tina aan boord, gezellig!!

Ze is tot donderdag gebleven en heeft op een luchtmatras geslapen. Dat was ineens een test of ze volgende week op de boot blijven of naar een B&B gaan, ben benieuwd wat Jelle daarvan vind :-)

Nu onderweg naar Bochold, er zou plaats voor ons zijn. Maar eerst eens kijken of we in Bree water kunnen tanken. Volgens Luc moet dat kunnen.

Tegen maandag geven ze 37°!! En dinsdag 42°, dat is er zwaar over!!

Gelukkig is mijn gips eraf :-)

WOENSDAG 20 JULI 2022

(zon, 29°, kans op onweer)

Gisteren was de officiele temperatuur 39°!! Onder onze kap, in de schaduw, met een windje, 41,5°, leve de airco!!

Maandag zijn we nog op het achterdek blijven zitten samen met Luc en Anita, dan was het "maar" 34°. Gisteren bijna de hele dag beneden in de airco. Alleen om te eten eventjes aan tafel komen zitten. Nu draait de motor terug want we gaan een klein eindje verder tot aan de steiger van Sint Huybrechts Lille, daar lig ik graag en anders is het zo lang in Neerpelt. Volgens het weerbericht is er straks kans op onweer, volgens de buienradar zou het hier droog blijven. Maar morgen geven ze regen, dus de bashen zullen naar beneden moeten.

Maandag is de tankwagen naar ons toegekomen, dat is makkelijker dan die 2 sluizen heen en terug te moeten nemen alleen maar om te gaan tanken.

Waarschijnlijk in Antwerpen rond de 2,20 euro, hier 1,70 euro, dat hebben we weeral in onze zak gestoken :-)

Om net om 12 uur lagen we, alleen, aan de steiger in Sint Huybrechts Lille, zalig rustig. En net op tijd voor een aperitiefje :-) Hier blijven we wel even liggen, denk ik.

VRIJDAG 22 JULI 2022

(zon, beetje wolken, 25°)

Gisteren nationale feestdag en nationale drets. Heel de voormiddag een gezapige rege, de boeren zullen contant zijn. In de namiddag heeft het dan nog een tijd gemiezerd, dus buiten zijn we niet geweest.

Woensdagavond nog een gezellige BBQ met Luc en Anita op de kant, onder de bomen, zalig. En lekker vlees van de Spar hier aan het ronde punt.

Vandaag varen Luc en Anita verder, ze weten nog niet naar waar, die doen dat als zoals ons :-)

Wij blijven waarschijnlijk hier tot morgen en zondag komen Tina en Jelle.

WOENSDAG 27 JULI 2022

(zon, 22°)

We liggen nog steeds in Sint-Huybrechts-Lille, eerst even gaan kijken naar Neerpelt en daar is nu een grote zomerbar geopend. Dus daarom toch maar hier blijven liggen.

Zaterdag een heel mooie tocht gemaakt met de stepjes, door de bossen en als het dan zo warm is, is dat zalig!!

Zoals gepland zijn Tina en Jelle zondag aangekomen en ze zijn uiteindelijk maar 2 nachten gebleven. Spijtig genoeg hebben ze 2 nachten heel slecht geslapen op de luchtmatras. Dus hebben ze maar beslist om gisteren na het avondeten maar naar huis te gaan, dan kunnen ze nog 2 dagen rusten en iets leuk doen.

Met de 2 honden erbij, Brok en Odil, was het wel een leuke drukte maar je zit wel een beetje vast.

Ergens gaan eten met die 2 erbij is niet te doen. We zijn wel eens een tochtje gaan maken, hetzelfde als zaterdag want het was nog warmer! Wij met de step en zij met de mountainbike. En dan bleven de honden beneden zitten, in de airco. Was wel eens leuk met z'n vieren.

Dan hebben we voor de rest maar zelf een paar dingen klaargemaakt, een beetje geluierd en Tina en Jelle zijn dan maandag een grote tocht gaan maken met de mountainbikes.

Gisteren zijn wij met 3, Marc bleef om op de hondjes te passen, naar een escaperoom geweest, zo leuk!!

We stonden in de krant want we hebben met succes de bank beroofd :-) vijf minuten over.

Daarna nog een lekker bordje spaghetti en alles terug in de auto, wat een verhuis.

Vanmorgen al een beetje gerommeld en gekuist zodat alles terug normaal is als we vrijdag of zaterdag terug in Antwerpen zijn.

Tegen 10uur koorden los en richting Retie.

Om 14 uur zijn we onze derde sluis uitgekomen voor vandaag, niet zo snel als anders maar het gaat hier toch altijd heel vlot. Nu gaan we kijken of we in Dessel, op het kruispunt, water kunnen tanken.

En inderdaad, een zwaar deksel maar met een grote koppeling lukte dat en ik denk dat het water hier regelmatig loopt, dus dat is wel in orde, hoop ik.

Natuurlijk verspeel je de nodige tijd met water tanken en tegen dat we in Retie liggen, als er al plaats is, zal het kibling kraam misschien al gesloten zijn!! Dan worden het balletjes in de airfryer :-)

We zijn uiteindelijk aan de overkant van de steiger moeten gaan liggen, 3 boten en helemaal vol. Maar we liggen hier goed en helemaal gratis en we konden nog naar het kibling kraam!

Een grote kibling en een kleintje calamares en Marc was 's avonds zo mottig als iets! Ja, gezond zijn we niet bezig.

Als we terug in Antwerpen zijn moet ik daar iets aan doen! Dat zullen heel veel verse groenten worden!!

DONDERDAG 28 JULI 2022

(wolken, zon, 25°)

We tellen de laatste dagen onderweg af!

Nrmaal gaan we zaterdag in Antwerpen aankomen maar ik heb zo'n vermoeden dat dit wel eens vrijdag zou kunnen worden. We hebben in ieder geval, en vooral door het goede weer, een goede vakantie gehad. Ondanks mijn gebroken voet hebben we ons proberen te amuseren. We zijn alleen 2 luieriken geworden met zo hele dagen niets doen.

En zoals gewoonlijk heb ik nog maar eens opgemerkt dat Marc 'dringend' een hobby moet zoeken!!

Het peddle bord is toch 1 maal door Marc en 1 maal door Tina gebruikt en voor de rest nooit in het water geweest ondanks de hitte soms. Als ik het initiatief niet neem! :-§ Ik had tenminste een excuus, die klomp aan mijn voet!

Tegen 9 uur door de brug in Retie richting Rijkevorsel.

Daarna een heleboel brugjes die allemaal vlot worden bediend vanop afstand. Vandaag nog goed weer, de zon schijnt af en toe maar er is een koude noordenwind.

Ik ben benieuwd of ik Marc dan wel mee krijg op een toertje met de step en wandelen zit er voor mij nog niet in.

Voor de escaperoom ging het beter met mijn voet maar met op het laatste door een lage gang te moeten stappen (ik kan niet op mijn knieën kruipen) heb ik deze een beetje geforceerd. Nu doe ik of er niets aan de hand is of MArc is niet goed gezind dat ik met zoiets banaal terug achteruit ga. Hij begrijpt niet dat je zo'n puzzel oplossen plezant kunt vinden.

Hopelijk vinden we nog een leuke locatie en dan zou ik graag toch iets gaan eten, kwestie van de vakantie goed af te sluiten :-)

Om 13 uur aan de kant, voor de sluis van Rijkevorsel. Aan de jachtkade is het toch redelijk smal om nog een grote te laten passeren, je ligt onder de voetgangersbrug en er stond een kleine kermis aan die kant met caravans. Dat alles was genoeg om te besluiten om langs de andere kant vast te meren :-)

VRIJDAG 29 JULI 2022

(zon, 26°)

Vanmorgen op de PCnavigo was er een stremming van de brug 12 tot 30 juli, doeme toch!

Na even gekeken te hebben op visuris, waar we niets terugvonden van een stremming, toch maar even gebeld naar de eerste sluis. Daar vonden ze ook niets terug van een stremming, raar!

Maar we zijn toch maar direct vertrokken en om negen uur waren we al een sluis en 3 bruggen gepasseerd. Nog 9 sluizen en een deel bruggen als we vandaag tot in Antwerpen willen geraken. Het zal een beetje afhangen waar er voor ons eventueel een plekje is en hoe laat we daar dan aankomen.

Gisteren met de step een mooi terrasje tegengekomen en zelfs een hele menu opgegeten, wel lekker maar ik vond het geen hoogvlieger. Maar het heeft gesmaakt en het was gezellig. Daarna op ons achterdek met 2 een borrel gedronken, meer dan 1, en samen op de computer youtube filmpjes gekeken, ook gezellig!

ZATERDAG 30 JULI 2022

(zon, 26°)

Dit is de eerste keer dat we op de dag terug in Antwerpen aankomen zoals gepland hebben in het begin van de vaknatie. Ik denk wel dat we aan brug 12 gestopt zijn, doordat sluis 10 gestremd was, anders waren we waarschijnlijk ineens doorgevaren. Maar wat een geluk!! Ik ben nog eens gaan rondrijden met de step en dit was één van de mooiste toertjes die ik al gemaakt heb. Ik schrijf de nummers voor alle zekerheid in de blog, misschien vind ik dat dan zo wel terug want deze trip wil ik zeker nog eens maken.

Ligplaats Schoten aan brug 12 knooppunten: 41 - 36 - 35 - 32 - 20 - 41

Ook een heel gezellig restaurantje tegengekomen "de Mosselino" en daarvoor een leuk terrasje. Als we nog een keer een kort toertje gaan varen komen we zeker tot hier. Ideaal om samen met Sonja en Tuur of een andere boot te doen.

Nu zijn we vertrokken naar Antwerpen en maar om 10 uur want het is zaterdag en dan beginnen ze maar om 10 uur, spijtig want nu is het hier druk en moeten we veel wachten. Maar we hebben de tijd op onze laatste vaardag, vanavond gezellig bijkletsen met de anderen, hopelijk is er iemand in de haven :-)

Tegen 11u30 zijn we de laatste sluis uitgevaren en dan nog het laatste stukje, altijd leuk om thuis te komen, zeker na zo'n lange vakantie.

Papa al aan de lijn gehad en maandag of dinsdag naar Boom, hopelijk kan ik nog met de auto rijden :-)

ZONDAG 31 JULI 2022

(zon, 26°)

Gisteren, na bijna 2 maanden, terug op onze plaats aangekomen. In een mum van tijd zat ons achterdek vol met mensen die ons verwelkomden, leuk te weten dat er mensen zijn die ons toch gemist hebben :-)

We hebben niet zoveel afstand afgelegd dit jaar  en hebben 5386 motoruren op de teller staan, dat zijn 81 uren gevaren, dat komt op 1u30 gemiddeld per dag)

We hebben ongeveer 555 euro aan havengelden uitgegeven, door zo lang in Hasselt te blijven liggen met mijn voet.

DONDERDAG 13 OKTOBER 2022

(wolken 18°)

We gaan naar Hasselt! De jeneverfeesten lonken :-)

We hadden afgesproken om tegen 7u45 de touwen los te gooien en zo was het ook, op de minuut!

We zijn met 3 boten van SWS, en er komen er 3 van RYAC bij. En later nog 9 van AYC. Leuke bende, gaat wat worden!! Vanavond hebben we afgesproken met de 3 van RYAC op ons achterdag, een heleboel hapjes voorzien zodat we ineens gegeten hebben en de kosten worden gedeeld. Goede afspraken maken goede vrienden.

Hopelijk gaat alles vlot en komen we een beetje op tijd in Hasselt aan.

De verhalen in Hasselt worden achteraf opgetekend, we weten al wel dat we zaterdag zullen missen want dan rijden we met z'n achten met de trein naar Sint-Niklaas. Spijtig genoeg is onze goede vriend Jan overleden, hij heeft de strijd moeten opgeven tegen kanker en we gaan een laatste groet brengen. We zullen al om 12u18 de trein moeten opstappen om op tijd te zijn. En ik heb zo'n vermoeden dat we 's avonds niet echt in de stemming gaan zijn om verder feest te vieren.

Na Hasselt gaan we met 3 boten van SWS nog naar Maastricht en zo terug langs de Zuid-Willemsvaart. We hebben nog tot volgende week zondag. Het doet goed om nog een weg te zijn!

In Wijnegem begon het al goed, daar zijn we zeker een uur verspeeld en in Olen konden we eerst direct mee met de duwvaartsluis maar toen ze open stond gingen ze ons toch nog switchen. De noordersluis in maar die moest nog zakken, spijtig. Laat ons hoepen dat Kwaadmechelen iets vlotter gaat!

In Kwaadmechelen mochten we met ons drieën recht de noordersluis in, je mag ook al eens geluk hebben. En nu nog een 26-27 km naar Hasselt. Danny en de anderen zijn veel later vertrokken en we hoorden ze voor de sluis van Kwaadmechelen, waarschijnlijk lopen ze ons nog voorbij in dat laatste stuk met de nodige golven, ben benieuwd.

VRIJDAG 14 OKTOBER 2022

(motregen, 20°)

Spijtig van de regen want het is vrij warm voor 14 oktober. Deze namiddag gaan we Hasselt onveilig maken. De vrouwen zijn mee komen opruimen en afwassen, alles proper. Het was weer een feestje gisteren!!

Heel de avond hapjes en het nodige levensvocht. Tegen 4u30 gaf ik het op en liet ik de laatste 3 mannen zitten.

Het schijnt dat het 6 uur was! En wat denk je, Marc ligt nog in zijn nestje!! :-)

MAANDAG 17 OKTOBER 2022

(zon, regen, 21°)

Ja, vandaag 21°!! op 17 oktober!! Spijtig dat ze ook wat regen voorspellen.

Vandaag varen we naar Maastricht, naar de Pietersplas, Marina-Haven. Weer voor 3 nachten, met 4 boten en weer 10 man vanavond bij ons voor ribbetjes te eten. Maar ik heb Marc al verwittigd dat het niet zo laat maar mag worden, dan heb je 's anderendaags niet veel aan je dag. We blijven (zijn) geen 20 jaar en dat voelen we!

Zaterdag zijn we dus met 6 maar naar de begrafenis van Jan geweest, met de trein en taxi.

Was een hele mooie dienst en een ontroerend afscheid. Tegen 19 uur waren we terug, nog even naar de tent maar na zo'n dag ging dat niet echt van harte, dus zijn we samen met de ploeg van de RYAC naar het Ibis hotel nog een goeie gaan pakken en telkens op Jan geklonken!!

Gisteren zijn we terug lekker gaan ontbijten bij Maison Mathis en daarna zijn sommigen terug naar boord gegaan om alles te laten zakken. Wij zijn samen met Hilde en Glenn al de stad ingegaan en eerst even langs het jenevermuseum en daarna naar het groenplein met een paar rustige optredens op een terrasje, meer moet dat niet zijn. Na 2 uur was Marc niet meer te houden en gingen we maar naar de tent waar Danny Kerkhofs optrad. Is heel sfeervol maar dan mis je wel veel van de andere dingen. Dat was ook omdat we zaterdag weg waren natuurlijk.

Al voor negen uur de haven verlaten en laat ons hopen dat we een beetje meer geluk hebben aan de sluizen, 4 in totaal, Hasselt, Diepenbeek, Genk en Lanaye.

Maar amai, die in Vlaanderen, alles ok. Die in Wallonie, pfff, wat een sluiswachter!! Vier grote boten en wij moesten achteraan binnen. We hebben opgeroepen dat we een volgende schudding namen en de Ossa ging ineens met ons mee. Hij sprak bijna geen Nederlands en het Frans was helemaal niet te verstaan.

Maar we hebben tijd, waarschijnlijk moeten we extra lang wachten maar soit.

Tegen 17 uur zijn we de sluis buitengevaren! 2 uur later dan gepland, maar niet getreurd, dat aperitiefje gaat eens zo goed smaken :-) Je moet altijd de positieve kant van een verhaal zien.

DINSDAG 18 OKTOBER 2022

(zon, wolken, 18°)

Spijtig, Marc heeft een serieuze verkoudheid. Hopelijk houdt hij ze bij!! Zulke cadeautjes wil ik niet.

Normaal gingen we tegen 11uur met de watertaxi naar het centrum. Ik weet  niet of we zullen meegaan, dat zal van Marc afhangen.

WOENSDAG 19 OKTOBER 2022

(zon, 18°)

Gisteren toch naar het centrum gelopen. Alle, eerst met de watertaxi, 7,5 euro p.p., dat is genoeg maar we zijn teruggekomen met de bus en dat was ook 3,80 p.p.. Duur mannen, die Hollanders!!

Het was zalig weer en gezellig. Een beetje teveel doelloos rondgelopen maar dat heb je als je niets plant :-§

Vandaag is het marktdag in Maastricht en vanavond gaan we met 8 uit eten bij het Witlofje. 1 boot is vanmorgen vertrokken. De Ossa met Dirk en Martine. En morgenvroeg komen ze Paula en Tony oppikken, dus blijven we met z'n zessen over. We hebben nog tot maandag, dus tijd genoeg om rustig terug af te zakken naar Antwerpen.

DONDERDAG 20 OKTOBER 2022

(wolken, 15°)

De temperaturen zakken, gelukkig was hier in Maastricht de elektriciteit inbegrepen, dan zet je een elektrisch vuurtje an de stuurhut en de airco op verwarmen en dan is het hier lekker warm! We hebben ervan geprofiteerd en ook 2 wasmachines gedraaid. Dat mag wel voor 150 euro voor drie nachten. Toch duur, die Nederlandse havens. Straks in Maasmechelen en daar lig je gratis als je geen stroom aansluit. Toch een verschil.

Dus normaal Maasmechelen, vrijdag naar Neerpelt, zaterdag zien we wel want het is oktober en dan draaien de sluizen niet op zondag. Dus ofwel zijn we zaterdag thuis of maandagmiddag.

Nu nog een stukje dat we nog nooit gevaren hebben. Het verbindingskanaal met sluis Bosscherveld richting Zuid-Willemsvaart.

Om 10uur vaarden we de Maas op met z'n drieën richting sluis. Om 11u40 de sluis uit, dat heeft toch wat tijd gekost, trage sluis, amai!!

Nu een tijdje genieten van het varen zonder sluizen. Om 13u30 volledig vast, alle drie, Glenn was een beetje te ver gevaren, dus die moest wederkeren :-)

Dankzij onze speciale haak is het heel simpel om hier aan te komen, met die ringen op de steiger moet je eigenlijk van boord springen en ik doe dat nooit. Gelukkig heeft Marc dat allemaal piccobello voorzien!

Hier in Maasmechelen is er elektriciteit via het aan/uit.net, makkelijk en een 0,50 euro per Kwt, valt mee denk ik.

ZATERDAG 22 OKTOBER 2022

(zon, wolkje, 20°)

Vroeg vertrokken vanmorgen, zodat we op tijd aan de sluizen toekomen. Ze draaien hier op zaterdag van 10 tot 18 uur. En we zouden er op die tijd 9 moeten doen. Benieuwd tot waar we geraken.

Gisteren zijn we gestopt in Sint-Huisbrechts-Lille en even met z'n drieën naar de Spar geweest, we moesten niet veel hebben maar kwamen toch met een karretje, een rugzak en een net vol terug :-)

Gisterenavond samen biefstuk gegeten met sla, tomaten, witloof, peper en bernaisesaus.

De frietjes was ik met de step in het frituur gaan halen en terug opgewarmd in de airfryer, lekker, lekker!!!

Daarna nog verder blijven borrelen op de Paglema, gezellig!

En vanavond is het bij ons te doen, scampi's op 2 wijzen met brood, hopelijk ook lekker :-)

Tegen 8 uur waren we terug van de kant en rond 15 uur de laatste sluis uit. Dat is vlot verlopen, nu nog een klein uurtje tot aan Herentals. Normaal aan de steiger nog een keer. Hopelijk is hij vrij, de anderen moeten hun scampi's  toch komen eten!

MAANDAG 24 OKTOBER 2022

(zon, wolken, veel wind, 20°)

Dat is nu toch spijtig! Onze laatste vaardag en nu steekt er een stevige wind op. De hele trip zo'n rustig weer gehad, echt spijtig zo te eindigen.

Gisterenavond waren we nog één keer met z'n allen gaan eten bij een Kroatisch restaurant in Herentals. Was heel lekker maar toen we terug naar de haven wandelden, een half uur stappen, was het serieus aan het bliksemen. De laatste tien minuten begon de donder en 50 meter van de boot viel de regen met bakken uit de lucht!!

We waren nat tot op onze onderbroek. Op 3 minuten tijd!! Nu even wachten tot er een vrachtschip de sluis uitgaat want die is hier om 7u10 voorbij gevaren maar nu horen we dat hij eerst water heeft getankt. Dus naar beneden en leeg terug naar boven. Beter even wachten tot hij uitvaart. We gingen om stipt 8 uur vertrekken maar dat zal dan iets later worden. Om 8u43 waren we de sluis al terug uit, een diepe maar heel vlotte sluis.

En Wijnegem was ook piccobello, direct de noordersluis in en om 11u06 eruit, helemaal allen.

Om 12u15, met de wind op kop, lagen we vast in het Kempisch Dok. Veel wind, maar van de juiste kant. Een sluis later komen Sonar en Paglema, dus die kunnen we helpen met aanleggen.

DINSDAG 29 NOVEMBER 2022

(mist, 9°)

We varen naar Klein-Willebroek. Dit waren we al van plan maar nu is het vooral om praktische redenen.Mijn papa ligt spijtig genoeg in de kliniek in Reet en dan is het vanuit Willebroek interessanter om naar daar te rijden dan vanuit hartje Antwerpen. Gisteren samen met Marc naar de kliniek gereden, nog even langs Ruisbroek en dan de auto gaan afzetten bij de haven. Een klein wandeling tot aan de bus en daarna nog de tram en we waren terug thuis.

Deze morgen opgestaan om 7 uur en we zagen dat het mistig was, domme!! Tegen 9 uur lagen we te wachten op de Siberiabrug aan de andere kant van het water en we zagen zelfs niet waar de brug was!! Maar we moesten door de kattendijksluis en die duurt zo lang dat de mist wel zou optrekken tegen we daar uitvaren! Niet dus!!! :-(

Marc zei dat we gingen wachten aan de palingsteiger en die ligt recht tegenover de sluis, we zagen die trouwens niet liggen, zo'n dichte mist. Maar net toen we buiten kwamen was er een boot die uit de richting van Boom kwam dus die moesten we eerst laten passeren en het water was aan het afgaan dus tegen de stroming in naar de steiger varen. Dus wij naar rechts, de palen van de Royer zagen we net als de boot passeerde, die we trouwens alleen hoorden en niet zagen! Marc kon beginnen draaien, maar als je geen enkel visueel punt hebt, heb je ook geen orientatie. Buiten de PCnavigo maar die reageerde met vertraging. Marc dus zo snel mogelijk proberen te draaien, ik stond vooraan, toen ik ineens een staketsel recht voor ons zag!! Roepen dat hiij direct links moest want raar genoeg hadden we de stroming mee :-§ Er klopte iets niet!! Ah nee, we waren volledig rondgedraaid en gingen richting monding!! Marc wou het zelfs eerst niet geloven. Dus terug rond, en terug helemaal gedraaid!! 2 keer bijna de kant in gevaren en dan ben ik mee naast de computer komen staan en heeft hij veel trager gevaren, we waren rond en dan, gelukkig tegen stroom, stilletjes naar de steiger. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een groen boei te zien want dan ligt de steiger er vlak achter!! Dat was voor mij een paniek-tripje!! :-§

Goede les!! Nooit, maar dan ook nooit!! met mist vertrekken. En al zeker niet op de schelde, we hebben zelfs tot na 13 uur moeten wachten en hebben zelfs naar Niel gebeld om te vragen of de mist daar ook bijna weg was.

Uiteindelijk toch veilig in Klein-Willebroek toegekomen en we moesten allebei nog bekomen van deze reis.

MAANDAG 12 DECEMBER 2022

Wat een week!! Spijtig genoeg een verschrikkelijke week en bijna niets goed om te noteren. Neen niet met de boot of met het varen. Papa is op woensdag 30 november 's avonds overleden in de kliniek. Verschrikkelijk, je tweede ouder ook verliezen.

Vorige vrijdag hebben we dan afscheid genomen en is er een dienst geweest in Boom. Hele mooie dienst, met onze eigen teksten, muziek en heel veel vrienden die ons kwamen steunen. Hartverwarmend, dat wel.

Nu zijn we vertrokken via de kleine sluis in Klein-Willebroek, en de boot is spekglad. Ik denk dat het ongeveer -4° is en een ijzeren boot, ja dat is nog veel kouder natuurlijk. Gelukkig merken we daar binnen niets van. Lekker warm als je een tijdje aan de touwen hebt gestaan. Er was een mankement aan de sluis maar toen de technische mannen arriveerden was het in 2 minuten opgelost. Waarschijnlijk iets bevroren :-)

Ik ben blij dat we terug richting Antwerpen gaan en volgende week ga ik samen met Sonja in de club de kerstversiering ophangen. Straks is het de moeite niet meer!! Marc moet dit jaar de 24ste met den dag werken, op kerst met de nacht en op 1 januari ook met den dag.

Op oudejaarsavond is er terug een feestje in het Zwaantje. Deze keer met 34 personen, zal wel leuk worden!

Woensdag en donderdag ga ik met de vrouwen van de RYAC naar Lille (Rijsel), naar de kerstmarkt en shoppen natuurlijk. Ik moet dringend heel de planning, die ik note bene zelf heb opgesteld, nog eens doornemen, ben alles al vergeten. Hopelijk hebben we goed weer, de rest, daar zorgen we zelf voor!

Uiteindelijk lagen we al om 15 uur aan de steiger op ons vertrouwde plekje.